Sony överger Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Sony överger Microsoft

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Sony överger Microsoft</b></font> <small class="small">tisdag 18 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.eetimes.com/sys/news/showArticle.jhtml?articleID=2..." target="_blank" >EETimes</a> har publicerat en mycket intressant nyhetsartikel som handlar om Sonys syn på operativsystem. Tydligen har Keiji Kimura, som är VD på Sonys IT/Mobila enhet sagt att man kommer överge Microsofts Windows XP och skapa ett eget operativsystem som bättre passar Sonys nya serie bärbara datorer kallad "Vaio".<br /><br />Sony vill öka bild- och ljudkvaliten på kommande datorer och handdatorer, de har säkerligen stor kunskap i ämnet då de är en stor producent av stereoapparater och andra ljud/bild-produkter. Den nya stragtegin heter "Vaio beyond PC" och vad det betyder i dagens läge är svårt att se, förutom att Sony gör något som inte många andra företag har vågat. Microsoft har en mycket stor del av operativsystemsmarknaden, speciellt på bärbara datorer där operativsystemet oftast kommer förinstallerat, största konkurrerenten är väl kanske Apple med sitt MacOS X vilket inte alls har lika stor del av marknaden.<br /><br />Det ska dock bli väldigt roligt att se vad Sony hittar på, de har kompetensen för att skapa riktiga multimediadatorer med mycket hög ljudkvalitet samt bildkvalitet, jag undrar vart detta kommer sluta.<br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.eetimes.com/sys/news/showArticle.jhtml?articleID=2..." target="_blank" >EETimes</a>.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"><p align="right"><a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=285373">Diskutera nyheten</a></p></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till DiAMONDBlacK för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli mycket intressant, ett nytt OS för laptops.
Mums!

Permalänk
Medlem

det ända som är synd är att när detta OS väl är släppt ligger priset för en Vaio på fem-dubbla beloppet av en ibook....och då spelar det ingen roll.....MIN PLUSKA RÄCKER INTE TILL!...

Permalänk
Medlem

Eget operativsystem? Hur blir kompabiliteten med andra program?

Permalänk
Medlem

Go get them Sony!

Permalänk
Medlem

Antar att det endast kommer att funka på deras egna Vaio datorer.
Om det nu skulle bli så är de ju ännu värre än Microsoft.
Man måste alltså ha Sonys egna operativ med den datorvarianten.

MAC har ju sitt egna OS men det passar ju alla MAC:ar vad jag förstått, eller?

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

Nytt os? Låter ju som om de bara kommer lägga in linux på de, det finns redan laptops att köpa med linux förinstallerat

Permalänk
Medlem

Som Schrebowitz skriver så lär det bara vara en Linux dis som Sony satt ihop.

Så då kommer det att sluta med att dom som kan Linux kastar ut det och lägger in sin egen favo dis och folk som inte kan det kastar ut det o lägger in XP.

Inte särskilt smart av Sony tycker jag. Såfall låta folket välja vad dom vill ha förinstallerat när dom beställer sin burk.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag har fått intrycker att det är nåt helt nytt.

Datorerna kommer såvitt jag vet att baseras på "the cell" teknik eller vad den hette. Alltså PS3ans nya processor (eller processorer kanske man ska säga då den består av flera processorer).

Edit:
hmm, jag tänkte nog på en annan nyhet

Permalänk
Avstängd

Men kära nån. Vad tänker de med? Man kan inte totalbojkotta Microsoft idag. Var ska alla program komma ifrån?

Om det rör sig om en linux-dist blir jag nästan arg. Jag menar, vem vill egentligen ha ytterligare en dist som ändå innehåller det gamla vanliga KDE och OpenOffice, som redan finns i i tiotalet andra distar?

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Det positiva är ju att ännu en leverantör levererar med linux, jag har ju däremot svårt att tro att de skulel sluta sälja datorer med winxp förinstallerat. De kommer troligen låta kunden välja.

Permalänk
Medlem

någon som kommer ihåg hur det var med sonys cd-spelare ett år?
jag har för mig att dom lade in någon spärr för brända skivor i en årsmodell i tron att dom kunde stoppa piratkopieringen.
jag är inte säker på att så var fallet, men om det var så, så tycker jag att det verkar som att dom fått storhetsvansinne ännu en gång.
Visst, dom är stora, men inte så stora.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Tycker det ska bli spännande å se vad dom har att komma med, sony är stort, väldigt stort. Så resurser att utveckla något bra tror jag finns.

Permalänk
Medlem

sony kan hålla sig till det dom gör bäst, göra dyra tv apparater som håller en vecka som man måste byta hs-trafo på stup i kvarten

Permalänk
Avstängd

väldigt intressant att dom vågar ta steget från microsoft, ju fler som gör det, desto bättre.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Woah! Bra som fan, att en annat storföretag angriper Microsoft kunde inte bli bättre.
(Visst har linux kämpat på redan och ett antal andra, men det känns mer som guerilla-krigsföring. )

Visa signatur

hehu