Nvidia tar upp kampen med VIA

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tar upp kampen med VIA

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia tar upp kampen med VIA</b></font> <small class="small">måndag 25 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/bits_chips/a20041021A7051.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att Nvidia planerar att nu på allvar ta upp kampen med rivalen VIA när det gäller styrkretsar till Athlon64-baserade moderkort. Nvidia lanserade nForce4 för inte så länge sedan och enligt Drew Henry hos Nvidias plattformsavdelning har Nvidia cirka 45 procent av styrkretsmarknaden till Athlon64.<br /><br />Leveranser i tredje kvartalet detta år fördubblades jämfört med andra kvartalet och Nvidia tror att de kommer sälja mer styrkretsar i fjärde kvartalet. VIA har traditionellt haft mycket stor marknadsandel på styrkretsmarknaden för Athlon64, men i och med lanseringen av Nvidia nForce3 250GB har Nvidia redan tagit stora marknadsandelar från VIA. Detta gäller dock endast i detaljhandeln, när det kommer till OEM-produkter håller VIA fortfarande en dominerande ställning, dock kan det ändras i och med lanseringen av nForce4 vilket är en mycket skalbar styrkretsserie.<br /><br />Så just nu innehar VIA och Nvidia cirka 45 procent av marknaden var medan styrkretstillverkare som SiS och ULi innehar de resterande 10 procenten. Just nu pendlar det lite vem av VIA och Nvidia som lyckas skeppa mest styrkretsar till moderkortstillverkarna och därmed få ut PCI-Express på Athlon64-marknaden. Den som blir först kommer onekligen sälja en hel del.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas nu att nVidia skyndar sig att skeppa över lite nForce4 SLI-kort till regniga Sverige!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Menar ni inte nForce3 250GB? Hehe, var bara tvungen att påpeka det.

Skicka det som mejl annars blir herman ledsen i ögat

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Menar ni inte nForce3 250GB? Hehe, var bara tvungen att påpeka det.

Rykte till när jag läste och läste om det några gånger ifall det skulle vara så! Verkar vara fel :/ Iof släpptes en ny variant av nForce2 för ett tagsen fast den hette la inte 250GB?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Varför har swec ingen "felanmäl" knapp? Kan inte tala för alla, men själv mailar jag ogärna om det inte är den enda rimliga lösningen. För felanmälan på nyhetssidortror jag aldrig jag har mailat, har dock flera gånger gjort felanmälan i kommentarer eller igenom webbaserad felanmälan. Tycker det ligger i både swecs och användarnas intresse med en sådan funktion, verkar ju som att redaktionen läser alla kommentarer för att kolla efter felanmälan ändå (är ju ofta man läser "var god använd mail istället").

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns faktiskt en PM knapp och det var den jag använde för att påpeka felet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Var du hittar den knappen vet jag inte, klickar jag på reporterns namn så är det en mail-länk. Om det finns en PM knapp har jag under mina år på Swec aldrig sett den (:

(och om du syftar på PM knappen till användaren "Nyheter" så hade jag isf inte minsta aning om att man kunde skicka felanmälan dit, än mindre att det faktist kunde läsas av någon då "Nyheter" inte är någon användare i vanlig bemärkelse)

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Hoppas nu att nVidia skyndar sig att skeppa över lite nForce4 SLI-kort till regniga Sverige!

Japp men då kan man ge sig F*N på att alla gf6800GT kort är slut Hoppas att få ett gottit SLI kort runt Januari. Abit svarade att dom kommer att finnas tillgängliga då. Jag är Abit fan och kan inte tänka mig något annat i min burk

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

verkar tänka i samma banor du och jag

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Detta gäller dock endast i detaljhandeln, när det kommer till OEM-produkter håller VIA fortfarande en dominerande ställning, dock kan det ändras i och med lanseringen av nForce4 vilket är en mycket skalbar styrkretsserie.

Vad menas med att en styrkrets är skalbar? Källa?

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Härligt med konkurrans, det leder till bättre produkter till ett billigare pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Vad menas med att en styrkrets är skalbar? Källa?

Det vill säga - den passar många segment. VIA har endast K8T890 medan Nvidia har tre styrkretsar med olika funktioner i nForce4-serien.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

ja bara venta då på att nåt av dom kommer köper nog det första som kommet ut

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.