X-bit labs testar 16 hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

X-bit labs testar 16 hårddiskar

<font style="font-size: 10pt"><b>X-bit labs testar 16 hårddiskar</b></font> <small class="small">lördag 4 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/16hdd-200.ht..." target="_blank">X-bit labs</a> har ännu en gång skrivit en massiv jämförelse, denna gång är det hela sexton hårddiskar som testas.<br /><br />Testet är genomgående och omfattar en hel del tester, som bland annat diverse WinBench 99-tester och databastester. Vi ser produkter från Hitachi, Maxtor, Seagate och Western Digital. Samtliga hårddiskar i testet har en lagringskapacitet på 200 gigabyte eller mer.<br /><br /><i>"If you have been reading our materials carefully, you should remember that we have already offered you three parts of Mega Roundups for the drives with 80GB, 120GB and 160GB storage capacities /.../. Right now it looks like only extra-large drives of 200GB and bigger sizes have been left unattended. There are relatively few such discs available, so we decided not to split them further into categories (200GB, 250GB, 300GB) but to deal with them with one stroke, in one review."</i><br /><br />Läs jämförelsen hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/16hdd-200.ht..." target="_blank">X-Bit labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skrattade lite åt detta citatet:

"Hitachi has been very stable, as usual"

Hoppas de menar prestandamässigt, för hållbara är de då inte, jämfört med t ex Seagate och Western Digital.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Skrattade lite åt detta citatet:

"Hitachi has been very stable, as usual"

Hoppas de menar prestandamässigt, för hållbara är de då inte, jämfört med t ex Seagate och Western Digital.

Jasså, hitachi har inga stora problem med sina diskar, har väldigt låg rma på tex it-butikken.

Om du är en sån som tycker de är kassa för hitachi köpte upp eller är gamla ibm diskar så tycker jag synd om dig, för de har inga problem som den eller de två serier av ibm diskarna som sög!

Permalänk
Medlem

Patetisk slutledning på testerna!
Sådana här "nyheter" får gärna passera obemärkt!!!

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Om du är en sån som tycker de är kassa för hitachi köpte upp eller är gamla ibm diskar så tycker jag synd om dig, för de har inga problem som den eller de två serier av ibm diskarna som sög!

Jag jobbar deltid i datorbutik, och vi får in många trasiga Hitachi-diskar, även nyare. Även deras 2.5" diskar (till bärbara datorer) går sönder ofta.

Självklart är de nya bättre än de gamla IBM-skämten, men av 10 trasiga diskar är kanske 6 Hitachi, 3 Maxtor och 1 något annat märke.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Hur kan man undgå att mäta ljudnivå och temperatur i ett så här gigantiskt test? Det är ju två av de viktigaste parametrarna när det gäller den här typen av hårddiskar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Hur kan man undgå att mäta ljudnivå och temperatur i ett så här gigantiskt test? Det är ju två av de viktigaste parametrarna när det gäller den här typen av hårddiskar.

Ja, precis, inget om ljudnivå, tack och hej för mig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Hur kan man undgå att mäta ljudnivå och temperatur i ett så här gigantiskt test? Det är ju två av de viktigaste parametrarna när det gäller den här typen av hårddiskar.

Nja jag går nog efter prestanda/pris jag men visst har man en SFF så är nog både temp och ljudnivå av betydelse men eftersom jag inte har det så .................

Permalänk

Tycker att det är konstigt att folk fortfarade tänker på ljudnivå på sina hddn, jag har själv WD 120 gig och tycker inte att den låter något alls, inte heller resten av nya diskar låter nåt, förr kunde man prata om ljud nivå när det knakade ordentligt i lådan så fort man rörde på musen :).

Angående IBM så känner jag en som köpte en av dom sista sådana, den gick sönder, han bytte ut den fick en ny IBM som också gick sönder efter ett tag så han fick en Hitachi, ungefär 4 månader senare drog han ut sladden ur hddn för att sätta in en lysande så märkte han att en pinne från hddn satt kvar i sladden.

WD är nog de hddn som har fungerat bäst för mig, men min gamla (2år) 80 gig wd har börjat krångla nu, när man startar om datorn så låter det som om den vibrerar krafrigt och man kommer inte in i den trots att den hittas i windows, men efter ett par slag på datorn så börjar den låta normalt och man kommer åt saker som ligger på den. (Så måttlig mängd våld löser nog något, åtmonstane temporärt(hddn har fungerat så i 2 månader nu))

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk

Både ljud, värme och nyare diskar saknas, kändes inte ens värt att läsa.

Permalänk

för de första säger dom sifforna (de i alla de olika testerna) mig ingenting,
skulle sitta bättre med t.ex. tid för windows att starta :P,
o även som många nämnt ljudnivå och temperatur..

kanske off-topic men
själv så har jag en ganska kass dator nu..
Moderkortet klarar inte de lite större hårddiskar..
(p2/p3-kort), lånat en liten hårddisk för tillfället
en Maxtor 80GB 8Mb och den är kopplad via IDE kontrollern
på mitt ISA ljudkort..

Visa signatur

AMD64 3000+ Winchester, Zalman 7700-Cu, DFI LAN-Party SLI-D, 2x 512MB Twinmos Winbond Speed Premium, Leadtek 6800GT@Ultra, 2st 200GB Maxtor Diamonmax10, CM Stacker

Permalänk
Medlem

Då gör man så att man köper ett kontrollerkort,, då kan du köra dom större diskarna även på en urkass dator ;D

Permalänk
Medlem

När det gäller ljudnivå så spelar det en stor roll om man, som jag, sover ett par meter ifrån en dator som står och jobbar hela natten. Men sitter man vid en dator som är fullproppad med fläktar, som jag gör nu, spelar det kanske ingen större roll.

-=AgV=-: Hur många Hitachi säljs det i förhållande till dom andra diskarna då? Om 9 av 10 diskar som ni säljer är Hitachi så betyder det att Hitachi håller bättre än de andra diskarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Jag jobbar deltid i datorbutik, och vi får in många trasiga Hitachi-diskar, även nyare. Även deras 2.5" diskar (till bärbara datorer) går sönder ofta.

Självklart är de nya bättre än de gamla IBM-skämten, men av 10 trasiga diskar är kanske 6 Hitachi, 3 Maxtor och 1 något annat märke.

Tjaa, jag har då inga problem med min 250 GB Hitachi, halvår gammal eller äldre, sen har jag för övrigt en 120 GB IBM och 2 st 180 GB IBM. Enda problemet jag haft var med en 40 GB IBM GXP60 som gick sönder efter ett år. Skickade den till IBM och den disken jag fick tillbaka, nån reparerad troligen, men har då hållt i 2 år till utan problem. Och antar att den disken gått sönder pga värmen, hade ingen kylning alls till det chassit, dock så har den ju tuffat på i 2 år till i samma skräpchassi, till brorsans dator.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Jag jobbar deltid i datorbutik, och vi får in många trasiga Hitachi-diskar, även nyare. Även deras 2.5" diskar (till bärbara datorer) går sönder ofta.

Självklart är de nya bättre än de gamla IBM-skämten, men av 10 trasiga diskar är kanske 6 Hitachi, 3 Maxtor och 1 något annat märke.

men är det inte så att datorbutiken säljer oftast mest hitachi *ibm* diskar också????

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

Faktum är att diskarna inte låter såsom de gjorde för hundra år sedan, men det säger inte att alla är tysta nu det är tex skilnad på en seagate och en maxtor, specielt det konstanta vinet från diskarna.

Jobbar även jag i en datorbutik och de diskar jag stött på mest patrull med är samsung, visst har haft mer RMA med maxtor och hitachi men jag har sålt minde av samsung och i % så är det mer av dem som kommit tillbaka.

EDIT:
listad i ordning av tystast
seagate
maxtor/hitachi
samsung
WD

kan föresten läga in att ni inte skall ta maxtor sata om ni har ett MSI och har Nforce3-chip, de verkar ha lie småproblem att hitta dem vartannat i POST

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Måste rekommendera Maxtors DiamondMax 10-serie.
Har två stycken 200GB-diskar, och de fungerar mycket bättre än mina tidigare WD-diskar som också de hade 8mb cache och 7200rpm.
Maxtors är tystare och även snabbare (enligt mig).

Kostar dessutom bara mellan 850-950 kr styck.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem

Det där med Maxtor och nForce 3 stämmer bra, de gillar inte varandra. Sitter med 3 st 200 Gb Maxtor och nForce 3...inte jättekul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
men är det inte så att datorbutiker säljer oftast mest hitachi *ibm* diskar också????

Jo, de är ju billiga, men det säljs även många Samsung och Maxtor-diskar. Fast WD och Seagate säljer ju inte dåligt de heller, men mindre än Hitachi, japp.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
men är det inte så att datorbutiken säljer oftast mest hitachi *ibm* diskar också????

de är billiga men inte billigast, det är maxtor som jag även säljer mest av

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Maxtor funkar bra tycker jag...mina 2 gamla hederliga DiamondMax9 160GB snurrar på fint..stör mig inte heller på ljudnivån.
Hade en gammal IBM20GB på min gamla k-6 450MHz den lät som ett reaplan:D

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TayLoN
Då gör man så att man köper ett kontrollerkort,, då kan du köra dom större diskarna även på en urkass dator ;D

det är en lånad hårddisk.. en kompis som fått sin dator paj o han skickat in sitt moderkort..
så fick låna hans hårddisk ett tag..

Visa signatur

AMD64 3000+ Winchester, Zalman 7700-Cu, DFI LAN-Party SLI-D, 2x 512MB Twinmos Winbond Speed Premium, Leadtek 6800GT@Ultra, 2st 200GB Maxtor Diamonmax10, CM Stacker

Permalänk
Medlem

Det är väl inte särskilt intressant att prata om gamla sunkdiskar som kraschat eller låter som reaplan i kommentarerna till ett stort test av 16 st nya moderna 200GB diskar?

Kan det bli mer off-topic?

Rätta mig om jag har fel?!