Intel Dothan testad

Permalänk
Melding Plague

Intel Dothan testad

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Intel Dothan testad</b></font> <small class="small">måndag 10 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www6.tomshardware.com/mobile/20040510/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> har idag publicerat en recension på Intels nya processor för den bärbara marknaden: Pentium-M med Dothan-kärnan. Mycket är nytt med denna processor jämfört med den äldre Banias-kärnan. Bland annat ser vi den första mobila processorn som tillverkats med en mindre tillverkningsprocess: 0.09 µ (9 nanometer ledningsbredd). Den har även en ny sorts förpackning som heter Strained Silicon Technology (SST) vilket förutspås användas i de flesta mobila processorer i framtiden.
<br />
<br />Intel har även lagt till fyra stycken VIDs (Voltage IDs) som gör att spänningen blir stabilare. Frekvensen på processorn som testas är 2.0 GHz. PR-märkningen som vi rapporterade om tidigare syns även på denna processor då den kommer få namnet Intel Pentium M 755. De testar den nya Dothan-kärnan mot AthlonXP-M samt Pentium-M med den äldre Banias-kärnan.
<br />
<br /><I>Theoretically, the use of 90-nm and strained silicon technologies, combined with a 2-MB L2 cache, should result in a fast and power-saving processor. This is also reflected by the value of the thermal design power, which Intel specifies at 21 watt for Dothan. On paper, the CPU thus consumes less power than its predecessor as well. Later on, we will see if this holds true in practice too.</I>
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://www6.tomshardware.com/mobile/20040510/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Johannes (Enbersbuske) för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

En P4:a med 2.0GHz är inte så mycket att komma med. En AMD på 2GHz är något. Eller har intel börjat köra AMD's väg eller hur ligger det till?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
En P4:a med 2.0GHz är inte så mycket att komma med. En AMD på 2GHz är något. Eller har intel börjat köra AMD's väg eller hur ligger det till?

Detta är M-Processorerna, ett jävla drag alltså. Vet inte exakt hur det ligger till med prestanda osv, men farsans 1.5GHz M räcker för att ge min 2.6C en ganska fair match.

Permalänk
Medlem

Mums. När ser man dessa i Sverige då(t.ex. hos Dell)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olaa2618
Detta är M-Processorerna, ett jävla drag alltså. Vet inte exakt hur det ligger till med prestanda osv, men farsans 1.5GHz M räcker för att ge min 2.6C en ganska fair match.

Jaha okej.. Dom kör AMD style då Så intel har äntligen insett att alla dessa mhz bara ledde till varmare CPU's. Bra drag iaf tycker jag. Hoppas dom kör såhär i fortsättningen

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

De har haft denna processor (Pentium M) ett bra tag nu så det var nog inget de kom på igår kväll... Denna processor är till för bärbara datorer inte för stationära. (Kanske kommer moderkort med stöd för Pentium M? Man kan ju hoppas)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jaha okej.. Dom kör AMD style då Så intel har äntligen insett att alla dessa mhz bara ledde till varmare CPU's. Bra drag iaf tycker jag. Hoppas dom kör såhär i fortsättningen

Pentium M har sin grund i Pentium Pro, P6-tekniken. Så det är inte något nytt direkt. Den bygger med andra ord på den älrde P3-tekniken och inte den nya netburst som P4 bygger kring.

jimmie.p: finns redan en del mini-itx-kort med socket479-anslutning, förhoppingsvis kommer vanliga kort inom kort. min gissning är att vi till hösten kan köpa en pentium m ~2,5-3 ghz och ett vanligt atx-moderkort (btx?) att köra på. hastigheten på cpun lär inte vara några problem med tanke på att den idag enbart drar runt 20 W, öka spänningen lite och förhoppningsvis skalar den ganska bra, och värmeutvecklingen lär knappast bli något problem över huvud taget.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
De har haft denna processor (Pentium M) ett bra tag nu så det var nog inget de kom på igår kväll... Denna processor är till för bärbara datorer inte för stationära. (Kanske kommer moderkort med stöd för Pentium M? Man kan ju hoppas)

Alltså, de har kommit med en ny version nu i dagarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
Pentium M har sin grund i Pentium Pro, P6-tekniken. Så det är inte något nytt direkt. Den bygger med andra ord på den älrde P3-tekniken och inte den nya netburst som P4 bygger kring.

jimmie.p: finns redan en del mini-itx-kort med socket479-anslutning, förhoppingsvis kommer vanliga kort inom kort. min gissning är att vi till hösten kan köpa en pentium m ~2,5-3 ghz och ett vanligt atx-moderkort (btx?) att köra på. hastigheten på cpun lär inte vara några problem med tanke på att den idag enbart drar runt 20 W, öka spänningen lite och förhoppningsvis skalar den ganska bra, och värmeutvecklingen lär knappast bli något problem över huvud taget.

No shit!

Jag svarade på SlimJim's inlägg angående att Intel skulle härma AMD med processorer med lägre klockfrekvenser och mindre värmeutveckling. Ville påpeka att Pentium M serien har funnits ett tag.
Jag vet att det kom en ny version i dagarna.

Jag skulle ha citerat inlägget ovanför när jag skrev det men jag var väl för lat

Citat:

Pentium M har sin grund i Pentium Pro, P6-tekniken. Så det är inte något nytt direkt. Den bygger med andra ord på den älrde P3-tekniken och inte den nya netburst som P4 bygger kring.

jimmie.p: finns redan en del mini-itx-kort med socket479-anslutning, förhoppingsvis kommer vanliga kort inom kort. min gissning är att vi till hösten kan köpa en pentium m ~2,5-3 ghz och ett vanligt atx-moderkort (btx?) att köra på. hastigheten på cpun lär inte vara några problem med tanke på att den idag enbart drar runt 20 W, öka spänningen lite och förhoppningsvis skalar den ganska bra, och värmeutvecklingen lär knappast bli något problem över huvud taget.

Att det finns kort vet jag men finns inget kort en normal person kan få tag på, iallafall inte vad jag har sett. Synd för Pentium M processorerna är grymma.

Permalänk
Medlem

"De testar den nya Dothan-kärnan mot AthlonXP-M samt Pentium-M med den äldre Banias-kärnan. "

Orkade inte leta upp det i testet, hur bra är AthlonXP-M i jämförelse?

Permalänk
Avstängd

Super PI benchmarks 1M
Dothan 2,4 Ghz, 34 sek
Pentium 4 3,4Ghz EE, 39 sek
AMD 64 3400+, 40 sek

http://www.x86-secret.com/articles/cpu/dothan/dothan-7.htm

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Super PI benchmarks 1M
Dothan 2,4 Ghz, 34 sek
Pentium 4 3,4Ghz EE, 39 sek
AMD 64 3400+, 40 sek

http://www.x86-secret.com/articles/cpu/dothan/dothan-7.htm

Jävlar! Alltså, fatta vad guld det vore om M kunde erbjudas till den stationära konsumentmarknaden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Super PI benchmarks 1M
Dothan 2,4 Ghz, 34 sek
Pentium 4 3,4Ghz EE, 39 sek
AMD 64 3400+, 40 sek

http://www.x86-secret.com/articles/cpu/dothan/dothan-7.htm

Verkar lite skumt det e inte troligt att den e bättre än P4EE och AMD 64
varför gör dom inte denna till stationär då istället för prescott om den e så jävla bra

Visa signatur

GIGABYTE GA-990XA-UD3 | Phenom2 X2 550 @ X3 | CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ | XFX Radeon HD4870 1GB | 1*1000, 1*3000, 2*500 diskar

Permalänk

Är det där SuperPI resultatet tillförlitligt så är det en väldigt kraftfull processor... Blir priset det rätta så kanske man borde börja snegla på Intel igen

Permalänk
Medlem

Bara för en processor är bra på superpi gör den inte bättre än alla andra på allt, sen är den överklockad.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

ni översatte 0.09 micrometer till 9 nanometer i texten... 90 bör det vara.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

vågar man lita på dom testerna?

TH ...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Verkar väldigt lovande det här må jag säga. Som en blixt från klar himmel. Nåväl, få se hur det går.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

x1zt:
Självfallet inte, men SuperPI resultatet var bra i vilket fall. Och processorn har potenial.