AMD 0,09µ svalare

Permalänk
Melding Plague

AMD 0,09µ svalare

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD 0,09µ svalare</b></font> <small class="small">måndag 4 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
De första artiklarna om AMDs kommande Athlon64-processorer byggda med en 0,09 mikrometers tillverkningsprocess dök upp för ett par veckor sedan. De flesta kom från Asiatiska sajter som inte alltid är helt trovärdiga. Det rapporterades att de nya processorerna producerade mycket mer värme än motsvarande Athlon64-processor tillverkade med en 0,13 mikrometers tillverkningsprocess.
<br />
<br /><a href="http://techreport.com/onearticle.x/7417" target="_blank" >Tech Report</a> beslutade sig för att ta saken i egna händer och har idag publicerat en kort artikel där de jämför värmeutvecklingen på två stycken Athlon64 3500 tillverkade med olika processer samt en Pentium 4 3.4 gigahertz på sockel 775.
<br />
<br /><I>As you can see, our die-shrunk Athlon 64 came out looking pretty darned good. Of course, every chip is a little different, but these differences are probably substantial enough to suggest that AMD's 90nm Athlon 64s should generally consume less power than their 130nm counterparts.</I>
<br />
<br />Se resultaten hos <a href="http://techreport.com/onearticle.x/7417" target="_blank" >Tech Report</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Crose för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Trevligt

Kolla här: http://www.overclockers.com/tips00666/

Och sen här: http://www.mycom.se/kategori/_data_datorkomponenter_processor...

Undra om de nya är 0.09µm som dom visar som ex: AMD Athlon 64 3000+ 1,8Ghz 512KB Box Socket 939

Permalänk
Medlem

som jag har förstått det är alla 3000+,3200+ 90nm till socket 939...

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det verkar lovande. Undrar vad MrTT säger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Själv tycker jag det verkar lovande. Undrar vad MrTT säger?

Har redan kommenterat det i forumet. Kan tolkas som att värmeproblem är en anledning att köpa intel...

Permalänk
Medlem

konstigt att den är svalare när den är lägre klockad?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Det är väl första testen som jag läser efter dom som kom från Asien där dom visar att 90nm är svalare. Avvaktar för att få se flera tester men om jag skall vara ärlig så förväntar jag mig inte att en 130nm skulle vara svalare för det är bara dumheter från AMD om det skulle visa sig att 90nm är varmare. Det jag är intresserad är hur mycket kommer dom att sänka Vcoren på den alltså hur mycket mindre spänning den behöver för att prestera för sin klass. Sen givetvis skillnaden mellan i värme mellan 130nm och 90nm.
Men jag tror att Amd grejar hem det här på ett fint sätt.

Permalänk

Bara jag som fattat det här fel eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibymafayhas
Har redan kommenterat det i forumet. Kan tolkas som att värmeproblem är en anledning att köpa intel...

Hur kan det vara en anledning att köpa intel? Intel-processorn utvecklade ju mycket mer värme än någon av AMD-processorerna i alla tester. Det är väll snarare en anledning till att inte köpa intel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
konstigt att den är svalare när den är lägre klockad?

De kör dem ju i samma hastighet?
90nm - coren är ju svalast. Inte så stor skillnad men endå.

Fattar inte vad du vill säga. de har en "vanlig" 130nm processor (3800+) som de klockat ner till samma hastighet som den nya 90nm processorn. så ingen är lägre klockad än den andra.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
90nm - coren är ju svalast. Inte så stor skillnad men endå.

Faktiskt är skillnaden rätt stor. Man får ju tänka på att detta var siffror för vad hela systemet drar. Graferna visar ju att den nya kärnan drar runt 25W mindre på samma frekvens. Med tanke på att en Athlon64 3500+ drar kanske 75-80W så är en 25W minskning rejäl. Mer än 30% mindre effektförbrukning!

Permalänk
Medlem

Faktum är att dom har en 130nm 3500+ och en 90nm 3500+ där 2.2GHz är standard klockfrekvens för bägge CPUer och där 90nm CPUen drar cirka 20Watt mindre under full belastning eller 84-85Watt mindre än P4an under samma förhållanden

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Heh, jo detta diagram är faktiskt mer trovärdigt då jag inte tror AMD är beredda på att göra en sk "preshott" miss.

Det verkar onekligen possitivt för AMD nu, om de fortsätter i denna takt ett tag till så kommer till och med kanske Dell och de andra större OEM tillverkarna få upp ögonen för AMD vilket borde få fart på jätten Intel att faktiskt få fingret ur rumpan

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Bevis på att AMD och IBM vet vad de gör med SOI.

Riktigt nice helt enkelt, bara få upp yields nu då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Bara jag som fattat det här fel eller?

Hur kan det vara en anledning att köpa intel? Intel-processorn utvecklade ju mycket mer värme än någon av AMD-processorerna i alla tester. Det är väll snarare en anledning till att inte köpa intel?

