Permalänk
Melding Plague

LGA775-montering

<font style="font-size: 10pt"><b>LGA775-montering</b></font> <small class="small">tisdag 6 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Jag fick ett mycket intressant nyhetstips för er som tänkt köpa Intels senaste processorer och moderkortskretsar på nya sockel 775. På <a href="http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/products..." target="_blank" >denna</a> sida hos Intel finns en detaljerad beskrivning om hur man monterar processor och kylfläns på sockel 775.
<br />
<br />Processen verkar hyfsat svår vid första anblick och det kanske blir lättare att böja pinnar på moderkortet där processorn ska i med "Land Grid Array"-förpackningen där pinnarna sitter i moderkortet istället för på processorn. Montering av kylflänsar verkar dock lättare, om det nu går på Intel-plattformen.
<br />
<br />Det finns en hel del information på sidan, som hittas hos <a href="http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/products..." target="_blank" >Intel</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Stort tack till Tommy för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Glömsk

Ser knepigt ut, vad är det för fel på pinnar på processorerna?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Länken är död för mej

Permalänk

Länken är död här också...

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

processorn brukar väl va lite dyrare än moderkortet (eller beror väl på)
så då blire billigare att byta ut om man råkar böja sönder pinnarna
(gissar bara) :J

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Länken är död för mej

Citat:

Länken är död här också...

Konstigt. Fungerar för mig med Mozilla 1.7 samt Internet Exploder 5.0 ?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Länken fungear fint här (Win XP/IE6).

Personligen blev jag full i skratt när jag läste artikeln. Om det nu är så enkelt att böja någon pinne/montera processorn fel som det verkar utav texten har Intel misslyckats totalt. Nämnans kan ju också att MSI har tagit fram ett specialverktyg för att underlätta monteringen, skall detta verkligen vara nödvändigt? Förstår inte riktigt meningen med att gå från det gamla vanliga systemet. Skall dock bli intressant att personligen få testa och om det så enkelt att böja en pinne som det verkar...

Edit: Verkar dock som många har problem att resolva intel.com öht, jag kör med Telia och det fungerar här iaf.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk

Fungerar find med BBB. Dock kom jag först till en sida som snällt sa att min webläsare är för gammal. den ville jag skulle köra Iexplorer eller netscape. Jag kör Firefox men det var bara att trycka på "fortsätt endå".

Som många skrivit så verkar ju inte det här speciellt smidigt. Vilka FÖRDELAR finns det med att ha det såhär?
Sen verkar pinnarna på moderkortet vara av en mycket vekare modell än de på dagens processorer. De fjädrar ju mot en kontaktyta på processorn då kan de inte vara lika kraftiga som pinnarna på en vanlig processor. Så de borde antagligen vara lättare att böja/ha av?`
Jag hoppas för Intels del att de har flera ganska stora fördelar med den här metoden. Annars är det väll årets flopp...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem

herman äger =P

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Sockel'n är kass!!

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Vad håller intel på med?, snacka om att fälla krokben på sig själv, först prescotts enorma värme, BTX, lås på i915/i925, och så nu detta.

Visa signatur

nForce4 SLI, AMD64 939.3700+@4000+,2Gb Cosair Value,Sapphire X800GT, Tagan 580W

Permalänk
Medlem

Anledningen till att dom gjorde denna sockeln var att pinnarna på CPU:n fungerade som en slagw antenn så för att minska störningarna och förbättre kontaktytan så har dom gjort på detta sättet.

Detta är iallafall vad jag vill minnas att jag läst någon gång tidigare.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Varför inte leverera prollen redan med böjda pinnar? Så kunderna slipper göra det själv...

EDIT Eller det kanske dom gör, vad vet jag...

Visa signatur

"Cothax tells you : OK... sleep... try some. You type like either a drunk, or someone without sleep for the last few weeks. "

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qw3
Varför inte leverera prollen redan med böjda pinnar? Så kunderna slipper göra det själv...

EDIT Eller det kanske dom gör, vad vet jag...

lejde

jag ser absolut ingen fördel med att byta ut sockeln. dom gör det väll bara för att dom ska vara coola o hippa.. men jag tycker det där systemet så jäkligt bräckligt ut. sen måste man väll gå en speciel montera processor utbildning för att kunna det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qw3
Varför inte leverera prollen redan med böjda pinnar? Så kunderna slipper göra det själv...

EDIT Eller det kanske dom gör, vad vet jag...

hehehe, dom är redan standard böjda. Men tydligen så är dom så pass små och ömtåliga att man lätta kan felböja dom.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Man säger ju att LGA (land grid array) ska minska latencer iom kortare avstånd. Men fan pinnarna på socketen eller pinnarna på cpun.... pinnar som pinnar.

Men oki låt oss säga att man vinner en halv millimeter eller så... i utbyte mot detta placeras prollen i en socket där socketen inte låser pinsen på cpun, utan man ska på med någon slags ram som skall hålla nere cpun. VAD händer om "ramen" skulle kränga till?
Låsa pinsen i socketen är ju onekerligen stabilare än att låsa prollen med en ram över kontaktpunkterna.

Är ju som att man skulle fästa foten i strumpan och strumpan i skon.
Är ni med hur jag menar?

PGA: tryck ner cpun i socketen - lås
LGA: lägg cpun rakt över pinsen i socketen, placera ramen, lås fast cpun med ramen.

Nej känns mindre bra.
Om man un bestämt måste köra LGA för att de inte går att utvecklas annars hade kanske 4st "styr och lås" pinns kanske kunnat används - en i varje hörna.

Alla känner vi till problemet "CPUn följer med kylnisen när man har Arctic silver och en kylflänsen är väldigt jämn"

Drar man bara bort kylisen rakt upp så hänger cpun med men ingen skada skedd, är klart är ju inte bra men man gör det ju inte så ofta heller. Vad händer med ramen på LGA vid samma problem? Rör sig ju om stora krafter så jag skulle tippa på att skiten går av om man har otur. Ingen ram = kasta mobot.
Nej jag tar hellre en stabil säker histora framför marginella prestandaskillnader (om man nu vinner något eller om intel bara lockar med "nya saker")

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Känns som detta kommer att bli Intels motsvarighet till AMDs "core crunch" problem.

Eller ändå inte: Nu kommer ju istället moderkortstillverkaren att få ta reklamationer med böjda pins istället för Intel.

Pinnarna ser iofs inte så mycket klenare ut än de som finns på äldre sockets. De konventionella är bara skyddade av plastramen som man slidar på toppen med spaken till ZIF-socketen.

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se lite rapporter från användare här på forumet som har inskaffat sig Intels nya Socket. Finns den i butik än eller när kommer den?

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Kasst av intel att inte kunna visa sidor i firefox 0,9 :/

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Avstängd

stackars alla mk-tillverkare .. intel ger dem mycket problem

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Hedersmedlem

lga äger....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

var ligger problemet i att skippa pinnar öht? Så jävla urbota korkad idé från början alltså..

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem

ser inge direkta svårigheter att installera cpu:n men som nån skrev förut om man skall ta bort den å termalpaden eller kylpastan har sugit tag fint runt flänsen kommer då hela sockelfan att rasa då man försöker lyfta bort flänsen?

orkar värkligen inte med det här som tekniker om detta är fallet, småkul att ringa upp kund å säga att man trashat kortet å skickar iväg det för RMA.

Hade dock varit fränt om man hade haft urgröpningar i stället för fjäderben. Kontakten skulle säkerställas med att luckan eller dyligt lägger på ett vist tryck på cpu så den utan tviviel får kontakt på alla kontakter... inga pinar alls att böja sönder men det stora frågeteknet kvarstår:

vad händer om flänsen suger tag i cpu när man försöker ta bort den?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
hehehe, dom är redan standard böjda. Men tydligen så är dom så pass små och ömtåliga att man lätta kan felböja dom.

Aha... Ok, bara jag som prata lite i nattmössan

Visa signatur

"Cothax tells you : OK... sleep... try some. You type like either a drunk, or someone without sleep for the last few weeks. "

Permalänk
Avstängd

Om man nu prompt måste ha pinnarna i moderkortet kan man väl ha som en plastbit under processorn med hål för pinsen, processorn ser alltså ut som en zif-sockel på undersidan.
Borde vara svårare att böja skiten då.

Permalänk
Medlem

Helvete vad mycket reklamatoner det kommer att bli. Moderkortstilverkarna kommer att bli vansinniga.:)
Någon nämnde AMD:s förmåga till core crush. Kommer att vara noll jämfört med detta. Har hört att någon representant lyckades pajja två moderkort på DH. Om vant folk misslyckas, hur kommer det då inte att bli när hemmapularna sätter igång? Ytterligare en kortlivad Intel-sockel?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Helvete vad mycket reklamatoner det kommer att bli. Moderkortstilverkarna kommer att bli vansinniga.:)
Någon nämnde AMD:s förmåga till core crush. Kommer att vara noll jämfört med detta. Har hört att någon representant lyckades pajja två moderkort på DH. Om vant folk misslyckas, hur kommer det då inte att bli när hemmapularna sätter igång? Ytterligare en kortlivad Intel-sockel?

<"MrTT Mode">Folk byter aldrig CPU själva, dom köper bara datorer, av Mig<"/MrTT Mode">

RMA som redan tar 1-2 veckor minst... usch.
Dom kanske hoppas på att öka OEM markande ännu mer (förklarar ju deras överklockningslås också) än tidigare.

Permalänk
Medlem

När jag först hörde talas om den här sockeln för ett halv år sedan så trodde jag att de löst det på ett annat sätt än med pinnar. Att det var fastare kontaktytor som processorn spänns mot, men det skulle inte fungera så bra i praktiken.

Det här med pinnar på sockeln vet jag inte om jag ska gilla eller rata. Men det verkar ge minst lika mycket problem. Tidigare så har hänt att processorer fått sina pinnar skadade i transporter, främst på oem-förpackade processorer. Hände en kompis som beställe en Celeron. Jag själv har varit lyckligt lottad att slippa detta på mina AMD-processorer. Tänk nu om en sockel skulle pajja, vilket tjaffs det blir för en vanlig hemmapulare, först måste över halva datorn demonteras för att få loss moderkortet. Dem där moderkorten är inte speciellt billiga heller, så det finns inga stora ekonomiska vinster med en sådan sockel, förutom för Intel som slipper byta ut processorer pga avbrytna pinnar.

Permalänk
Medlem

Kan slå vad om att detta inte kommer fungera en längre tid. Intel kommer bli tvungna att ersätta LGA med annan teknik.

Varför inte små kulor istället för pinnar eller bara designa om de nuvarande lösningar?...