Diplomatiskt val av Amerikanska armén

Permalänk
Melding Plague

Diplomatiskt val av Amerikanska armén

<font style="font-size: 10pt"><b>Diplomatiskt val av Amerikanska armén</b></font> <small class="small">tisdag 3 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://zdnet.com.com/2100-1103-5294109.html" target="_new">ZDNet</a> låter meddela att den amerikanska armén för en gångs skull har gjort något diplomatiskt och valt att köpa in superdatorer från både AMD och Intel. Det är fråga om ett Opteron-baserad kluster med inte mindre än 2304 processorer samt ett Xeon-baserad kluster med respektabla 2132 processorer. Värt att notera är även att Xeon-processorerna är av den nya Nocona-modellen och har således - likt sin konkurrent Opteron - stöd för databehandling med en ordlängd på 64 bitar. Systemen skall användas till sedvanlig militär forskning.<br /><br />"<i>The Army will use the systems at its Major Shared Resource Center, one of four sites used for Department of Defense supercomputing needs such as basic science, weapons design and chemical-reactions research.</i>"<br /><br />Mer information finner ni hos <a href="http://zdnet.com.com/2100-1103-5294109.html" target="_new">ZDNet</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vad är Xeon-baserad kluster,vad menas det???

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

ett kluster baserat på intels CPU som heter Xeon

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Hoppas man får se lite prestanda siffror på dem sen

Permalänk

Haha, större kluster från AMD

Permalänk
Medlem

Hur presterar sådana datorer i spel? Kan man överhuvud taget köra spel med ett kluster?

Permalänk

Billigare förmodligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Hur presterar sådana datorer i spel? Kan man överhuvud taget köra spel med ett kluster?

Finns nog inte så många spel som stödjer 2000 processorer

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Finns nog inte så många spel som stödjer 2000 processorer

En dator har väl fan inte 2000 CPUs?

Permalänk
Medlem

Dom där verkar ha det... Eller nåt?

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
En dator har väl fan inte 2000 CPUs?

En dator, nej. Men ett kluster kan ha.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Ett kluster är ett nätverk av datorer och antalet prossesorer i alla datorer TOTALT är frå ex AMD 2304st.

Permalänk
Medlem

Droogie: inte alls. Spelen skulle i så fall behöva specialskrivas för klustring, vilket av rätt naturliga skäl inte skett för så många spel

Permalänk
Medlem

Båda företagen har säkert sponsrat presidentvalskampanjen för den sittande presidenten.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Kul att AMD är mer i matchen nu än tidigare att företagen har fått upp ögona för Opteron.
Offtop. Tetris skulle jag vilja lira på den datorn.

Permalänk
Medlem

Stackars irakier ocha ndar länder usa krigar med... nu kan datorena fibbla ihop nya bekämpningsmedel och nya styrsystem till misilerna som av någon anledning alltid träffar fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Droogie: inte alls. Spelen skulle i så fall behöva specialskrivas för klustring, vilket av rätt naturliga skäl inte skett för så många spel

IBM modifierade väll Quake2 så det fungerade på deras klusterlösningar för att använda det som någon sorts benchmark, bara serverversionen, men ändå. De körde massiva kartor med berg av bots. Jag har iaf för mig att jag hört om det någonstanns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Stackars irakier ocha ndar länder usa krigar med... nu kan datorena fibbla ihop nya bekämpningsmedel och nya styrsystem till misilerna som av någon anledning alltid träffar fel...

Det är väll bra för irakierna om usa träffar rätt så slipper dom få en misil i huvet när dom tar sitt morgonkaffe?

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja göra ett studiebesök på ett sådant ställe

en kompis till mig jobbar på ett stort datacenter i GBG...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Vad är det som är diplomatiskt? Har de alltid kört Intel innan eller?

Permalänk

Att de väljer båda tillverkarna. Ungefär lika stora orders också, även om vi inte vet exakt hur mycket det kostar.

Jag undrar hur datorerna är sammankopplade, kör dem med vanliga nätverkskort eller???

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Är det typ inte en stor "låda/chassi" med, säg 100 processorer inuti?

Permalänk
Medlem

jag tar dom om dom inte tycker dom är bra

det lär sitta på rack. i massor av skåp som står i rader sen med nätverk mellan dem

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Att de väljer båda tillverkarna. Ungefär lika stora orders också, även om vi inte vet exakt hur mycket det kostar.

Jag undrar hur datorerna är sammankopplade, kör dem med vanliga nätverkskort eller???

Jovisst, "men för en gångs skull" låter ju som om de brukar välja partiskt annars på något sätt?

Permalänk
Medlem

Här har ni ett hyfsat kluster:

http://www.apple.com/hardware/video/virginiatech/

Finns nånstans i forumet, tänkte att den visar på ett rätt bra hur ett kluster kan vara uppbyggt...
Och dom använder väl fiber mellan datorerna för det här klustret, om jag inte minns helt fel.

Men det räcker ju med att att det är ett enda 19" skåp fylld med 1U enheter för att det ska kunna vara ett kluster, börjar dock bli rättså trött så jag förbehåller för eventuella fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Här har ni ett hyfsat kluster:

http://www.apple.com/hardware/video/virginiatech/

åååhh fan, tänk att ha dom för att spela pasiant på