AMD Sempron inom kort

Permalänk
Melding Plague

AMD Sempron inom kort

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD Sempron inom kort</b></font> <small class="small">torsdag 10 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040610024204.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> har lite nyttig information om AMDs nylanserade budget-plattform Sempron. Tydligen ska AMD lansera Sempron först på sockel 462/A-plattformen. AMD ska använda samma kärnor som dagens AthlonXP-processorer så den stora skillnaden kommer endast bli namnet. Troligen kommer dessa dyka upp om 1-2 månader.
<br />
<br />Det kommer dröja tills tredje kvartalet innan vi kommer få se Sempron-processorer på sockel 754. Som rapporterat tidigare kommer AMD använda Paris-kärnan som har 256 Kilobyte Nivå 2-cache och tillverkas med en 0.13 microns tillverkningsprocess. Senare under 2005 kommer Paris bytas ut mot Victoria-kärnan som tillverkas med en 0.09 microns tillverkningsprocess och därmed bli billigare att producera.
<br />
<br />I första kvartalet 2005 kommer vi se AMD Sempron-processorer på nylanserade sockel 939. Vilken kärna som kommer användas är i skrivande stund oklart. Det finns heller ingen information om Sempron-processorn på sockel 939 kommer ha en integrerad dubbelkanalig minneskontroller.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040610024204.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter kul, hoppas SocketA verisionen klockar bra

Permalänk
Medlem

Japp, hoppas det blir ännu en höjdare!

Permalänk
Avstängd

AMD får problem att försvara att Sempron inte har x86-64.

"x86-64 is supposed to be disabled in these chips. This has always struck a lot of people as being ideologically inconsistent. How can AMD proclaim that x86-64 is the future when one of their major product lines doesn't use it?

Now that Intel has joined the bandwagon and will extend x86-64 capabilitity to Celerons, this now makes very little sense at all.

Current Athlon XPs pretty much whip current Celerons. A Sempron would whip it even worse, in 32-bit.

So what's a poor major CPU company to do?

One blindingly obvious possibility is for Intel to market their x86-64 in OEM boxes, especially Celeron boxes, as hard as they can. x86-64 capability ought to get them back in the ballgame performance-wise, and even more so marketing-wise.

As we've pointed out before, adopting x86-64 technology for Celerons puts Intel in the position of being able to beat AMD with its own stick.

Perhaps more importantly, if new computers with Windows for x86-64 becomes the standard in 2005 because Intel says so, Semprons become the odd man out.

This is a problem I don't think AMD execs quite understand. You can't charge extra for something your competition is giving away. Right now, AMD is trying to do that with dual-channel in socket 939. Later, Semprons will indirectly try to do that with x86-64.

If Intel gives away x86-64 in sub-$100 Celerons, the likely customer reaction will be to treat Semprons as being worth less than Celerons, and we're right back in the cheap processor trap.

AMD's Dilemna

If you keep x86-64 out of the picture, there probably won't be much performance difference between a 256K Paris and a 512K Newcastle, probably no more than the difference between a TBredB and a Barton.

Ironically, AMD is penalized for being good. The large L1 cache found in all recent AMD processors, bargain or not, means that less L2 cache makes less of a performance difference than it does with Intel CPUs.

I'm sure that in the minds of some AMD execs, disabling x86-64 was a means to widen the performance gap between Athlon 64s and Semprons to Pentium/Celeron levels, and thus indirectly increase the value of the 64s.

So long as Intel was giving the finger to x86-64, this made some sense, but Intel jumping on that bandwageon blows that strategy to hell. x86-64 no longer will be something you can charge extra for, since the competition isn't.

On the other hand, though, if AMD does enable x86-64 on Semprons, given the likely performance differences, many AMD buyers will simply move downstream.

They're damned if they do, they're damned if they don't. The only difference is in the damner."

http://www.overclockers.com/tips00596/

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

att du orkar MrTT
en celeron kommer fan inte bli bra med 64 bitars stöd heller, dessutom så sägs det 64-bitars stöd som intel har suga i jämförelse med AMDs.
Sempron lär fan slå intels nuvarande p4or när den kommer till 754...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill se Prescott och speciellt Celeron med EM64T innan jag börjar gnälla på att Sempron saknar AMD64.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

låter trevligt.... alltid kul med nya saker i rätt prisklass...

Visa signatur

Ignoscere divinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rush
att du orkar MrTT
en celeron kommer fan inte bli bra med 64 bitars stöd heller, dessutom så sägs det 64-bitars stöd som intel har suga i jämförelse med AMDs.
Sempron lär fan slå intels nuvarande p4or när den kommer till 754...

Opteron kom i april ifjol och AMD har tjatat om att 64-bitar är det enda vägen att vandra och att man inte kan köpa en gammal 32-bits CPU eftersom den inte är "framtidssäker".
Dessutom sa man att lanseringen av AMD64 sköts upp till 22 september 2003 för att invänta WinXP64. Frågan är om WinXP64 går att köpa ens ett år senare...

Vad vet du om hur Celeron presterar med 64 bitsstöd?
Dessutom så är nya Celeron D med 33% snabbare fsb och 100% större cache
MYCKET snabbare än gamla Celeron.

Commanche 4
2,4Ghz Celeron, 23 fps
2,4Ghz Celeron D 38 fps
Celeron D är 65% snabbare

Quake 3
2,4Ghz Celeron, 218 fps
2,4Ghz Celeron D 300 fps
Celeron D är 37% snabbare

SuperPI 1M
2,4Ghz Celeron, 89 s
2,4Ghz Celeron D 64 s
Celeron D är 39% snabbare

Celeron D 325-335 finns i lager hos flera stora svenska leverantörer.
Exempelvis www.smg.net

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

AMD Sempron

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyckte faktiskt det MrTT länkade till nu var riktigt intressant och vettigt, varför gnälls det alltid på honom?

Permalänk
Avstängd

För att han aldrig skriver något annat än pro-Intel eller anti-AMD? Jag har sett ytterst få positiva inlägg om AMD från hans sida samt en jävla massa spekulationer som i slutändan visat sig vara... fel. T.ex. om Prescott, han fick det att låta som om den skulle revolutionera världen. Det visade sig dock att den var likvärdig/sämre än P4C.

Står du, MrTT, och påstår att Celeron D är en utmanare till Sempron eller har jag tolkat dig fel? Då är frågan hur en bantad P4 @ 533MHz FSB ska kunna prestera bättre än en Athlon XP med annat namn? De är likvärdiga vid samma frekvens, men ta bort lite cache på P4:an och voilá - Sempron ligger hästlängder före.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är trevligt att kunna få en billig start in på 939-sockeln i höst. Som det verkar nu kommer deras annars billigaste (3500+) landa på 5 lax till en början. 939-sockeln ska väl köras 3-4 år om jag inte minns fel?

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem

om jag inte fattat det hel fel så bygger Celeron D på Precott kärnan, och hur mycket bättre blev prescott med dubbla cachen mot NW?

Permalänk
Medlem

Några frågor.

Kommer AMD Sempron att bli en efterföljare till Barton?
Är den bättre än min nuvarande 2500+?
Funkar Sempron på mitt Abit Nforce2 moderkort?

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Medlem

För mig som är lite av en budgetuppgraderare så tycker jag det är intressant att köpa ett bra moderkort (sockel 939) och en billig sempron för att senare köpa en grym prolle. Jag gillar även tanken på att köra vanliga ddr-minnen ett moderkort till. Eventuellt också AGP.
Att släppa processorer som kostar under 500 är klockrent för hur snabbt behöver man egentligen starta Opera eller Trillian eller nåt annat jävla program som inte är spel.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Låter kul, hoppas SocketA verisionen klockar bra

"Semprom" kommer inte att komma till socket A. Det är en AMD64 med 256K l2 och det är synnerligen osannolikt att 64 bitar är disablat. De AMD64 som såldes med 64 bitar disablat såldes som "Athlon XP".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
"Semprom" kommer inte att komma till socket A. Det är en AMD64 med 256K l2 och det är synnerligen osannolikt att 64 bitar är disablat. De AMD64 som såldes med 64 bitar disablat såldes som "Athlon XP".

Kommer inte att komma till Socket A? Ljuger de i artikeln då?

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Ang. den artikel som MrTT länkade till.

Den största nackdelen med att Sempron inte har AMD64 stöd tror jag ligger i marknadsföringen.
Och det kommer ju AMD torska på eftersom marknadsföringen är en enorm del (intel har ju sålt nåt enormt bara på frekvensen).
Det är ju inte så att man kommer behöva x86-64 stöd med dagens processorer. Det är en bonus men det är verkligen inte nåt som man kommer behöva under den tid som man kommer ha en processor som man köper idag.
Prestandaskillnaden är inte så enorm och jag tror inte att celerons x86-64 stöd kommer att avgöra vilken processor som presterar bäst.

Så, det AMD gör är inte så farligt om man ser det från de insattas perspektiv. Men med tanke på att de allra flesta inte har en aning om vad de köper så kommer de antagligen att förlora på det när det kommer till alla svenssons (och det är ju trotts allt dem som är målgruppen för en budgetprocessor).

Sen hurvida celeron för första gången någonsin skulle prestera någorlunda bra vore ju intressant att se. Nu är jag lite skeptisk men det beror främst på dess historia. Fasst hursomhelst så kommer ju celeron att sälja på x86-64, att det är en intel processor m.m. och inte på dess prestanda, så jag tror inte att det spelar så stor roll som man kan tro om celeron presterar bättre än sempron eller inte - om man ser ur marknadens perspektiv.

Det blir intressant att se resultatet av alla processorer som kommer nu, AMDs alla modeller och Intels uppgraderingar.

Permalänk
Avstängd

Minns en nyhetsredaktör som hävdade att Duronens död vore synd.
Då det inte skulle komma så billiga processorer från AMD igen.
Han sa att vaule serien skulle bli prissatt som Athlon XPs. Vi får se vem som har rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 81_jocke
Kommer inte att komma till Socket A? Ljuger de i artikeln då?

"The initial AMD Sempron processors will be designed for Socket A infrastructure and will contain cores used in the current AMD Athlon XP microprocessors. "

Dvs de byter namn på nuvarande duron/thornton till sempron. Det är alltså inte en K8 på socket 462.