Vertex/PixelShader version 3

Permalänk
Melding Plague

Vertex/PixelShader version 3

<font style="font-size: 10pt"><b>Vertex/PixelShader version 3</b></font> <small class="small">fredag 2 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Det har varit mycket snack kring Shaderversionen 3.0 senaste månaderna. Vid lanseringen av Geforce 6800-serien hävdade Nvidia att det var livsviktigt och fast de flesta ATi-anhängare avfärdade detta kändes det ändå att det låg en gnutta sanning i det. När ATi lanserade X800-serien var uppståndelsen total och flertalet köpte X800 Pro-grafikkort direkt utan att vänta ytterligare på resultat från Shaderversionen 3.0.<br /><br />Det har börjat dyka upp lite resultat på olika forum världen över idag. Borta hos NvNews rapporteras det bland annat om en ökning på 33-34 procent i upplösningar från 1024x768 till 1600x1200 i spelet FarCry. Det har också dykt upp bilder som visar att rent grafikmässigt verkar Shadermodellen version 3.0 riktigt intressant.<br /><br />Vi ska försöka följa detta så gott vi kan. Det ska säkerligen bli ytterst intressant att se vad Shaderversionen 3.0 kan göra för spel som FarCry. Ifall den nya Shaderversionen är lika bra som det har rapporterats så här i början kan ATi få problem att vinna entusiasternas hjärtan, så till vida att speltillverkarna implementerar stöd för Shaderversion 3.0.<br />______________________________________________________<br /><br /><a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=2102&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har publicerat en artikel nu på fredagsmorgonen som går igenom förbättringarna med PixelShader 3.0-patchen till spelet FarCry. Man testar olika banor i spelet och jämför ATi och Nvidia-baserade grafikkort med PixelShader 2.0 samt 3.0. Vi hittar ett antal olika prestandatester som till viss del kan avslöja hur bra PixelShader 3.0 är. Slutsatsen skiljer sig rätt rejält från vad andra sajter har rapporterat.<br /><br /><I>The main point that the performance numbers make is not that SM3.0 has a speed advantage over SM2.0 (as even the opposite may be true), but that single pass per-pixel lighting models can significantly reduce the impact of adding an ever increasing number of lights to a scene.</I><br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=2102&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>. Nedan finns en hel del artiklar i samma ämne. Listan kommer fyllas på ju fler artiklar det publiceras.<br /><br /><a href="http://www.pcper.com/article.php?aid=55" target="_blank" >PC Perspective</a> - <a href="http://www.guru3d.com/article/gamereviews/137/" target="_blank" >Guru3D</a> - <a href="http://techreport.com/etc/2004q3/farcry/index.x?pg=1" target="_blank" >Tech Report</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Visa bilder då

Permalänk

Gör som jag, vänta på ATi's kontring...

Visa signatur

Text does not represent Mozart's life.

Permalänk
Musikälskare

Satan blir nog ett GeForce ändå

Orka vänta på en "kontring"...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

wow, hela 2fps ökning..och ingen förändring i bildkvalité.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

6800 GT vinner ofta över x800xt? kan det stämma?

Visa signatur

Acer Travelmate 5520G

Permalänk
Avstängd

3.0 en besvikelse.

Nvidia behöver få en massa mer kraft ur sina drivrutiner för att slåss om köparna.

Förbättringar på alla led är bra då den lägsta nivån i frames ökar.

Får hoppas på lite mer men det troliga är dock endast små förbättringar.
Kan bli intresseant med lord of the rings som kör massor av folk samtidigt på slagfältet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

En besvikelse???, vad hade du väntat dig, fotorealistisk grafik med en konstant framerate på 100fps?

Har läst igenom Anandtechs artikel och kan inte säga annat än att jag är imponerad. Med relativt enkla medel, utan att påverka IQ:n, har dom ökat fps:en med 30% på sina ställen, speciellt vid höga upplösningar med AA och AF enablat. Detta tyder ju på att SM3 faktiskt har framtiden för sig och jag ser ingen anledning varför inte fler spelutvecklare skulle ta till sig detta.

Permalänk
Medlem

Det är en lirare på nvnews forum som har bechat på ett 6800 nonultra och hastighetsskillnaden på vissa banor var inte alls att förringa.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=31104
(verkar dock vara väldigt belastad just nu)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

väldigt tyst här då nvidia slår ati

Permalänk
Medlem

Varför brydde sig crytek ens om att lägga till 3.0 stöd? Det ger för det mesta näst intill INGEN ökning i framerare. Ok i vissa demon fanns det en ganska stor skilland men dessa demon levereades a nvidia själva

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Vänta på fler tester innan ni dömmer ut det, jag tror nämnligen att andra som testar kommer få ett lite annat resultat än anandtech.
NDA'n går tydligen ut i kväll så då kommer det säkert ramla in en bunt med tester.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Varför brydde sig crytek ens om att lägga till 3.0 stöd? Det ger för det mesta näst intill INGEN ökning i framerare. Ok i vissa demon fanns det en ganska stor skilland men dessa demon levereades a nvidia själva

ok, och du spelar aldrig på samma ställen som demona

Permalänk
Hedersmedlem

Nu väntar vi bara pa ATis, aka Humus svar

prestandan blev ju helt klart bättre med sm3 - nu är det nvidia som har ledningen i alla farcry-benchningar

sedan kommer vi till det stora frågetecknet.
VARFÖR var inte virtual dm aktiverat?
för stor prestandaförlust?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
ok, och du spelar aldrig på samma ställen som demona

Jag har aldrig hört att man kan "spela" nvidia demos....
Visst är PS3.0 bra, men absolut inte en nödvändighet, ska jag vara ärlig så trodde jag det skulle vara sämmre än det är, frågan är nu vilket kort man ska börja sikta in sig på. 6800GT eller vänta till x800XT går ner i pris.. jag betalar hur som helst inte mkt mer än 2000-2500:- för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag tycker at det lutar åt Nvidias håll, ett 6800GT är det bästa köpet enligt mig...

Om det är så att det blir förbättringar av den graden som man kan se nu, då lär doom III flyta mycket bättre på 6xxx korten.

Sedan skall man inte bortse från det som ButterCake nämnde om spelutvecklarna.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad P50 | 32GB RAM | SSD 750GB | Lenovo ThinkPad USB 3.0 Dock | 2x ASUS 24" (VP248QG)

Permalänk

e det lönt att bry sig om vad dom visar i lite demos? spelar du så märker du ingen skillnad så det är inte lönt att oroa sig:)

Permalänk
Medlem

haha fyfan va nice! Med SM3.0 så plockar 6800GT ett XT PE Sicken tur att jag köpte ett GT då? Ledsen att säga det ATi boys men ni har köpt fel kort denna omgång nVIDIA har vunnit

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Fan, det verkar ju som nVidia kommit både ikapp o gått om. Men vill gärna se nåra fler benchs på DX9-titlar.

Sen är ju frågan hur stor genomslagskraft sm3 kommer få.

Själv kommer ja verkligen inte köpa nåt nytt kort i sommar, då ska man va ute o inte sitta vid burken Dessutom kan man i mitt tycke lika gärna vänta till doom3, hl2 (om d nu kommer ut nån gång) och stalker.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Vunnit vad? Allting än så länge baseras på ett enda spel! Det kommer också olika resultat från olika håll.

Vänta tills fler spel stödjer SM3.0 och man får se bench som stämmer överens med varandra från olika oberoende källor. Då kan vi säga att Nvidia har lyckats med steget till SM3.0.

De som har vunnit är vi konsumenter för vare det inte för den hådra konkurrensen mellan dessa två företagen hade vi inte sett den höga prestandan med både AA/AF och SM3.0 på korten med Nvidia grafikkort.

Permalänk
Avstängd

många kommande spel ska ju använda sej av sm3.0, doom3 och battle for middle earth för att nämna några.

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem

Rätt kul att läsa kommentarerna från Ati-fanboysen. Vänta på nästa kontring... den har ju redan kommit? X800-serien? Rätt kul att 6800GT går om X800XT Platinum i flera tester.

ATi fuskar förresten... kolla bilden från "volcano" banan, bakom telefonen. Där fattas en sak

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

"Mitt grafikkortsmärke är bättre än ditt!"
"Är det ju inte! Jag har bättre än dig!"

Ärligt talat? Vem bryr sig? Det kommer alltid nya produkter som är bättre.
Vem bryr sig om vilket kort som är bäst? Tänk istället på vilket kort som ger mest för pengarna, som håller längst och passar era behov!

Gör inte varenda diskussion till en pajkastar tävling bara för att ett visst märke inte är bäst längre.

Permalänk

Faaan va härligt stackars ATi fans Solklart ett 6800GT som T O M slår Platinum i flera test som säkert många sa att FX serien sög nu säger jag atis X Serie suger hårt ^^ och tanke på att GT går att få i ultra hastigheter medans man riskerar sitt X800pro för att få XT

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Propps till Tracer:) helt rätt

Permalänk
Medlem

Kul att man kan får sådana förbättringar med ps 3.0. Tror nog 6800 GT blir ett hett kort om man sen kan utnyttja Nvidias SLI teknik oxå när man känner för det. PLUS att det har 16 pipes och kan klockas till ett Ultra ?

Permalänk
Medlem

Kul att det funkar. Hatten av för Nvidia
Det är bra med konkurens, bättre prylar (kommer ihåg när Nvidia kunde gör som de ville)Sedan tycker jag det är lite tidigt att dömma ut ATI..för mig som spelar mycket BF så verkar de fortfarande vara bättre. Mitt gammla 9800Pro får nog hänga med ett tag till.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Faaan va härligt stackars ATi fans Solklart ett 6800GT som T O M slår Platinum i flera test som säkert många sa att FX serien sög nu säger jag atis X Serie suger hårt ^^ och tanke på att GT går att få i ultra hastigheter medans man riskerar sitt X800pro för att få XT

Tur att du gör dig dum med ditt uttalande, eftersom atikortet är ungefär lika bra i felsta saker (bortsett från de som stödjer PS3.0) så suger det absolut inte, var större skillnad mellan 9800PRO & 5900Ultra än vad det är mellan dessa två. dock så är jag imponerad att nvidia rest sig igen, och efter lite mer benchmarks så får man bestämma sig, tror nog jag kommer satsa på 6800GT, eftersom det verkar mest prisvärt

Permalänk
Hedersmedlem

visst är det trevligt med konkurrens.....precis detta var det som jag väntade mig från nvidas sida.

jag tycker dock man bör ta sig en titt på vad det är för tester som körs, innan man helt dömer ut x800-serien. normal prestanda-boost ~10%, 30% i nvidias egna demos....

Firingsquads tester verkar hittills vara de som är mest "äkta".....iaf i mina ögon, och där toppar prestandaökningen ändå ~30%.

6800-serien går om x800-serien överallt UTOM där 8xAf är aktiverat
well..x800pro har inte mkt att säga till om...=) - men... x800xtpe vinner ALLA 1600x1200x32 4xaa8xaf-tester

(ps. det är väl klart att jag säger detta pga. att jag äger ett x800xtpe - ja; jag hade argumenterat för 6800-serien om jag hade haft ett nv-kort.)
_____________
_____________

hmmm.....verkar som jag missbedömt situationen......tittade just närmare på anandtech...
de får närapå exakt likadana resultat med x800xtpe som firingsquad....men MYCKET bättre 6800-resultat...

hmm.... (igen) båda testerna kör Forceware 61.45

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte förstöra för alla nvidia fanboys eller nåt, och inte heller försöka agera ATi-fanboy (eftersom jag varken vinner pengar, bättre självkänsla eller större kön genom sådan aktivitet). Jag tänkte bara att kommande information kan vara intressant för vissa.

Quotes:
"Here's a demo that does dynamic branching, without the need for pixel shader 3.0, and still receives the huge performance boost that pixel shader 3.0 dynamic branching supposedly gives when utilized in a similar fashion."

"This is a real technique that really does do the same thing as dynamic branching, but apparently a bit quicker and in SM2.0"

Det är väl fritt fram att tro vad man vill, själv har jag inte orkat gräva mig ner i sm3.0, eller ens sm2.0 för den delen. Jag testade däremot demot på mitt r9700pro och prestandan blev den dubbla.

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)