Fråga MrTT. Fråga inte oss.

Permalänk
Medlem

*gnuggar händerna* härligt.. häääärlit! Snart ska här handlas :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
*gnuggar händerna* härligt.. häääärlit! Snart ska här handlas :D.

Hehe faktiskt så har jag oxå väntat på det här hoppas det kommer mer tester som visar att det stämmer. Osså en fin planka med PCI-E så har man garderat sig några år framöver.
Men Socket A kommer jag att slita på så länge det går.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter, skillnaden i energi förbrukning var ju ganska rejäl. Jag tror 90nm'arna körs på 1.4v ist. för 1.5v som 130nm'arna

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Nu är snart alla delarna på plats, som jag har väntat på: 90nm AMD, PCI-E och Nforce 4 (fast det lär tydligen heta något annat). Det blir Winchester för mig i allafall.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Goda nyheter, skillnaden i energi förbrukning var ju ganska rejäl. Jag tror 90nm'arna körs på 1.4v ist. för 1.5v som 130nm'arna

Klart dom går på lägre spänning, ju mindre tekniken blir ju lägre spänning kommer processorerna drivas av.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Nu är snart alla delarna på plats, som jag har väntat på: 90nm AMD, PCI-E och Nforce 4 (fast det lär tydligen heta något annat). Det blir Winchester för mig i allafall.

Väntar själv på exakt samma saker. Nu är det bara nforce4 kvar då

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

Är dessa nya 90nm endast för socket 939, eller kommer dem i 754 utförande även?

Visa signatur

MacBook (höst 2007) | iPhone 3GS 32GB | ALIX m0n0wall

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att Intel ska kontra AMD ..
Är det bara jag som inte fattar varför Dell inte går över till AMD..
Amd datorer är billigare vilket betyder att man kan sänka priset o sälja mera..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Väntar fortfarande på att Intel ska kontra AMD ..
Är det bara jag som inte fattar varför Dell inte går över till AMD..
Amd datorer är billigare vilket betyder att man kan sänka priset o sälja mera..

För att intel ger dem ett _otroligt_ bra pris. Kollar man på dell så är väl cpu det enda som säljs till "normal" kostnad.

Permalänk
Medlem

winchester woho

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd

Jag bestälde en s939 3000+ för typ 1500:- så nu får vi se vad som hender

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Själv tycker jag det verkar lovande. Undrar vad MrTT säger?

Han har nog inte så mycket mer att säga än att ta tillbaka dom lögner han skrivit. Han _HAR_ påstått att AMD's 0.09u processorer är sämre än dagens när det gäller värmeutveckling. Sedan det där med SSE3 och finslipad FPU/ALU vet jag inte om det komer. Det återstår att se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
konstigt att den är svalare när den är lägre klockad?

I samma frekvens så är den svalare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Bara jag som fattat det här fel eller?

Hur kan det vara en anledning att köpa intel? Intel-processorn utvecklade ju mycket mer värme än någon av AMD-processorerna i alla tester. Det är väll snarare en anledning till att inte köpa intel?

De kör dem ju i samma hastighet?
90nm - coren är ju svalast. Inte så stor skillnad men endå.

Fattar inte vad du vill säga. de har en "vanlig" 130nm processor (3800+) som de klockat ner till samma hastighet som den nya 90nm processorn. så ingen är lägre klockad än den andra.

Nu är det till och med så att tar du en 3800+ och klockar ned den till 3500+ så kommer utveckla mindre värme än en standard 3500+ då 3800+ processorn är ett bättre exemplar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Bevis på att AMD och IBM vet vad de gör med SOI.
Riktigt nice helt enkelt, bara få upp yields nu då.

IBM har ju för det mesta gjort väldigt bra processorer och produkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Goda nyheter, skillnaden i energi förbrukning var ju ganska rejäl. Jag tror 90nm'arna körs på 1.4v ist. för 1.5v som 130nm'arna

Jag tror till och med att 0.09u processorerna kör någonting på 1.3xV

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pizzadude
Är dessa nya 90nm endast för socket 939, eller kommer dem i 754 utförande även?

Eftersom AMD kommer sluta att tillverka Athlon64 för 754 så kommer fortfarande sempron att använda den socketen och därmed tror jag att Sempron kommer i 0.09u. Kanske även en Athlon64 754? Vem vet.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Jag tror till och med att 0.09u processorerna kör någonting på 1.3xV

Det kan mycket väl vara så då jag är väldigt osäker på var (och om:)) jag läst 1.4v

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_d_
Jag bestälde en s939 3000+ för typ 1500:- så nu får vi se vad som hender

Vartifrån gjorde du det?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gardinen
Vartifrån gjorde du det?

Man måste ju prova nya prylar. Och tänkte ha en dator som man kan ha och köra mp3or och filmer på vid tvn

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg