Permalänk
Medlem

maximized i c#

När jag sätter windowstate till maximized så blir fönstret (inte helt otippat) maximerat. Men saken är den att den även går ner under taskbaren. Hur skall man göra för att den inte skall göra det?

jag visar fönstret med showdialog(this) från ett huvudfönster.

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Medlem

Hmm nu gissar jag villt

Men finns det inte någon showform() istället för showdialog() jag skulle tänka mig att showdialog lägger formen ontop och därmed hammnar ovanför taskbaren.

Edit: Eller kanske form.visibile = true som man kan göra i vb? Alternativt form.show()

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nope.. har testat lite olika.. och det är showdialog jag skall använda.
den hamnar bakom taskbaren fyller inte hela skärmen utan försvinner bakom halva taskbaren typ..

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Avstängd

Form2 form2 = new Form2();
form.Show();

funkade perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Jag la till två formulär i ett projekt och la en knapp i första formuläret med koden:

private void button1_Click(object sender, System.EventArgs e) { Form2 NewForm=new Form2(); NewForm.WindowState=System.Windows.Forms.FormWindowState.Maximized; NewForm.ShowDialog(); }

Det enda som hamnar utanför är kanten (ca: 3 pixlar med standardinställningar) ... men så är det med alla fönster som maximeras.

Permalänk
Medlem

Är det 3 pixlar det handlar om så är det väll bara att köra NewForm.Height = NewForm.Height - 3 eller? Alltid fint med ett fulhack

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kan inte vara så att du har satt Bordern till 'None'? Då täcker den hela skärmen inklusive taskbaren om man maximerar.

Permalänk
Medlem

har inte border 0.
såg nu att det inte bara är ett fönster som det blir så utan alla fönster som skall vara maximerade. Alla är dock öppnade med showdialog för att parentfönstret skall inte göra något tills childfönstret stängs.
Det är mer än 3 pixlar.. det är halva taskbaren typ.. så att knappar och dyligt som ligger längst ner nästan försvinner.
Har bara testat på 1 dator..

Fasen vad märkligt...

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Medlem

Du har inte kryssat bort rutan "Keep the taskbar on top of other windows" i inställningarna för taskbaren?

Permalänk
Medlem

nope.. Alla andra program är riktiga.

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx