Permalänk
Melding Plague

RAID 0 onödigt?

<font style="font-size: 10pt"><b>RAID 0 onödigt?</b></font> <small class="small">söndag 4 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
För ett par dagar sedan rapporterade vi om Anandtechs recension av två stycken Western Digital Raptor i RAID 0. Deras slutsats var att RAID 0 är onödigt för desktopdatorer: <i>"If you haven't gotten the hint by now, we'll spell it out for you: there is no place, and no need for a RAID-0 array on a desktop computer." </i>. Nu har <a href="http://www.storagereview.com/" target="_blank">Storage Review</a> konstaterat samma sak i deras senaste <a href="http://www.storagereview.com/articles/200406/20040625TCQ_1.ht..." target="_blank">artikel</a>.
<br />
<br /><i>3. RAID helps multi-user applications far more than it does single-user scenarios. The enthusiasm of the power user community combined with the marketing apparatus of firms catering to such crowds has led to an extraordinarily erroneous belief that striping data across two or more drives yields significant performance benefits for the majority of non-server uses. This could not be farther from the truth! Non-server use, even in heavy multitasking situations, generates lower-depth, highly-localized access patterns where read-ahead and write-back strategies dominate. Theory has told those willing to listen that striping does not yield significant performance benefits. Some time ago, a controlled, empirical test backed what theory suggested. Doubts still lingered- irrationally, many believed that results would somehow be different if the array was based off of an SATA or SCSI interface. As shown above, the results are the same. Save your time, money and data- leave RAID for the servers!</i>
<br />
<br />Storage Review fortsätter i en nyhet på deras framsida:
<br />
<br /><i>It is our hope that these findings taken as a whole will stem an internet-wide trend where enthusiast-oriented websites blithely incorporate RAID0 into their "high-end" single-user boxes, ignorant to both theory and empirical results.</i>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

ok, sparar jag de två tusen jag hade tänkt lägga på 2 raptors.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Hedersmedlem

Visst kan man hävda att RAID är onödigt. För en normal gamer som endast spelar spel kanske det inte spelar så mycket roll, men för oss som håller på med stora zip/rar-filer och kopierar mycket mellan hårddiskar vill jag påstå att RAID är underbart. Att kunna teoretiskt dubbla prestandan när det gäller rena överföringshastigheter sänker tiden att vänta när man packar upp filer, flyttar filer och så vidare. Om man kombinerar t.ex. två Raptors med RAID vill jag påstå att man har det bästa för spel och dylikt. Enligt mina egna tester kan man dubbla prestandan med RAID0:

(Taget från denna artikel)

Självklart är detta testprogram som avser att testa rena överföringshastigheter, men fortfarande finns de rätt fina siffrorna där. Sedan har ju Anandtech och Storagereview testat bara med "vanliga/billiga" RAID-kontrollerkort. Om man ska köra RAID0 eller något annat RAID-läge och vill till exempel sänka processoranvändningen kan man köpa ett 3ware/LSI Logic-kontrollerkort som har en egen processor. Därmed får man mycket högre prestanda plus att man sänker processoranvändningen till -/+ noll.

Nej, RAID är högst användbart för de som har de kraven på överföringshastigheter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan vad kostar ett sådant kontrollerkort?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Kr^PacMan vad kostar ett sådant kontrollerkort?

Beror lite på vad man ska ha, hur många portar, RAID-stöd (vilka lägen) och så vidare. Om man bara ska ha vanliga PATA (IDE) så kan man köpa ett kontrollerkort för cirka 1400:- från 3ware med en egen processor. SerialATA är generellt dyrare i kontrollerkortsväg. Tyvärr finns det rätt få återförsäljare för dessa kort, vilket har pressat upp priserna lite.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Visst kan man hävda att RAID är onödigt. För en normal gamer som endast spelar spel kanske det inte spelar så mycket roll, men för oss som håller på med stora zip/rar-filer och kopierar mycket mellan hårddiskar vill jag påstå att RAID är underbart. Att kunna teoretiskt dubbla prestandan när det gäller rena överföringshastigheter sänker tiden att vänta när man packar upp filer, flyttar filer och så vidare. Om man kombinerar t.ex. två Raptors med RAID vill jag påstå att man har det bästa för spel och dylikt. Enligt mina egna tester kan man dubbla prestandan med RAID0:

http://www.sweclockers.com/temp/test_atto.jpg

(Taget från denna artikel)

Självklart är detta testprogram som avser att testa rena överföringshastigheter, men fortfarande finns de rätt fina siffrorna där. Sedan har ju Anandtech och Storagereview testat bara med "vanliga/billiga" RAID-kontrollerkort. Om man ska köra RAID0 eller något annat RAID-läge och vill till exempel sänka processoranvändningen kan man köpa ett 3ware/LSI Logic-kontrollerkort som har en egen processor. Därmed får man mycket högre prestanda plus att man sänker processoranvändningen till -/+ noll.

Nej, RAID är högst användbart för de som har de kraven på överföringshastigheter.

Kan inte annat än att hålla med. De må väl få tycka att raid 0 är onödigt, och det kan det kanske vara för många. Men de får det att låta mycket onödigare än vad det egentligen är. Låt oss raidfantaster hållas tycker jag, vill de gnälla får de väl göra det då!

Permalänk
Medlem

Att bara ha två diskar och köra RAID 0 är direkt dumt om man vill flytta omkring data mellan olika partitioner, att ha diskarna separat tjänar man mycket mer på. Att flytta data mellan två RAID 0 arrayer, i samma dator eller via Gbit ethernet finns det däremot vinster med, men då är vi uppe i minst fyra hårddiskar. Vinsten med att separera t.ex. OS, program, swapfil o.s.v. mellan olika diskar mäts sällan, men ger ofta mer än att ha samma diskar i en RAID 0 array.

När det gäller RAID 0 och spel ger det i stort sett ingen skillnad i laddningstider i t.ex. UT2004 eller Far Cry.

I det fallen då RAID 0 verkligen ger en liten prestandavinst är den verkligen liten. Att köpa två halvsnabba diskar och köra dom i RAID 0 ger inte i närheten av samma prestanda som en snabb disk.

Permalänk
Medlem

satte mina två 120 GB i raid 0 igår det hela var mest för jag tycker att det är jobbigt med 6 partitioner (5hdd och en är partionerad för operativet). Dessutom så kommer det gå snabbare att packa upp filer.

Permalänk
Medlem

Tro mig - kör du flera parallella jobb samtidigt, tex virusscanning, chkdsk, uppackning av zip-filer, flyttning av stora mängder av data, laddning av spel etc så går det fortare med RAID0.

Trots motsatta påståenden från Anandatech och Storagereview så har dom fel! Jag vet det inte endast av egen erfarenhet utan också från egna tester.

Däremot kan dom ha rätt i de fall man bara kör en sak i taget - men "so what" - det är under hög diskbelastning man vinner på RAID0 - därtill kostar det inget extra om man redan har en RAID0-kontroller på mobot - så varför inte använda den!

Det finns användare som ligger mellan "vanlig" desktopanvändare och server - vi anvancerade entisuaster och vi vinner på RAID0.

Avseende kraschkänsligheten för RAID0 så är det backup som gäller oavsett RAID eller ej.

Permalänk
Medlem

Att inte kunna schemalägga virusscanning när man inte har hög diskbelastning är väl inte speciellt avancerat.

De Anandtech och Storagereview har testat har dom testat rätt. Dom har inte testat att låta diskarna göra flera saker på en gång, vilket generellt sett är en dålig idé.

[OBS! Första testet felaktigt, läs vidare.]
Men jag gjorde ett litet eget test. Tester består i att packa upp en rar fil bestående av 88 zip filer, dels utan att något annat belastar disken och dels samtidigt som Norton Antivirus 2003 virussöker disken. Diskarna jag testade med var dels en 80 GB IBM 120 GXP (2mb cache) och dels två stycken 120 GB IBM 180 GXP (2 mb cache på ICH5R).

120 GXP:
Uppackning utan Norton igång: 62 sekunder
(inklusive kopiering från temp på en fjärde disk, en WD 200 GB/ 8 mb cache)
Uppackning med Norton igång: 132 sekunder

180 GXP i raid 0:
Uppackning utan Norton: 73 sekunder
Uppackning med Norton igång: 268 sekunder

Hastighetsskillnaderna beror bl.a. på var på disken (hur långt ut på platterna) så det ska inte tas som intäckt för att den ensamma disken är snabbare, däremot så visar det att:

1. Dumt att virusscanna och packa upp samtidigt.
2. Raid arrayen led relativt sett mer av att virusscanningen var igång samtidigt som uppackningen skedde.

Ska gå igenom lite felkällor o.s.v. Återkommer kanske med mer senare. [EDIT] Märkte att winrar låg på radidiskarna blir således inte alls rättvisande. Påverkade prestandan rätt ordentligt.

Installerade om winrar på en oberoende disk och gjorde ett till test. Skillnaden den här gånger var att istället för att virusscanna så kopierade jag 10 GB filer över nätverk (1 Gbit nätverk, från en 80 GB Seagate V). Kopieringen avbröts dock när uppackningen var klar. Anledningen till det annorlunda testförfarandet var att det verkade dumt att virusscanna och packa upp samtidigt, det händer aldrig hos mig iaf. Resultatet blev helt annorlunda:

120 GXP:
Uppackning: 65 sekunder
Uppackning samtidigt som kopiering: 203 sekunder

180 GXP i RAID 0:
Uppackning: 49 sekunder
Uppackning samtidigt som kopiering: 60 sekunder

Vad ska man säga? Om jag inte har gjort fel igen, eller att man kan skylla allt på att diskarna är olika så får jag säga: Eureka! Jag har lyckats med det som Anandtech och Storagereview inte har lyckats med nämligen hittat en situation där RAID 0 har någon som helst fördel för en hemanvändare. Sen är det väl upp till var och en att besluta om det är värt det. För min del är det inte det, men alla har olika behov.

[EDIT 2]

Testade samma test med min 200 GB WD SATA (8 mb cache). Winrar var då installerat på raid arrayen

Uppackning: 47 sekunder
Uppackning samtidigt som kopiering: 97 sekunder.

Även om skillnaden inte är lika våldsam som med 120 GXP jämfört med raidarrayen så den fortfarande rejäl. Sen beror det hela säkerligen till stor del på firmware, kontrollers m.m.

[EDIT 3]
Kan väl också lägga till efter att ha laborerat lite att snabbaste uppackningen får jag genom att läsa från WD disken och skriva till raidarrayen, och att ha winrars tempfil på raidarrayen. Då behövs det dels ingen kopiering mellan diskarna och man delar upp arbetet så att WD:n läser medan raidarrayen skriver. Då tar det 15 sekunder att packa upp samma fil.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min Raid0 array Återgår INTE till enbart "vanliga" diskar. Kör windows på en singel 80Gb o resten i Raid0.
Får jag ngnsin råd med Raptors så slår jag till genast=)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

ICH5R är ju en software raid då den utnytjar cpun för alla beräkningar, kan de vara så att det helt enkelt blir cpun som blir flaskhals?

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Tette: Om du avser mitt test så är det första fel, men min 3,6:a låg aldrig på fullt utnyttjande (d.v.s. på 50% i och med hyperthreading). Resultatet blev ju lite annorlunda sen.

Permalänk
Medlem

Röriga test, är de syntetiska? Hade varit bättre om de kört riktiga processer typ ladda Farcry. Jag kan tänka mig att RAID0 är både positivt och nagativt i jämförelse me två hdd som inte körs i RAID0. Tar som sagt var processorkraft och tänk på vad fragmenterig kan ställa till det, blir ännumer avancerat att hålla reda på vid RAID0? RAID0 tillsammans med Dual Opteron är nog nice

Permalänk
Medlem

Kan med egen erfarenhet säga att köra i Raid0 e helt underbart. Fördelarna e många från göra enkla saker att bara installera Op system går betydligt snabbare. Att omvandla stora filer går nästan det dubbla hastigheten. Att ladda ner samtidigt som man spelar musik, extrctar filer och surfar fungerar jätte bra i raid. Att ligga mitt i ett spel och antivirus drar igång finns inget värre när det börjar lagga. Nar man har smakat på nåt riktigt bra så vill man ju inte sluta och det är samma sak för mig kommer inte köra mer utan diskar som e inte kopplade i Raid 0 för prestanda e så lockande, sen får dom skriva vad dom vill ....
Mike Gbg.

Permalänk
Medlem

Spelet börjar inte lagga när antivirus körs för att diskarna jobbar hårt, det beror på att processorn får jobba. När du väl är inne i spelet (d.v.s. har laddat "banan" eller motsvarande) är din prestanda inte alls beroende av hårddiskarna. RAID 0 ger inte ett enda FPS extra.

Installera OS från CD är i första hand begränsat av CD-enhetens usla hastigheter, däremot så går det snabbare att ladda windows från en Raid 0 array. Personligen skiter jag fullkomligt i det, hade inte suttit med en Vappo om jag hade brytt mig om att datorn startar snabbt.

Total Cu: Anandtech testade att ladda spel här:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=2101&p=10

Som du märker är RAID i det här fallet helt och fullkomligt meningslöst. Så om du är som jag och i första hand belastar datorn med spel så är RAID bara jättelarvigt, precis som både Storagereview och Anandtech visat.

Permalänk
Medlem

Fel när antivirus går igång så hackar det, det har inte jag känt sen jag började använda Raid0 det e min slutsats.
Att installera OS går betydligt snabbre när du har laddat filer på HD så slutförs installationen från HD så där har du oxå fel så påstå inte att det inte går snabbare.
Sen om du sk.... i det så e det ditt problem men med sånt ordspråk så kommer du inte lång här på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Spelet börjar inte lagga när antivirus körs för att diskarna jobbar hårt, det beror på att processorn får jobba. När du väl är inne i spelet (d.v.s. har laddat "banan" eller motsvarande) är din prestanda inte alls beroende av hårddiskarna. RAID 0 ger inte ett enda FPS extra.

Installera OS från CD är i första hand begränsat av CD-enhetens usla hastigheter, däremot så går det snabbare att ladda windows från en Raid 0 array. Personligen skiter jag fullkomligt i det, hade inte suttit med en Vappo om jag hade brytt mig om att datorn startar snabbt.

Total Cu: Anandtech testade att ladda spel här:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=2101&p=10

Som du märker är RAID i det här fallet helt och fullkomligt meningslöst. Så om du är som jag och i första hand belastar datorn med spel så är RAID bara jättelarvigt, precis som både Storagereview och Anandtech visat.

Var är flaskhalsen? Är det kontrollerkorten, cpun, moderkortens eller att spelet måste vara optimerat för RAID0? Förut när processorerna var på 600 mhz, var RAID bara en belastning då? Kommer ihåg att jag var med om när en kompis Celeron dator skulle startas upp med RAID0, tog evigheter. Är det just för att en desktop-dator är så upptagen med andra processer som gör RAID0 mindre lämligt jämfört med en server som mest håller på med filöverföring?

Permalänk
Medlem

Agent: om du läser så säger jag i första hand. Jag har installerat om Windows på åtminstone 30 olika burkar i mitt jobb och privat och det är ingen större skillnad som jag märkt mellan raid och inte. Att vinna en minut eller två tycker jag inte är speciellt viktigt när det handlar om betydligt längre tidsrymder för installationen. Hade tiden halverats visst jättetrevligt, men nu handlar det om någon ynka procent. Dessutom är risken dubbelt så stor att du behöver installera om Windows p.g.a. att en disk dör.

Om ditt spel läser från hårddisken när du spelar så kommer det att påverka, annars inte. Har haft UT2004 på olika hårddiskar på min burk och har vid två olika tillfällen märkt (i efterhand) att Norton varit igång. Men något hackande har jag inte varit med om. Ena gången låg spelet på RAID-arrayen, andra gången på WD:n. Däremot märker jag omedelbums om Norton sätter igång när jag kör IL-2, som är betydligt mer processorkrävande än UT2004. Il-2 har jag installerat på Raid-arrayen.

Sen skiljer det vansinnigt mycket i prestanda mellan olika diskar, även om rotationshastigheten är densamma. En snabb ensam disk är betydligt kvickare är två halvslöa diskar i raid 0.

Det jag "skiter i" är några sekunders laddningstid när windows ska startas. Sen kan man iofs tycka att det spelar all världens roll, och då ska man tveklöst investera i en raidarray med helst 4 st Raptor eller motsvarande, men det blir väl en sisådär 8000:- för några sekunder. Tid är tydligen pengar, och tid står rejält högt i kurs.

Total Cu:
De finns ett fåtal spel som gynnas av RAID 0. Det är spel som består av ett fåtal riktigt stora filer. Dom flesta spelen idag är inte kontruerade på det sättet idag. Tydligen finns det dock vissa MMORPG (eller vad dom nu kallas) som är uppbyggda på det viset och som kan gynnas.

Att köra RAID 0 på moderna datorer begränsas inte av att processorn belastas särskilt mycket, däremot blir söktiderna inte generellt sätt förbättrade av RAID 0.

Kontrollerkorten begränsas av PCI-bussen, men det krävs å andra sidan att diskarna ska kunna skyffla duktigt med data för att det ska vara en begränsning. Men kör man 4 snabba diskar i raid 0 börjar det bli ett problem, därav 64-bitars PCI-platser i serverburkar.

När det gäller att ladda banor skulle jag gissa att minne/processor i första hand är begränsningen, medans hårddiskar spelar en mycket ltien roll. Anandtechs test visar ju mycket liten skillnad mellan olika hårddiskar tom så gamla hårddiskar som IBM 75GXP är inte mer än 10% långsammare än Raptor.

I mina ögon verkar det som att en inbiten gamer ska lägga sina surt förvärvade pengar på cpu och grafikkort och tillräckligt med minne istället för på snabba hårddiskar.

Permalänk
Medlem

RAID 0 hystering är död! Länge leve fakta!

Givetvis är det upp till var och en att välja RAID eller ej men jag ser mig då inte packa upp eller flytta 1G+ filer samma gång jag kör en scandisk och lirar UT hela tiden på min dator.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

När jag via mitt gbit nätverk packar upp 10-20 stora rar-filer (som består av 15-50 filer var) samtidigt är det gött med ett snabbt raid. Helt otroligt vad den kan pumpa i det fallet. Sen om jag minns rätt så laddade kompisens raid0 in nya banor i bf1942 på halva tiden mot min spel dator utan raid men mest vinnst har man helt klart på servern. Vaför klaga på de som vill ha mer prestanda för en ganska liten summa, tycker deras tester var lite vinklade har de verkligen kör ett raid i verkligheten. Jag har snart i sex år och vill inte vara utan.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk

Raid-0 skall INTE användas i kritiska system där man inte får förlora data eftersom om en disk går sönder så har man tappat all data och denna går inte ej att återställa, iaf inte med program som vi dödliga har tillgång till. Kanske IBAS kan göra det. Jag har själv råkat ut för det i min hemdator 1 gång när jag hade slarvat med backup" jag gör det i morgon" tänkte jag. Det kostade mig mycket spel saves och mp3

Jag vet inte heller om något image program som stödjer att göra en image av en raid-0 partition.

Det jag vet är att man inte ska köra raid-0 med Seagates Barracuda diskar eftersom dessa inte verkar tåla detta . jag har 4 st sådana diskar som har packat ihop. Sista gången bytte jag till Maxtor.

Om man vill köra raid-0 så måste man har bra backup rutiner, öven hemma
annars kör raid-1 även om det suger disk.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av raid 0 men märker att på min dator så blir hårddisken flaskhals när jag laddar ner filer, spelar musik, bränner dvd eller spelar spel som jag mest gör hela tiden. Eftersom jag oftast sysslar med saker som håller hårddisken igång och känner att det får fnatt och måste stå o tugga en stund så känns det som jag skulle tjäna på att köpa en till och köra raid 0. Hur som helst så behöver jag 120 gb till.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Testerna var tämligen ointressanta, raid0 kan i bästa fall fördubbla konstant throughtput (läsning/skrivning), om man vill se någon skillnad får man ju göra tester som är beroende av detta. En situation som jag kan tänka mig förbättras, spara ner en 200MB fil i photoshop som PSD och okomprimerad TGA. Någon som kör raid0 och någon fristående disk får gärna prova detta och mäta tiden det tar.

Permalänk
Medlem

har inte läst testerna men; vafan, de extra pengarna jag la på 2st raptor är jag nöjd med, tycker det var värt det för den prestandan jag upplever nu iaf...

länge leve snabba raptors i raid 0.

Har aldrig haft något fel på dem, men visst gör jag backup en gång i veckan till min feta disk..

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk
Medlem

Jag kommer att fixa en raptor som systemdisk, dessa är ju dumma att raid då söktiden blir längre, eller? Jag vill iaf ha dem för den snabba söktiden!

Sedan kommer jag att raid0 min lagringsdiskar. Jag håller på med väldigt mycket rar-filer och där tjänar man att ha en raid0 array. Och då slipper jag också att alltid packa upp sakerna till någon annan hårddisk, för att packa 5GB till samma disk är fan drygt, tar mer än dubbla tiden mot att packa upp till en annan!

Alltså, Raptor till Systemdisk, och RAID0 till lagring!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Tro mig - kör du flera parallella jobb samtidigt, tex virusscanning, chkdsk, uppackning av zip-filer, flyttning av stora mängder av data, laddning av spel etc så går det fortare med RAID0.

Det är därför jag ska köra raid =D, jag gör så väldigt många saker samtidigt så min nuvarande dator inte hänger med :P, kan vara för att jag har ett pc2300 minne iof =D

Permalänk

*suck* folk har visst inte fattat något...
Tänk att folk är så nöjda med sina 10% extra det kanske ger i praktiken att de inte vill lyssna när man berättar för dem att de kan få så mycket mer

Visst. packar du upp stora filer och sådant där du läser sekvensiellt så går det snabbare med RAID0. Men är det så att det inte är olika arrays som du läser och skriver från så går det garanterat inte snabbare än om du bara hade haft 2 vanliga diskar, en som du läser från och en som du skriver till.

När datorn bootar upp OS, laddar spel och annat så går det mesta av diskens tid inte åt till att läsa data utan att söka efter den. Förstår ni inte att du kan göra 100% mer sökningar om du har delat upp information på 2 diskar utan RAID0 än om du har 2 diskar i en RAID0.
I ett RAID0 system måste båda diskarna söka efter samma information, så du utnyttjar inte på något sätt möjligheten att diskarna kan jobba med olika saker och därigenom mer eller mindre kunna göra 2 sökningar på samma tid som ett RAID0 måste göra en.

RAID0 kräver i stort sätt ingen CPU alls eftersom det enbart handlar om att distribuera block över 2 eller fler enheter. Skillad är det om man kör t.ex. RAID5 där det måste beräknas paritet för alla skrivningar.

Kör ni RAID0 och packar upp filer, tänk på att är det så att ni packar upp till samma RAID0 som ni läser från, så skulle det gå mycket snabbare om ni hade diskarna för sig och läste från den ena och skrev till den andra. Har man dock fler diskar så kan det väl vara värt att ha ett RAID0 system för saker som inte kräver speciellt mycket sökningar men hög överföringshastighet.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Avstängd

det hade gått mycket snabbare att ha 1 disk till läsning och 1 till skrivning jämfört med en array om 2 diskar som läser och skriver. fast det är ju självklart.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Tro mig - kör du flera parallella jobb samtidigt, tex virusscanning, chkdsk, uppackning av zip-filer, flyttning av stora mängder av data, laddning av spel etc så går det fortare med RAID0.

Trots motsatta påståenden från Anandatech och Storagereview så har dom fel! Jag vet det inte endast av egen erfarenhet utan också från egna tester.

Däremot kan dom ha rätt i de fall man bara kör en sak i taget - men "so what" - det är under hög diskbelastning man vinner på RAID0 - därtill kostar det inget extra om man redan har en RAID0-kontroller på mobot - så varför inte använda den!

Det finns användare som ligger mellan "vanlig" desktopanvändare och server - vi anvancerade entisuaster och vi vinner på RAID0.

Avseende kraschkänsligheten för RAID0 så är det backup som gäller oavsett RAID eller ej.

Om du hade brytt dig om att läsa åtminstone en av artiklarna från Anandtech eller Storagereview hade du kunnat skippa ungefär hela din (förhastade?) post.

Jag tänker inte säga varför. Ta och läs en artikel istället.

[FELAKTIGHET BORRTAGEN LÄS I CITERADE POST NEDAN]

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?