Permalänk
Medlem

Snygg böjning av plåten. åt vilket håll böjde du? mot skåran eller från? ser inte så bra på bilderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad_and_ugly
Elektronrör är verkligen trevliga att se på när de glöder så fint i mörkret, jag skulle vilja ha en rörförstärkare, men får nöja mig med en jättefin gammal skantic radio från 50-60talet nånstans, glaspanel på radioskalan och annat snyggt, dessutom stereoslutsteg i den och ett indikatorrör som visar signalstyrkan med 2 gröna fält som lyser.

Tilläggas bör att glödtrådarna ska/bör ha 6,3V växelspänning, kolla upp också så du har rätt spänning på rören så du inte gör fotoblixtar av nått rör då det haft för låg märkspänning.

Likriktarrör rekommenderas också för att ge en "mjukstart" av övriga rör då de, som alla andra rör behöver lite tid på sig att värma upp.

Visst är de :).
Har sett att folk glöder med både växel och likspänning men borde inte växelspänning kunna ge ett otrevligt brum?
Jag har 300V anodspänning. Ska eventuellt sänka den något.
Jag ska ha två olika brytare till glöden och anodspänningen för att lösa det sistnämnda problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patlador
Värsta bygget! Nice jobbat

Tack :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas_1124
vad gött jonas. då kan man snart få komma å lyssna på den :P?

hur gick matten?

Det kan vi nog ordna. Om den låter något dvs :). Murphy har ju sina smutsiga fingrar överallt.
Matten gick nog ganska bra för att vara matte. Mitt genom tiderna sämsta ämne. Svarade på alla utom femman.
Hur gick det för dig?

Stelios: Jag böjde från skåran. Hade blivit snyggare om jag böjt mot men gjort är gjort.

Ska iväg och handla skruv till trafona nu.

Edit: Den trippen resulterade i 260g skruv och 6 impulsköpta DVD-filmer.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Det brummar nog inte så farligt om du skärmar kablarna, skulle det bli brum gå det åtgärda senare men rören funkar bäst med växelström på glöden.

Du kör väl glöden på separat lindning på trafo'n? isolerad från övriga rören, isf kanske du kan sätta en mindre kondensator på varje pol av glödspänningen till katoden för att undvika störningar. Mer djupgående tror jag inte jag kan spekulera i hur det kommer påverka störningarna.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

Wahahaa! Första testet är utfört :D.

Inte helt som jag hade tänkt mig. Den distar så in i helvete.

MEN. När jag slår av spänningen så låter det kanonfint tills kondingarna är urladdade. Jag tolkar detta som att rören får för hög spänning. Kan det vara så?
Anodspänningen är 220V. Runt 80V låter det som bäst. Men då finns det ju ingen glöd heller.

Edit: Testade att glöda med växelspänning. Det blev sämre.

Edit: Man kan höra ett svagt surrande från rören också.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Hej..!

Såg på en av bilderna att du hade en nixie klocka. har du schema på den? Jag har fått ett gamalt mätkort från en CNC maskin med nixie rör på. Tänkte man kunde konvertera den till något mer användbart.

Lycka till med inställningarna.

Brummet kan komma om man har taskiga jordledningar. Prova att köra från en batteridriven MP3 spelare eller nått.

Överstyrningen (distandet) beror förmodligen på att det är för hög insignal någonstans och när rören svalnar så leder de sämre och sämre tills nivåerna blir OK. Kolla så ingångsimpedanser å sånt funkar överallt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Kika här om ni gillar rörbyggen: http://www.machmat.com

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Brum kan bero på att det är dåligt dragna kablar, dåliga jordpunkter, inducerat brum från nätet, dåligt skärmat, dålig regulation i nätdelen eller en massa annat .

Har själv byggt en liten rörförstärkare till hörlurar, och den fick jag bygga om 4 ggr innan den var brumfri... Har 6,3V sättaregulerad DC till glöden i den, och det brummar iaf... Jordningen är mycket viktig. Dra egna jordkablar till alla jordpunkter.

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem

ZecretW: Jo jag har en nixieklocka. Men jag vet inte riktigt om jag vill ge ut schemat. Den tog ganska lång tid att utveckla. Vad är det för rör du har?

Jag har börjat misstänka att det är styrgallret på slutrören som inte borde vara kopplat som det är. Jag ska fråga SM7YES så fort jag får tag i honom.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
ZecretW: Jo jag har en nixieklocka. Men jag vet inte riktigt om jag vill ge ut schemat. Den tog ganska lång tid att utveckla. Vad är det för rör du har?

CD66 rör.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu