Kommer det nåt banbrytande Linux snart som "alla" väntar på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Du är den första jag stött på som tycker erfarenhet är värdelöst.

I rest my case.

Erfarenhet av Windows 1.0 eller 3.11 är HELT OCH HÅLLET värdelöst när det gäller Windows XP, ja.

Och kan ni sluta med den här pajkastningen nu? Ni kan inte ändra på någons subjektiva åsikt, så lägg bara ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Erfarenhet av Windows 1.0 eller 3.11 är HELT OCH HÅLLET värdelöst när det gäller Windows XP, ja.

Detta håller jag inte alls med om. Det är förmodligen stor skillnad mellan två personer som ska använda Windows XP om den ena har använt Windows 3.11 och åtminstone har ett hum om filer, ikoner, skrivbord, etc, medan den andra ser en dator för första gången i sitt liv.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Detta håller jag inte alls med om. Det är förmodligen stor skillnad mellan två personer som ska använda Windows XP om den ena har använt Windows 3.11 och åtminstone har ett hum om filer, ikoner, skrivbord, etc, medan den andra ser en dator för första gången i sitt liv.

Möjligt att det hjälper på det stadiet.. Men om man är en sån person som har svårt att fatta begreppen dubbelklick och högerklick osv så tar det nog ändå ett jävla tag innan man kan använda Windows XP, oavsett om man "kan" 3.11 innan. Skrivbordet ser ju helt annorlunda ut i 3.11 än i Windows XP osv. Jag kan då säga att min 3.11-erfarenhet inte hjälpt mig speciellt mycket i XP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nej, Windows har inte så många drivrutiner med från början. Men å andra sidan så kan du lägga in andra, från tillverkare, rellativt smärtfritt på några minuter. Något du nästan kan glömma i Linux/BSD, såvidare du inte har source från tillverkaren och din kernelsource, samt orkar gå igenom en hel kernelconfig, och lyckas få kompileringen att gå ihopa.

Så tyvär. I slutändan stödjer Windows tiotusentals fler hårdvaru-prylar.

Windows har en jäkla hoper drivar i sin databas (åtminstone om man sitter med Windows XP), men det missar ändå en del enkla "standardsaker", vilket jag finner både lite konstigt och jobbigt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
Du går efter att den inte installerade nätverkskortet automatiskt alltså. Vilket sp är Windows server 2003 på? Men den har helt klart stöd för "standard" kort, speciellt om sp är nytt som sp2...ok ok...om den nu missade ett, no big deal?. Men att klandra på detta lilla problemet är väl lite att ta i tycker jag. Det är HELHETEN SOM RÄKNAS! Inget kan vara helt perfekt. Så att vara så petig på saker tycker jag man bara slösar tid. Det är väl antagligen dom petiga gillar och mecka, ändra varenda lilla inställning som ska passa dom. Så kan man fortsätta i all evighet...som sagt helheten som räknas.

Just nätverkskort är det viktigt att det fungerar "out-of-the-box", lite jobbigt att ladda hem nya utan ett liksom. Inget av mina nuvarande kort fungerade direkt i windows men däremot i linux. Bara att välja vilket man ska surfa genom och klicka "ok" typ.

Det medföljande stödet för hårdvara är mycket bättre i linux än windows men kommer man åt tillverkarnas sidor tippar det ganska grovt åt andra hållet.

På laptopen är det dock en helt annan femma. Då man inte kan/strunta i att stoppa så mycket nya saker i laptops har linux en klar fördel. I Windows krävs det en hel skiva drivrutiner, typ 18 olika installationsprogram för diverse saker. I linux så måste (förvisso efter eftersökningar gjorda för länge sen) skriva in lite kommandon, installera lite och lägga till några rader i en textfil. det kan låta krångligt, men jämfört me att sitta i en timme för att installera om allt skit som följer med på cd när det ingenting så är de få minuterna där man skriver in allt INGENTING.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec

Möjligt att det hjälper på det stadiet.. Men om man är en sån person som har svårt att fatta begreppen dubbelklick och högerklick osv så tar det nog ändå ett jävla tag innan man kan använda Windows XP, oavsett om man "kan" 3.11 innan. Skrivbordet ser ju helt annorlunda ut i 3.11 än i Windows XP osv. Jag kan då säga att min 3.11-erfarenhet inte hjälpt mig speciellt mycket i XP.

Jag vet inte men hela upplägget C:\ D:\ E:\ A:\ osv är rätt så lika genom hela windows/dos-serien. Åtminstone så länge jag använt datorer.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
Jag vet inte men hela upplägget C:\ D:\ E:\ A:\ osv är rätt så lika genom hela windows/dos-serien. Åtminstone så länge jag använt datorer.

Att veta vad en disk har för betäckning är väl kanske inte det absolut mest grundläggande och viktigaste att veta när man ska använda ett OS?

Permalänk
Medlem

tycker nästan att det är skönare i linux då man får mounta sina paritioner där man vill ha dem, själv har man lite mappar under "/media"....så slipper man också att ibland i windoze då man kopplar ur någon enhet och så kommer en annan och tar över den gamla enhetsbetäckningen..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

såfort man kommit underfund med hur monteringar och länkar fungerar i linux (*nix) så älskar man det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Att veta vad en disk har för betäckning är väl kanske inte det absolut mest grundläggande och viktigaste att veta när man ska använda ett OS?

Kunde inte låta bli;)

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik