nForce till Intel Pentium 4

Permalänk
Melding Plague

nForce till Intel Pentium 4

<font style="font-size: 10pt"><b>nForce till Intel Pentium 4</b></font> <small class="small">fredag 19 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Nvidia har idag <a href="http://www.nvidia.com/object/IO_17070.html" target="_blank" >tillkännagivit</a> att de skall producera moderkort till Intel-plattformen och Pentium 4. Det handlar om ett mångårigt kontrakt när det handlar om patent gällande Intels systembuss. Det betyder att vi inom en överskådlig framtid kommer få se nForce-baserade moderkort till Pentium 4-plattformen. Så här säger Nvidias VD Jen-Hsun Huang:<br /><br /><i>"NVIDIA and Intel are working together to enhance the end-user computing experience"</I><br /><br />Det verkar som om Intel vill ta tillbaka entusiasterna som sedan ett par år sedan har favoriserat AMD-processorer och plattformar. Det intressantaste är att Nvidia tydligen skall lansera nForce-styrkretsar till marknaden under första kvartalet nästa år - det vill säga bara om ett par månader.<br /><br />Vilka tillverkare som kommer producera moderkort med nForce-kretsar till Pentium 4-plattformen är idag oklart, dock så kan det tänkas att alla tillverkare som idag producerar nForce-baserade moderkort till Athlon-plattformen också kommer gå över till att producera nForce-baserade moderkort till Pentium 4-plattformen. Tillverkare som Asus, Abit, Gigabyte, MSI och så vidare. <br /><br />Det handlar heller inte om en enstaka styrkrets, utan det skall täcka samtliga områden som bärbara datorer, HTPC, arbetsstationer och servrar. Nvidias nysläppta SLI-teknologi skall också komma till Pentium 4-marknaden.<br /><br />Vart Intel kommer stå sedan när Nvidia fått ut styrkretsar är oklart, men de har alltid varit mycket starka på OEM-marknaden och de kommer förmodligen behålla sin stora marknadsandel där, medan Nvidia-baserade moderkort kommer ta över entusiastdelen. Ett citat från pressmeddelandet:<br /><br />"<I>SANTA CLARA, CA─NOVEMBER 19, 2004─NVIDIA Corporation (Nasdaq: NVDA) and Intel Corporation today announced that the companies have signed a broad, multi-year patent cross-license agreement spanning multiple product lines and product generations. Additionally, the companies signed a multi-year chipset agreement for NVIDIA to license Intel’s front-side bus technology. This will enable NVIDIA to deliver the NVIDIA nForce™ platform technology on Intel-based systems.</I>"<br /><br />Pressmeddelanden finns att läsa hos <a href="http://www.nvidia.com/object/IO_17070.html" target="_blank" >Nvidia</a> och <a href="http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20041119corp...." target="_blank" >Intel</a>.<br /><br />Detta avtal är mycket fördelaktigt för Nvidia då huvudkonkurrenten ATi inom kort kommer lansera styrkretsar för Intel-plattformen, de har haft ett avtal med Intel för att använda Intels systembuss i mer än ett år. Många tillverkare har försökt lansera styrkretsar och moderkort till Intel-plattformen, men det är få som lyckats sälja många moderkort och ännu färre som lyckats på entusiastmarknaden. VIA och SiS är två av dessa aktörer, ATi är en annan.<br /><br />Det skall bli mycket intressant att se hur entusiastmarknaden tar emot nForce-baserade moderkorten till Pentium 4-plattformen och hur väl de konkurrerar med ATis lösningar.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till alla som tipsat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Nice! Hoppas det blir sjyst.

Permalänk
Medlem

Underbart! Då kanske vi kan hoppas på en SoundStorm till Intel platformen kanske? Sen får vi nog se bättre överklocknings resultat då man slipper de där 10-15% spärren som vissa moderkort med Intel chippen verkar ha svårt för

Sen att det bli mer konkurans mellan ATi och Nvidia gör ju inte saken fel

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

kanske Nvid pushar på intel att lansera dothan

gillar heller inte att nvidia håller på med intel

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte vara bra? Allt som betyder att vi konsumenter får mera att välja mellan och desto hårdare konkuransen blir desto bättre för oss!

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Varför skulle det inte vara bra? Allt som betyder att vi konsumenter får mera att välja mellan och desto hårdare konkuransen blir desto bättre för oss!

Betyder det inte att nvidia nu får ännu starkare ställning på moderkortsmarknaden? Kanske inte är så bra för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Mm Precis, håller med Minky helt!
I längden så kommer vi tjäna på detta, produkterna kommer pressas ner i pris :).

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

tror detta rör XBOX 2 ganska mycket och inte P4moderkort till vanliga pc

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k6-2
tror detta rör XBOX 2 ganska mycket och inte P4moderkort till vanliga pc

det står ju att det rör HELA marknaden allt från servrar till htpc.

Visa signatur

In my palms i have the death of all evil...

Permalänk
ASUS Nordic

Hoppas vi får se bra överklockningsmoderkort i samband med att P4EE blir billigare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt kunna tänka mej att köpa ett nForce-baserat moderkort till Intel... bara dom har lika bra klocknings möjligheter som dom har på AMD sidan även dom stackararna som vill ha integrerat grafikkort kommer detta att förbättra en anig i prestanda skulle jag tro... Inter är inte sådär riktigt het att göra grafik kretsar, där talar jag av egen erfaenhet...

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Hedersmedlem

Den största anledningen till att köpa en Intel-processor idag är enligt mig just Intels moderkortskretsar, så för min del har det här ingen betydelse över huvud taget.

Idag kan ingen göra chipset som Intel, och då är det främst sydbryggans implementeringar som faller mig i smaken.

Jag har sagt det tidigare men säger det igen, den dagen Intel börjar tillverka kretsar till AMDs processorer, den dagen kan jag tänka mig att köpa AMD igen.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Är det inte en återvändsgränd?

Det är väl inte intels chipset man inte vill ha. Det är väl proppen och arkitekturtänkandet!!

Just nu tycker jag AMD leder vägen. Kolla bara på Cool & Quit lösningen för Athlon 64 Socket 754! Fräckt om man vill bygga en sval HTPC! Funkar skitbra!

Socket 479 och mobil blir för dyrt för den prestanda man får för att bygga HTPC.

Permalänk
Medlem

Wow! storsattsning! Kul

Permalänk
Medlem

Ta det lilla lugna, jag tror nog att Nvidia behöver en revision av kretar för att komma igång i Intel tänkandet också. Så vid tiden då Dothan släpps i desktop format (förhoppningsvis) så har Nvidia en fullt funktionabelt Nforce-Intel chip för denna propp

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
Jag har sagt det tidigare men säger det igen, den dagen Intel börjar tillverka kretsar till AMDs processorer, den dagen kan jag tänka mig att köpa AMD igen.

Med andra ord aldrig...

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k6-2
tror detta rör XBOX 2 ganska mycket och inte P4moderkort till vanliga pc

Xbox 2 ska väl ha PPC CPU och inget x86?

Permalänk
Avstängd

ptja, nforce 4 sli med 2 st dothan skulle ju inte va fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k6-2
tror detta rör XBOX 2 ganska mycket och inte P4moderkort till vanliga pc

Varken Intel eller Nvidia har med xbox 2 att göra.
Det är IBM's CPU och ATI's grafik som är i xbox 2.
Möjligen har Intel något hörn med iform av nätverk eller så ?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k6-2
tror detta rör XBOX 2 ganska mycket och inte P4moderkort till vanliga pc

?? ryktena säger ju att xbox 2 har cpu från varken amd elelr intel, utan ibm

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Undra om de kommer producera kretsar både för AMD och Intel.

Permalänk
Avstängd

Det återstår att se säger jag bara. Intel behöver knappast fler moderkortskretsar, det är inte det som är problemet utan deras jäkla processorer. Som sagt, dothan är på rätt väg om den nu kan komma till desktop plattformar.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk

Sweet, SoundStorm!

Visa signatur

Asus P5Q / C2D 3.0 GHZ / Corsair 4GB DDR2 / Asus 5850 1GB / ~4 TB HD

Permalänk
Medlem

tror SLI är en ganska stark anledning till detta, dom har inte råd att hamna i bakom amd på grafikstöds delen också, bara en gissning, men kul att det går bra för nvidia, då kanske dom får mer cash o få fram lite fräna grafikkort till oss för dom

(undrar om ati också får göra intelchipsets i framtiden?)

men vi får la se vad intel lyckas med på processorfronten inom det närmaste halvåret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westelindh!

(undrar om ati också får göra intelchipsets i framtiden?)

ATI gör väll redan p4 chipsets.... eller är jag helt ute och cyklar???

Visa signatur

Ignoscere divinum

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Intel vill ta tillbaka entusiasterna som sedan ett par år sedan har favoriserat AMD-processorer och plattformar.

Näää, är det sant...

Intel har alltid varit kungar på chipset.

Permalänk
Medlem

Meh styrkretsar hit o dit, jag vill veta när moderkorten baserade på nf4orna o k8t890 kommer till 939plattformarna!! tänker snart köpa helt ny dator, och när man har fått ihop the appropriate summan vill man fan inte vänta ännu mer på att dem poppar upp i butikshyllorna

Visa signatur

P4 1.7GHz 100 MHz QDR FSB, GeForce 3 Ti200 64MB @ 240/529, 2x256MB RDRAM (16bit 400MHz)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k6-2
tror detta rör XBOX 2 ganska mycket och inte P4moderkort till vanliga pc

Det har INGENTING med Xbox2 att göra för:
1. Intel gör INTE processorn till den utan det gör IBM.
2. nVidia gör INTE grafikkortet till den utan det gör ATI.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE