Gigabyte 3D1 - SLI överflödigt?

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte 3D1 - SLI överflödigt?

<font style="font-size: 10pt"><b>Gigabyte 3D1 - SLI överflödigt?</b></font> <small class="small">söndag 19 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.com/hardnews/20041216_115811.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> rapporterade i torsdags att tillverkaren Gigabyte är på gång med ett Nvidia Geforce 6600GT-grafikkort med två stycken grafikprocessorer.<br /><br />Det kallas 3D1 och kanske är en smidigare lösning än Nvidias SLI-teknik. Det PCI-Expressbaserade grafikkortet har totalt 256 megabyte GDDR3-minne där varje kärna troligen har 128 megabyte var. Minnesbussen har en bredd på 256 bitar vilket lär kunna ge mycket intressanta resultat. Just nu vet vi tyvärr inte så mycket om hur Gigabyte har löst alla problem som dyker upp när man väljer att ha två grafikprocessorer på ett grafikkort. Gigabyte skall släppa mer information om 3D1 inom kort.<br /><br />Läs mer och se bilder hos <a href="http://www.tomshardware.com/hardnews/20041216_115811.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.<br /><br />Innan vi vet mer om grafikkortet och kanske ser ett test vågar vi inte säga något om prestandan eller lanseringsdatum.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Kristoffer "Kriller" Dahl, Lady och UFO777 samt alla er andra för tipsen!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

In med två såna i SLI, då börjar vi prata hastighet. Men undrar om fyra 6600GT-kort går upp mot ett par 6800Ultra i SLI? Inte för att det är troligt att det går, men jag tror inte prestandan skulle vara bättre ändå.

Permalänk

Läste om lansering i Januari, och att priset skulle ligga lägre än 6800Ultra samt X850XT PE.

Visa signatur

Någon har tagit min signatur! någon som vet var den är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
In med två såna i SLI, då börjar vi prata hastighet. Men undrar om fyra 6600GT-kort går upp mot ett par 6800Ultra i SLI? Inte för att det är troligt att det går, men jag tror inte prestandan skulle vara bättre ändå.

känns som om det skulle bli jävligt mycket att hålla reda på för datorstackarn med 4 GPUs, ju fler kockar desto sämre soppa sägs det ju

Permalänk
Medlem

Fundering! Vad är de tekniska hindren för att ploppa på 2 st Ultra-kärnor på ett kort?

Permalänk
Medlem

what can i say?

3 dagar efter Techsweden, dom hade denna nyhet i torsdags redan..sitter ni å sover eller?

f.ö. så ser jag fram emot lite tester, hur snabbt det egentligen är..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Fundering! Vad är de tekniska hindren för att ploppa på 2 st Ultra-kärnor på ett kort?

Med tanke på Ultras strömförbrukning och värmeutveckling blir nog helt enkelt för påfrestande för systemet, om man inte utvecklar någon extrem lösning men då lär priset skjuta i höjden... Kan tänka mig att haken ligger där iaf...

Permalänk
Medlem

tänk er detta:
2st 6800ultra extreme GPUer på ett grafikkort. o så har man 2st sånna o kör i SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
In med två såna i SLI, då börjar vi prata hastighet. Men undrar om fyra 6600GT-kort går upp mot ett par 6800Ultra i SLI? Inte för att det är troligt att det går, men jag tror inte prestandan skulle vara bättre ändå.

Det går inte. SLI-möjligheten är redan "förbrukad". Som du kan se på bilderna saknas också SLI-kontakt.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Fundering! Vad är de tekniska hindren för att ploppa på 2 st Ultra-kärnor på ett kort?

Jag tror inte att det borde vara några problem att göra det men systemets processor kommer att vara en rejäl flaskhals vilket gör det ganska meningslöst (om man inte tänkt spela Doom 3 i upplösningar som t ex 4096x3072 med 4xAA av någon outgrundlig anledning).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Jag tror inte att det borde vara några problem att göra det men systemets processor kommer att vara en rejäl flaskhals vilket gör det ganska meningslöst (om man inte tänkt spela Doom 3 i upplösningar som t ex 4096x3072 med 4xAA av någon outgrundlig anledning).

Hmm, jag hänger inte med. Skulle _ett_ kort med dubbla ultra-gpu:s på ngt sätt vara en värre flaskhals till skillnad från _två_ separata ultrakort i SLI?

Spontant (utan att alls vara insatt) låter det ju som att man skulle spara en hel del pengar på att tillverka ett kort med två kärnor istället för två kort som sen ska köras i SLI? Givet att prestandaökningen är ngrlunda likvärdig för bägge alternativen.

Permalänk
Avstängd

Jag röstar för dual-GPU 6800Ultra!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tänka mig en nackdel, och det är att med vanligt SLI system så kan man köpa ett grafikkort i taget. För även om det inte är dubbelt så dyrt så bör det vara markant dyrare än ett enkelt 6800 Ultra. Prestandan verkar ju till och med bli bättre med 3D1 än med SLI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Det går inte. SLI-möjligheten är redan "förbrukad". Som du kan se på bilderna saknas också SLI-kontakt.

Fick en känsla av att det skulle vara så, ja.

Permalänk
Medlem

tack för att ni la upp nyheten några dagar efter att man hade postat..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Geeeez lägg ner gnället på moderatorerna

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
tack för att ni la upp nyheten några dagar efter att man hade postat..

Tack som i "tack" eller "Kan ni inte göra någonting rätt?"

Vi gör vårt yttersta för att hålla er uppdaterade med det som händer i hårdvaruvärlden. Just nu är det bara jag som sköter nyhetsuppdateringen, detta på grund av att aktiva och seriösa nyhetsredaktörer inte växer på träd direkt.

Som en notis ska det sägas att det är inte kul att komma hem efter en helg, publicera en nyhet för att sedan få spydiga kommentarer angående själva nyheten som tyvärr råkar vara 2-3 dagar gammal. Jag såg nyhetsvärdet vara större än att den är något gammal.

Vi letar hela tiden efter skribenter som kan hjälpa oss att presentera intressanta och bra nyheter, men som sagt - det är inte lätt.

Vill ni klaga på att nyheten är gammal, innehåller fakta- eller stavfel, skriv gärna till mig på herman@sweclockers.com eller skriv ett privat meddelande på IRC och inte här i tråden.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

verkar intressant, hoppas det är så bra som det verkar så blir det ett såndant i datorn jag köper i januari:)

Permalänk
Medlem

kommer det till agp ??????

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tack som i "tack" eller "Kan ni inte göra någonting rätt?"[...]

Du, lyssna inte på sånt där skitsnack. Kolla runt och se vad Lady postat för annat skräp. Jag hittar inte mycket vettiga inlägg från den användaren alls. Ta inte åt dig.

Nej, du Herman, om någon, förtjänar en redig dunk i ryggen för ditt arbete med nyheterna. Inget ont om de andra redaktörerna, men det känns verkligen som om du är den som drar det stora lasset. Ofta tänker man "Ujuj, nu är Herman igång igen" när en nyhet kommer upp på framsidan, och vips kommer en handfull till. Du ska ha ett stort tack för allt du gör, du ska bara veta hur mycket du förgyller folks vardagar med nya hårdvarunyheter. Fortsätt som du alltid har gjort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Nej, du Herman, om någon, förtjänar en redig dunk i ryggen för ditt arbete med nyheterna. Inget ont om de andra redaktörerna, men det känns verkligen som om du är den som drar det stora lasset. Ofta tänker man "Ujuj, nu är Herman igång igen" när en nyhet kommer upp på framsidan, och vips kommer en handfull till. Du ska ha ett stort tack för allt du gör, du ska bara veta hur mycket du förgyller folks vardagar med nya hårdvarunyheter. Fortsätt som du alltid har gjort!

Jag kan bara säga att jag håller med. Kamelbarn (haha vilket nick:D) slog huvet på spiken i det inlägget. Jag diggar nyheterna på Sweclockers & tycker de ansvariga förtjänar uppskattning. Typ såhär:

... Inte småaktiga kommentarer om att "nyheterna är sena" som det verkar ha gått mode i att skriva på forumet. Lady, mfl som tycker ni är så duktiga när ni postar en rad & en länk om en viss nyhet kanske kan tänka på att det är lite mer arbete & ansvar vad gäller att svänga ihop en nyhetsartikel.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag skryta lite med min träffsäkra spådom för 7 veckor sedan när jag postade detta inlägg
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4149794...
Inte för att jag trodde det skulle gå så snabbt inann någon släppte en dual-gpu-lösning men det gör mig bara ännu gladare

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Fundering! Vad är de tekniska hindren för att ploppa på 2 st Ultra-kärnor på ett kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Med tanke på Ultras strömförbrukning och värmeutveckling blir nog helt enkelt för påfrestande för systemet, om man inte utvecklar någon extrem lösning men då lär priset skjuta i höjden... Kan tänka mig att haken ligger där iaf...

Jag tror också att de skulle bli problem med ström/värme, men de stora problemen ligger nog i att få 512 Meg minne på ett kort som går i samma hastigheter som ultra. (Mer minne brukar vara svårare att få upp frekvenser på). Sedan så är det redan 256 bit buss på Ultra och om det skulle följa samma spår som 6600GT (en gpu = 128bit två = 256 bit) så skulle det bli 512 bit minnes buss och de tror inte jag man kan fixa utan att kortet skulle kosta extremt mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Jag tror inte att det borde vara några problem att göra det men systemets processor kommer att vara en rejäl flaskhals vilket gör det ganska meningslöst (om man inte tänkt spela Doom 3 i upplösningar som t ex 4096x3072 med 4xAA av någon outgrundlig anledning).

Okej....

bara så att du vet så är det fyra gånger så hög upplösning som 2000x1500 och det skulle kräva extremt mycket grafikkorts kraft att spela ett spel i den upplösningen med 4XAA

Men det är nog sant som du säger att processorn kommer att bli en flaskhals.... jag tycker personligen att den redan är det med de senaste grafikkorten när man kör de ensamma.... processorenra har ju gått ganska sakta fram under den senaste tiden. Men bättre grafikkort än processor leder till att spelen flyter lika bra på olika upplösningar osv... vilket gör att om processorerna skulle vara snabbare så skulle grund FPS:n i spelen öka och man skulle inte kunna spela de nya spelen med hög upplösning + hög AA efter som att speltillverkarna oftast försöker anpassar spelen efter marknaden.

OBS. detta är mina spekulationer till marknaden och tekniken idag... om något tycket att jag har fel eller vet till och med så citera gärna

offtopic: 4:33 på natten och har nyss pluggat in ca 6.8% av matte D på en timme.... fan jag känner mig konstig

Tjat om att nyheten var ca 3 dagar sen tycker jag är löjligt.... sant som pender och kamelbarn säger.... Herman sätter upp mycket nyheter och jag kan förstå om vissa blir lite sena pga mycket mail osv

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Avstängd

Väntar bara på att dom släpper ett octa-core kort för 40000:- med inbyggt nätaggregat och en kylning som tar upp halva innanmätet i lådan. Bara för att kunna visa upp högst poäng.

Och du Houze, synd att in spådom är helt fel ändå.
Finns ingen anledning till dual-GPUer. Då dom är så enkla att bygga att man helt enkelt bara dubblar pipelinesen. Som från 8 till 16 mellan 9800 och X800.
Nästa generation kommer väl ha 32.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Du, lyssna inte på sånt där skitsnack. Kolla runt och se vad Lady postat för annat skräp. Jag hittar inte mycket vettiga inlägg från den användaren alls. Ta inte åt dig.

Nej, du Herman, om någon, förtjänar en redig dunk i ryggen för ditt arbete med nyheterna. Inget ont om de andra redaktörerna, men det känns verkligen som om du är den som drar det stora lasset. Ofta tänker man "Ujuj, nu är Herman igång igen" när en nyhet kommer upp på framsidan, och vips kommer en handfull till. Du ska ha ett stort tack för allt du gör, du ska bara veta hur mycket du förgyller folks vardagar med nya hårdvarunyheter. Fortsätt som du alltid har gjort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender

Jag kan bara säga att jag håller med. Kamelbarn (haha vilket nick:D) slog huvet på spiken i det inlägget. Jag diggar nyheterna på Sweclockers & tycker de ansvariga förtjänar uppskattning. Typ såhär: http://www.xtremesystems.org/forums/images/smilies/banana.gif

... Inte småaktiga kommentarer om att "nyheterna är sena" som det verkar ha gått mode i att skriva på forumet. Lady, mfl som tycker ni är så duktiga när ni postar en rad & en länk om en viss nyhet kanske kan tänka på att det är lite mer arbete & ansvar vad gäller att svänga ihop en nyhetsartikel.

För det första så gjorde jag inga spyfärdig komentar , utan sa tack för att dom la upp nyheten
trots att det tog några dagar för dom, fattar själv mycket väl att dom har mycket att göra..
Angående mina kommentarer på andra ställen är en annan sak, jag har mina åsikter som jag står för o dom bygger mest på erfarenhet eller annat..

Du skulle kunna få länka till mig vad du tycker är shit så ska jag förklara min lille vän..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Fundering! Vad är de tekniska hindren för att ploppa på 2 st Ultra-kärnor på ett kort?

SOm redan påpekats, värmeproblem och kanske även ström problem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Det går inte. SLI-möjligheten är redan "förbrukad". Som du kan se på bilderna saknas också SLI-kontakt.

Undrar hur det skulle funka med multi-gpu, borde ju teoretiskt inte vara så mycket svårare att fixa än dual tycker man...
Men blir nog svårare och svårare att hålla alla kärnor jämnt belastade...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Jag tror inte att det borde vara några problem att göra det men systemets processor kommer att vara en rejäl flaskhals vilket gör det ganska meningslöst (om man inte tänkt spela Doom 3 i upplösningar som t ex 4096x3072 med 4xAA av någon outgrundlig anledning).

Men tänk dig, HL2 med 4xAA, 16xAF i 1920x1080 på din HDTV projektor...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
kommer det till agp ??????

Jag tror inte det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
För det första så gjorde jag inga spyfärdig komentar , utan sa tack för att dom la upp nyheten
trots att det tog några dagar för dom, fattar själv mycket väl att dom har mycket att göra..
Angående mina kommentarer på andra ställen är en annan sak, jag har mina åsikter som jag står för o dom bygger mest på erfarenhet eller annat..

Du skulle kunna få länka till mig vad du tycker är shit så ska jag förklara min lille vän..

Mycket lätt att tolka det där fel, ska du veta.
Och angående vad jag sa om dig, det är precis den uppfattningen jag får om dig genom att läsa vad du skriver. Massa dryga kommentarer utan någon motivering. Men visst, lite kommentarer då:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
ati sug pung för erat shit aldrig mer ska något sådant shit sitta i min dator har man köpt shit 3ggr så får det räcka ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Skulle du kunna förklara hur elden ska spridas, när det är några m till närmaste bygnad..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Gillar inte indien..
Tycker dom är för smutsiga där ....
Dock är jag rädd att dom kan sno våra jobb i framtiden...

"Icke rasistiskt inlägg "

Orkar verkligen inte lägga ner mer tid på det här, har vettigare saker att göra. Men jag kan säga att de där godbitarna kom fram bland de första 75 inläggen jag läste. Lille vän.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
För det första så gjorde jag inga spyfärdig komentar , utan sa tack för att dom la upp nyheten
trots att det tog några dagar för dom, fattar själv mycket väl att dom har mycket att göra..
Angående mina kommentarer på andra ställen är en annan sak, jag har mina åsikter som jag står för o dom bygger mest på erfarenhet eller annat..

Du skulle kunna få länka till mig vad du tycker är shit så ska jag förklara min lille vän..

"tack för att ni la upp nyheten några dagar efter att man hade postat.."

Är det normalt att skriva på det sättet om man verkligen vill tacka? Om det nu mot förmodan är så att du verkligen ville tacka och helt enkelt har varit extremt dålig på att formulera dig så föreslår jag att du i fortsättningen läser igenom ditt inlägg och tänker efter en stund innan du postar.

För övrigt håller jag med kamelbarn dina inlägg håller verkligen väldigt låg kvalité.

Permalänk
Medlem

Det har inte kommit ut någon mer info om kortet?

btw Lady mest ägd av kamelbarn

Citat:

vad marknaden vissar så kommer Nvidias grafikkort att kosta mycket mindre nästa år i början av jan o feb så ati skämmer ut sig själv genom att paper lansera kort ...
Hoppas på samma undergång som Vodoo för deras dumheter ..
DVS att nvidia köper upp ATI ..

Ok så det är bättre med ett företag som har monopol, smart tänkt.

Citat:

vad fan ska man ha en musmatta till..
Funkar ju hur bra som helst att köra ut på sitt bord..

Citat:

Nog inte så mycket mer skulle jag tro..
AMD börjar få slut på krut, amd börjar bli varmare o varmare för varje model o intel börjar minska värmen vilket betyder mer överklockning..
Tror på dothan själv som kan bli det bästa valet inom en kort framtid..

hahaha riktigt underhållande, ta en titt:
http://forum.sweclockers.com/search.php?s=&action=showresults...