Tom testar minnen till Athlon64

Permalänk
Melding Plague

Tom testar minnen till Athlon64

<font style="font-size: 10pt"><b>Tom testar minnen till Athlon64</b></font> <small class="small">torsdag 3 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.com/motherboard/20040602/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> har skrivit en mycket behövlig artikel som handlar om minnesstödet på Athlon64-moderkort. Athlon64 har som bekant haft en hel del problem med vissa minnen, bland annat TwinMOS och Corsair XMS. De har testat 13 minnesmoduler på inte mindre än 14 moderkort med olika latenser och frekvenser för att se vilka som fungerar och vilka som inte gör det.
<br />
<br />Minnesmodulerna kommer från Crucial, TwinMOS, Corsair, Kingston samt flera. På moderkortsfronten ser vi Abit KV8, Epox EP-8HDA, Asus K8V Deluxe samt MSI K8T plus en hel del andra kort. En mycket bra artikel för er som tänkt köpa ett Athlon64-system.
<br />
<br /><I>We have now put 13 different memory modules and 14 motherboards to THG's exhaustive tests. The aim? To gain a comprehensive overview of how the latest Athlon64 (CO and CG steppings) mobos handle 1-GB of main memory.</I>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.tomshardware.com/motherboard/20040602/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har TwinMos minnen till mitt Abit KV8 moderkort, och för att dom (har 2st 512mb pinnar) skall funka överhuvudtaget får man snällt klocka ner dom till 333mhz...

Så undvik dom om ni köper moderkortet KV8-MAX3

Visa signatur

i9 9900k | bequiet! Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 | MSI Z390 Gaming Pro Carbon | 32" Philips IPS 4k Monitor | EVGA 850W G2 Supernova | Fractal Design ARC XL | 4 x Corsair ML140 | NZXT Sentry 3 Fläktcontroller|

Permalänk
Medlem

Härligt att någon kommer fram med ordentlig fakta!

GJ THG!

Permalänk

Asus kortet verkar klara sig fint iaf..

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

och sanningshalten är?

THG är ju som "aftonbladet" och "en ding ding värld" tillsammans

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tom's sanningshalt när det gäller tester mellan Intel och AMD = Noll, men när han gör såna här test så är trovärdigheten hög.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Asus i kombination med Crucial eller Samsung verkar vara säkrast Gigabyte fick urusla resultat, har de äns testat kortet innan de började masstillverka det?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Tom's sanningshalt när det gäller tester mellan Intel och AMD = Noll, men när han gör såna här test så är trovärdigheten hög.

Instämmer helt... detta testet var dock mycket bra måste jag säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Tom's sanningshalt när det gäller tester mellan Intel och AMD = Noll, men när han gör såna här test så är trovärdigheten hög.

De har dock bättrat sig på sista tiden. Problemet med THG innan har ju varit att de i princip bara kört tester där P4 arkitekturen presterar bra.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Hedersmedlem

Corsair klarade sig rätt bra med tanke på att "Athlon64 har som bekant haft en hel del problem med vissa minnen, bland annat TwinMOS och Corsair XMS", TwinMOS var inte alls bra däremot.

Och kom inte och säg att CMX inte är XMS för det är väldigt svårt att missa den feta XMS-loggan på heatspreadern och hologramet i klistermärket på den här bilden: (klicka inte, klipp och klistra istället) http://www.tomshardware.com/motherboard/20040602/images/memor...

EDIT: Det finns självklart många fler modeller i XMS-serien och det är inte säkert att alla andra funkar lika bra, jag har själv bara testat 3200LL (samma modell som Tom's testade). De nya 3200XL har till exempel helt andra chip så man har ingen aning hur bra de funkar med Athlon 64 med C0-stepping, någon får ta och testa dem lite tycker jag.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Skönt att se att man satsade på rätt häst när det gäller minneskompabilitet och CO-steppingen!:D

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, riktigt bra jobbat av Asus.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Konstigt att det buggar så mycket. Vad skulle egentligen hända om man slänger i en 512:a och en 1024:a från olika tillverkare. Garanterat bugg eller?

Permalänk

Synd att de inte testat Corsair 3200XL minnet.

Nån som vet nått mer om försäljning av det i sverige?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Härligt asus..enda moderkortet som klarar min 2sidade twinmos-sticka

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att de inte kollade Corsair Value S-minnena. =/

Har två sådana PC3200 512MB i min burk. Funkar prima.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jag skulle då köpa Asus-mk idag om jag skulle uppgradera till A64, sitter 2 twinmos i min burk. Vem kommer bättra sig egentligen? Moderkortstillverkarna eller minnestillverkarna? AMD kan inte göra mycket mer än rekomendationer?

Permalänk
Medlem

Innan jag läste det testet trodde jag det var A64:ans minneskontroller och inte moderkorten =/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Har jag förstått det rätt, att alla tidigare problem med minnen, kommer att försvinna i och med övergången till S939?

Permalänk
Medlem

Abit KV8 & Asus K8V

LOL! Populärt och nappa på konkurrentens beteckningar nuförtiden