Sassers skapare gripen

Permalänk
Melding Plague

Sassers skapare gripen

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Sassers skapare gripen</b></font> <small class="small">söndag 9 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a><br /></small>
<a href="http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=topNews&storyID..." target="_new">Reuters</a> rapporterar att Sassers skapare har gripits av tysk polis. Skaparen, som ännu inte är namngiven, är endast arton år gammal och kommer från den lilla byn Waffensen inte långt från Hannover. <br /><br />Personligen tycker jag att det är väldigt skönt att virusskaparna omhändertas av myndigheterna. Snart kanske vi till och med ser ett slut på virusplågan.<br /><br />Om ni misstänker att ni har fått Sasser föreslår jag att ni läser <a href="http://www.microsoft.com/security/incident/sasser.asp" target="_new">Microsofts informationssida</a>. Den kompletta artikeln finner ni hos <a href="http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=topNews&storyID..." target="_new">Reuters</a>.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"><p align="right"><a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=281600">Diskutera nyheten</a></p></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tipstack till Chibi

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Haha, jag visste att det var en tysk! ;D

Permalänk

Ingen Nyhet

Permalänk
Medlem

gillar inte folk som gör virus, det är så jävla drygt att ha en massa virusprogram igång.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk

Ja, jättedumt med virus, men ännu dummare med ett (d)os som är så lätt att hacka. Personligen tycker jag att dom borde arrestera hela Microsoft.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk

e det någon som vet vad för sorts straff han kan få om han blir dömd för detta?

Permalänk

Ja det är så jobbigt med virus. Dom gör så att förtagen patchar sina system! Det finns inge kvar o hacka nästan!
Tänk er om virusen inte fanns det skulle vara himlen för oss alla 1337 scriptkiddies!
Men nu när dom har fångat en virus-skapare så kommer nog folk sluta göra virus så än finns det hopp!

/th3 h4xx0r

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Ja, jättedumt med virus, men ännu dummare med ett (d)os som är så lätt att hacka. Personligen tycker jag att dom borde arrestera hela Microsoft.

Håller med. Virusmakare är skit, men de os-makare som gör os som läcker som såll är lika illa.
Varje gång man blir infekterad borde man få skadestånd från os-makarn.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

Tyskar är alltid lika ägda

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Sasser använde ett känt säkerhetshål som redan var patchat via windows update innan viruset slog till, att sasser och blaster fick så stor spridning som de fick beror på att slutanvändarna helt enkelt är för slöa för att patcha upp sina system.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Han få antagligen böter för de skador han har skapat och skaka galler ett bra tag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuon Investment
e det någon som vet vad för sorts straff han kan få om han blir dömd för detta?

enligt aftonbladet max fem år för sabotage + fett med böter kan jag tro

Permalänk
Medlem

Om en finnig årtonåring kan koka ihop något i sitt sovrum som slår ut en herrejöses massa Windows burkar så är det något fel med OS:et

Windows suger!

Microsoft är ett skämt!

När skall folk fatta detta???

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Om en finnig årtonåring kan koka ihop något i sitt sovrum som slår ut en herrejöses massa Windows burkar så är det något fel med OS:et

Windows suger!

Microsoft är ett skämt!

När skall folk fatta detta???

Word.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Om en finnig årtonåring kan koka ihop något i sitt sovrum som slår ut en herrejöses massa Windows burkar så är det något fel med OS:et

Windows suger!

Microsoft är ett skämt!

När skall folk fatta detta???

Om en finnig artonåring kan bygga en bomb i sovrummet och spränger en hel byggnad är det något fel med hela samhället

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Om en finnig årtonåring kan koka ihop något i sitt sovrum som slår ut en herrejöses massa Windows burkar så är det något fel med OS:et

Windows suger!

Microsoft är ett skämt!

När skall folk fatta detta???

Eller så kan du göra ett os med miljoner användare som folk sitter dygnet runt och försöker hitta hål i, och se till att de inte hittar några hål. Lycka till!

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Sasser använde ett känt säkerhetshål som redan var patchat via windows update innan viruset slog till, att sasser och blaster fick så stor spridning som de fick beror på att slutanvändarna helt enkelt är för slöa för att patcha upp sina system.

Då kan man fråga sig om det är användarens ansvar att patcha hela tiden, är det ändå inte företagets skyldighet att se till så produkten dom levererar håller måttet från första början?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Sasser använde ett känt säkerhetshål som redan var patchat via windows update innan viruset slog till, att sasser och blaster fick så stor spridning som de fick beror på att slutanvändarna helt enkelt är för slöa för att patcha upp sina system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Om en finnig årtonåring kan koka ihop något i sitt sovrum som slår ut en herrejöses massa Windows burkar så är det något fel med OS:et

Windows suger!

Microsoft är ett skämt!

När skall folk fatta detta???

havoc: Jepp, that's right.. men du tror inte att fok har nåt annat att göra än att uppdatera sitt OS hela tiden?

OSX:Vi vet! Jag har en PC och vill bla. köra FLstudio, går det bra i nåt annat os eller? Kanske en orsak till att iaf. jag sliter med skitwindows... don't hate, have pity..

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Eller så kan du göra ett os med miljoner användare som folk sitter dygnet runt och försöker hitta hål i, och se till att de inte hittar några hål. Lycka till!

Jag har tyvärr inte den kompetensen. Men ett totalt virusfritt OS med miljoner användare finns redan idag!!!

Här:
http://www.apple.com/se/macosx/

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Ja du lycka till med att försöka dig på att göra ett sånt os, det närmaste vi kan komma ett helt säkert os är väl möjligtvis NGSCB (palladium) och det är väl verkligen den vägen vi alla vill gå?

Om man tar ett marginalos som OSX så finns det givetvis färre/(inga?) virus som drabbar det eftersom det helt enkelt inte är intressant att sitta och leta fel i det för virustillverkarna.

Det är fullt möjligt att ställa in så det automatiskt hämtas patchar från windows update, de som sitter på fasta linor (och jag gissat att det är många iom spridningen dessa typer av virus får) och inte kör ett patchat system har i princip sig själva att skylla om de åker på virus av typen blaster/sasser.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Om en finnig artonåring kan bygga en bomb i sovrummet och spränger en hel byggnad är det något fel med hela samhället

Har någon sagt att det inte är fel på samhället?

Dessutom är det mer som att man skulle bygga en bomb och sen gå rakt in i Vita Huset med den runt magen, fullt synlig.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Eller så kan du göra ett os med miljoner användare som folk sitter dygnet runt och försöker hitta hål i, och se till att de inte hittar några hål. Lycka till!

Word! Jag har absolut inget emot microsoft, det är dom som gör att jag kan använda min dator över huvud taget för fan ;).

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför virusskaparen ska omhändertas? Jag påstår att det borde vara företag som har drabbats av viruset som borde omhändertas.
Har man så pass dålig säkerhet på sina företag ut mot nätet få man skylla sig själv. Sedan kanske det börjar visa sig mer och mer hur M$ Windows burkar inte är så lämpade för kritiskt arbete som att försvara ett företag mot yttre hot eller överhuvudtaget kunna användas i vanligt kontorsarbete utan att drabbas av virus, satsa hellre på en säkrare/bättre lösning så som någon *NIX-variant.
Jag tycker killen som skapade viruset ska ha stora creds, han visar verkligen hur dåligt ställt det verkligen är hos företag, synd bara att han sitter anhållen hos någon pissig myndighet nu.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Då kan man fråga sig om det är användarens ansvar att patcha hela tiden, är det ändå inte företagets skyldighet att se till så produkten dom levererar håller måttet från första början?

Nja, det tycker jag inte. Det är inte så förbannat jobbigt att patcha sitt system, dom viktigaste patcharna tar inte många minuter att tanka, inte ens med modem tar det överdrivet lång tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Eller så kan du göra ett os med miljoner användare som folk sitter dygnet runt och försöker hitta hål i, och se till att de inte hittar några hål. Lycka till!

Finns redan, OpenBSD.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Det är väl helt naturligt att de flesta virus drabbar windows användarna eftersom det är de dominerande OSet på marknaden, som havoc påpekade. Personligen så använder jag windows och har inte fått något virus på flera år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeebZ
Det är väl helt naturligt att de flesta virus drabbar windows användarna eftersom det är de dominerande OSet på marknaden, som havoc påpekade. Personligen så använder jag windows och har inte fått något virus på flera år.

Samma här, har inte fått ett enda virus under hela tiden som jag haft internet, enda gången jag fått virus är när jag var på ett LAN och någon roade sig med att sprida något virus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Eller så kan du göra ett os med miljoner användare som folk sitter dygnet runt och försöker hitta hål i, och se till att de inte hittar några hål. Lycka till!

HAHAHAHA så jävla rätt du har!:D

Visa signatur

Xbox: 1.4 --- SmartXX --- 200Gb --- 110 Spel.

Dator: CPU: Amd 2200+ RAM: 1024 DDR HDD: 610GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia

Nja, det tycker jag inte. Det är inte så förbannat jobbigt att patcha sitt system, dom viktigaste patcharna tar inte många minuter att tanka, inte ens med modem tar det överdrivet lång tid.

Gäller samma princip när du köper nåt annat? Bara undrar.. vore ju jobbigt om man var tvungen att börja laga alla fel själv..

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!