Tom testar 35 grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Tom testar 35 grafikkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Tom testar 35 grafikkort</b></font> <small class="small">måndag 4 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> har idag uppdaterat sin gigantiska prestandajämförelse mellan grafikkort kallat "VGA Charts". Totalt ser vi 35 stycken grafikkort jämföras i populära syntetiska tester och i spel. Nytt för denna gången är Nvidias samt ATis nya grafikkortserier Geforce 6800 respektive Radeon X800.
<br />
<br />Dessa 35 grafikkort drabbar samman i spel som Call of Duty, <a href="http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040807_doom3.php?...">Doom III</a>, FarCry, Battlefield Vietnam och 3DMark03. Ett syntetiskt test vi saknade är FutureMarks nysläppta 3DMark05.
<br />
<br /><I>This is what we had to consider when selecting games and benchmarks to use for the test. In addition to well-known, pure benchmark applications such as 3D Mark 2003 and AquaMark 3, we also try to bring in the widest range of game genres, popular titles and games that are technically demanding with regard to 3D.</I>
<br />
<br />Läs jämförelsen hos <a href="http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

trevligt

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Mycke bra nyhet.
Bra för dom som skall köpa sig ett nytt kort o vet inte vilket kort så dom kan kolla där istället för att fylla sammatrådar om samma fråga hella tiden:)

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

Någon som begriper varför de i t.ex Far Cry bara kör 4x AA/AF som mest?
Trist om det är för att framställa nVidia som bättre.

Permalänk
Medlem

Känns som om det hade varit fyra hundra gånger mer intressant med 3DMark05.

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare så att nVidia kort inte kan använda sig av 6x Multisampling utan nästa steg är 4xMultisampling och 2x Supersampling, vilket är mycket mer resurskrävande och inte ger en rättvis jämförelse.

Visa signatur

blubb

Permalänk

HAHAHAH LOL PÅ x800xt får spö av vanliga 6800 (jaja dåligupplösning men iaf o ingen AA men iaf)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Känns som om det hade varit fyra hundra gånger mer intressant med 3DMark05.

Jag vet inte vad du gör med ditt grafikkort, men jag har det iaf till att spela spel med...

Permalänk
Medlem

X800XT PE överraskade faktiskt. ATI kanske har nått att säga till om bara dom får ut korten på marknaden det här seklet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlytobbe
HAHAHAH LOL PÅ x800xt får spö av vanliga 6800 (jaja dåligupplösning men iaf o ingen AA men iaf)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/image...

Ja du... Snygg hammare du länkade till...

Jag antar att det är Doom 3-staplarna du tänkte visa oss... Nu är det väl så att spelvärlden är så mycket mer än Doom 3 (och tur är väl det). Innan man får höra något om ATI-fanboy så får ni kolla i signaturen vad som sitter för grafikkort i min dator...

Dessutom är det en ren förolämpning mot både min A64 och min ViewSonic VX910 att spela spelen i lägre än 1280x1024 med 4xAA och 8xAF...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Jag vet inte vad du gör med ditt grafikkort, men jag har det iaf till att spela spel med...

Jag vet inte med dig men jag anser det föga intressant att se hur grafikkort presterar i endast Doom 3 (de andra spelen är knappast nya nog att intressera någon och Doom 3 är väl det mest partiska spelet som släppts sedan skivat bröd). 3DMark05 verkar då vara ett kolossalt kompetent komplement.

Permalänk

x800xt pe äger i de flesta spel

HOPPAS ATT MIN KOMMER SNART (!&%"&=!/"!?&

Permalänk
Medlem

Kul att se att min gammla R9700pro står sig fortfarande ganska bra Bästa 2000 kronor jag har någonsin spenderat.

Visa signatur

Bekämpa alkoholismen! Drick mera så det blir mindre över till andra!

Permalänk
Medlem

*Ett syntetiskt test vi saknade är FutureMarks nysläppta 3DMark05.*

Är inte 3dmark05 ganska nyligen släpt? går nog inte så jätte fort att göra testerna på alla 35kort så man kan väll inte klaga på det.

*rätta mig gärna om jag har fel*

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen lita på et där testet? I 3Dmark får ju ett FX5900U 6241 och ett 9800pro 5966 bara?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Jag vet inte med dig men jag anser det föga intressant att se hur grafikkort presterar i endast Doom 3 (de andra spelen är knappast nya nog att intressera någon och Doom 3 är väl det mest partiska spelet som släppts sedan skivat bröd). 3DMark05 verkar då vara ett kolossalt kompetent komplement.

Sen när då är Doom 3 ett partiskt spel? Det är väl snarare så att ATI kan fixa sina OpenGL-drivar i stället.
Och varför skulle man inte kunna vara intresserad av även äldre spel som du kallar dem (släppta för mindre än ett år sedan )? Jag tycker att det verkar vara mycket smartare att testa prestandan i dessa spel än i ett testprogram.

Detta är vad jag tycker och därför tycker jag att det var intressanta test.
(Sen kan detta ha att göra med att jag sitter på ett gammalt trött nVidia-kort som år ganska många år också )

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam820921
x800xt pe äger i de flesta spel

HOPPAS ATT MIN KOMMER SNART (!&%"&=!/"!?&

Hmm. Tykte de vann i en del spel, medans 6800ultra vann i andra... Vissa gånger var vinsten stor, för båda korten.

graffe-mannen: Tom´s har som rykte att favorisera Nvidia

Permalänk
Medlem

Mitt 5900 då... som jag köpte för 1600 kr för några månader sen... tuffar fortfarande på i trevliga 40 - 60 fps området....
i *host 1024x7.... *host
nVIDIA 4 LAFJ!!!!.... eller åtminstonde tills om nårra veckor innan ATi släpper någon ULTRA GIGA FATASS MEGA radeon X9999,99998 SUPER EDITION.... eller nått åt det hållet.. och nVIDIA kontrar med "ForceWare driver update with super optimisations" = texturgröt

Permalänk
Medlem

Men x800xt pe vann i fler av testerna om man räknar bot de 2 som Radeon korten inte var med i. annas tror jag det blev lika.

Permalänk
Medlem

Hahahaha mitt överklockade gf6800NU har högre poäng i aquamark03 än vad gf6800Ultra har enligt denna testen. SÄKERT!

EDIT samma gäller 3dmark03.
Hur FASEN kan jag ha det?? jag har ju långsammare minnen och lägre hz på både minnen och coren.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

äh.. dom testar ju inte 3d-grafikskort (för grafikkompilering/bildredigering) ju...

hmpf!

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Som väntat, jämt mellan dem. Men efter att ha sett vad x800 gör i 3Dmark 2005 så har jag inte mkt till övers för ATI. Det är stor chans att det är lika i massa spel, alltså därför de vinner vissa tester.

För er som inte vet vad jag snackar om, tanka dessa 2 bilder och jämför dem.

6800
http://hem.passagen.se/archdev1l/6800.rar

x800
http://hem.passagen.se/archdev1l/x800.rar

Om de där 2 bilderna stämmer så ska 6800 vara det bästa kortet allround.

Permalänk
Medlem

Jupp jag har sett det där.
Gå in här och jämför fler bilder.. speciellt dom med AA.
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=702&pageID=1052

Har ATI på AA överhuvudtaget tro?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

men lal
orka bry sig om de där lilla skitet
ofta du typ sitter o scanna för fullt me dina små ögon när du lirar spelet för microskopiska fel, än att du bara relaxar tebax o njuter :S freaks...

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuBuliciouz
men lal
orka bry sig om de där lilla skitet
ofta du typ sitter o scanna för fullt me dina små ögon när du lirar spelet för microskopiska fel, än att du bara relaxar tebax o njuter :S freaks...

Orka bry sig? Vafan gör du på det här forumet egentligen....?
Håll dej till fragbites forum.

KingCobra: Det är ju helt uppenbart, det är nå falsk AA som ATI kör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuBuliciouz
men lal
orka bry sig om de där lilla skitet
ofta du typ sitter o scanna för fullt me dina små ögon när du lirar spelet för microskopiska fel, än att du bara relaxar tebax o njuter :S freaks...

Lustigt det där...kommer ihåg förut när nvidia hade sämre bildkvalité än ati då klaga alla järnet på Nvidia men nu när det är ati som har problem då spelar det tydligen mindre roll:D
För övrigt kan tilläggas att jag alrig skulle byta tillbaka till ati igen...fy bubblan för deras drivrutiner

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch
Orka bry sig? Vafan gör du på det här forumet egentligen....?
Håll dej till fragbites forum.

KingCobra: Det är ju helt uppenbart, det är nå falsk AA som ATI kör

(nu går vi lite oft. men men)
jag är för att softa bara inget annat, men jag vet att 2598543andra person håller med mig så de så, de e bara du och vissa andra som e super freaky onödigt petiga
MOHAHA hiih hoho osv etc etc

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

Tycker inte längre att det är något snack om vilket som är det snabbaste kortet just nu. X800XTPE vinner majoriteten av tester hos Tom och hos firingsquad så har dom en ny test där X800XTPE vinner allt utom Doom3 och CS:S vid höga upplösningar med AA+AF. Se här: http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_radeon_x800_xt_a...

Vad gäller bildkvaliten så är det bara massa skitsnack att ATI är sämre. Vissa (speciellt en vid namn ruined hos nVnews) gillar att försöka hitta fel hos ATI. Bilderna hos Bjorn3D som KingKobra nämner är t ex bara med 2xAA för ATI mot nVidias 4xAA, så klart det ser sämre ut då. Läs på beyond3d om ni är intresserade: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=16734&postdays=...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
*Ett syntetiskt test vi saknade är FutureMarks nysläppta 3DMark05.*

Är inte 3dmark05 ganska nyligen släpt? går nog inte så jätte fort att göra testerna på alla 35kort så man kan väll inte klaga på det.

*rätta mig gärna om jag har fel*

Visst är det nysläppt, men en anledning stor nog att skjuta upp testet en vecka eller två.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Sen när då är Doom 3 ett partiskt spel? Det är väl snarare så att ATI kan fixa sina OpenGL-drivar i stället.
Och varför skulle man inte kunna vara intresserad av även äldre spel som du kallar dem (släppta för mindre än ett år sedan )? Jag tycker att det verkar vara mycket smartare att testa prestandan i dessa spel än i ett testprogram.

Doom 3 är partisk så till vida att det presterar "oproportionenligt" bra för Nvidia jämfört med ATI. Den generella skillnaden mellan korten återspeglas inte i Doom 3, inte för att det gör det i något annat enda spel, men i just Doom 3 är det extremt. Därför är det inte särskilt intressant med Doom 3-benchmarks så länge Doom 3 är det enda state of the art-spelet.

Anledningen till att spel som inte är state of the art är ointressanta är för att de senaste korten presterar far beyond godkännt ändå, oavsett märke. Så det enda som återstår för att ge en intressant och dagsaktuell jämförelse i dagsläget är så vitt jag vet 3DMark05. Det må vara syntetiskt men det finns inget annat som verkligen sätter press på de senaste korten.

Sedan huruvida 3DMark är en pålitlig benchmarkkälla måste väl sägas vara en annan debatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuBuliciouz
(nu går vi lite oft. men men)
jag är för att softa bara inget annat, men jag vet att 2598543andra person håller med mig så de så, de e bara du och vissa andra som e super freaky onödigt petiga
MOHAHA hiih hoho osv etc etc

Okej, fattar fortfarande inte vad du gör här inne. Du har antagligen reggat dej för att göra 15 stycken "Hjälp jag tappar fps i cs" trådar.

Åldersgräns på swec !

S_Z Kolla bilderna jag länkade till (min ftp) i min post ovan. Det är helt default bilder. Du ser även i bilden hur storleken på elden från en av soldaternas gevär minskar drastiskt på x800 versionen. Sen kan du ju börja fundera varför 6800 ultra och GT får sämre poäng än vanliga x800 i 3Dmark2k5, fast det kanske du tycker är logiskt?