Copyswede stämmer Jens of Sweden

Permalänk
Melding Plague

Copyswede stämmer Jens of Sweden

<font style="font-size: 10pt"><b>Copyswede stämmer Jens of Sweden</b></font> <small class="small">tisdag 28 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
MP3-spelartillverkaren Jens of Sweden har idag publicerat ett öppet brev till konstnärsorganisationen Copyswede som enligt Jens of Sweden har krävt ersättning för piratkopiering och nu stämt dem på grund av att de inte fått Jens of Sweden att betala.<br /><br />Tittar man närmre på det handlar det om kassettersättning, vilket är en del av upphovsrättslagen. Enligt Copyswede är Jens of Sweden skyldiga Copyswede hundratusentals kronor till skådespelare, musiker, producenter och andra rättighetshavare. Jens of Sweden svarar hårt:<br /><br /><i>"Nu använder den internationella musikbranschen Copyswede för att genom hot om stämningar försöka skrämma MP3-företag till att betala kassettersättning. De har upprepade gånger hotat mitt företag Jens of Sweden med stämning om vi inte betalar, och nu stämt oss. Mitt svar är jag INTE kommer betala en kassettersättning!"</i><br /><br />Jens of Sweden frågar sig också varför bara MP3-spelartillverkarna får betala. Exempelvis telefontillverkare och flashminnetillverkare betalar tydligen ingen kassettersättning. Copyswede hävdar att det är flertalet Svenska importörer av MP3-spelare som betalar denna ersättning till Copyswede.<br /><br />Frågan som vi ställer oss om det är rätt metod som Copyswede använder sig av i detta fall. Skall man kräva ersättning från alla företag som producerar produkter som kan ta upp ljud eller bild för enskilt bruk liknar det mest en jakt på pengar snarare än att försöka komma till rätta med problemen med piratkopiering.<br /><br />Det öppna brevet finns att ladda ner hos <a href="http://www.jensofsweden.se/" target="_blank" >Jens of Sweden</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sjukt.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Patetiskt tycker jag, då borde man stämma internet leverantörer, och varför inte till och med hårddisk tillverkare som gör lagringen möjlig?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd

Copyswede vill gärna ha en mindre ekonomiskt starkt motpart i syfte att på "tyst" väg försöka skaffa sig prejudikat och praxis för att senare kunna kamma hem stålars.
Jag skulle vilja se Copyswede vs IBM, Hitachi, Samsung, Intel och AMD.......
Om vi nu låtsas att lagen ger copyswede rätt så skulle företagen bara:
#1 langa kostnaden vidare på svenska musikproducenter och musikkonsumenter.
#2 Minska antalet anställda svenska medborgare till NOLL.....

Musikbranschen borde ha gjort detta redan i videons ungdomliga tid......nu är det lite sent liksom.......

Förövrigt så borde en bättre lösning vara att man liksom med mobiltelefoner som säljs med abonnemang köper MP3-spelare med musikabonnemang.....

Leve friheten!

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

Detta var en annorlunda nyhet ni körde med.

Permalänk
Hedersmedlem

Har vi regler som denna så skall dom följas och Jens of Sweden gör grymme pengar på sina svindyra spelare så 6kr per spelare är småpengar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Bra av jos och gå emot tycker jag , förmycket idioter som kräver pengar för allt man gör.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

löjligt.. helt fel sätt att gå till väga imo

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

trots att skivbranschen aldrig tjänat mer blir de bara girigare och girigare.

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk

Det var som fan, JoS gör något bra, iofs är det väl bara för att han är girig men ändå.

Permalänk
Medlem

"Mitt svar är jag INTE kommer betala en kassettersättning!"

Iskallt åt hellvette med copyswede!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Bra skrivet:)

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

tycker det börjar gå till överdrift med alla j*vla organisationer som försöker pressa folk på pengar...

senaste jag läste i tidningen nyligen va ju att regeringen ville slopa tv/radio-avgiften och införa såkallad "medie-avgift", alla som äger en dator/mobil/radio/tv skulle blir tvungen att betala den avgiften....

en annan sak e ju alla organisationer som börjar ploppa upp ur ingenstans och kräver pengar av t.ex resturanger/pizzerior för att dom har tv lr radio osv. Och då kvittar den om man spelar musik på mtv lr om man kollar på fotboll lr simpsons, eftersom att det kan komma musik i reklamerna som är emellan sändningarna...lol
och då tar dom t.o.m betalt per kvadratmeter....
inte nog med att man betalar till en organisation, man måste betala fill flera...
några exempel är STIM och SAMI...

börjar verkligen gå till överdrift alltså...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Heja Jens!

Vad rätt detta är. Nu måste Copyswede (som är en branschorganisation och inte en myndighet) få ett domstolsbeslut innan de kan kräva pengar av Jens of Sweden. Hoppas det leder till att lagen om kassettersättning (som precis som Jens påpekar är helt absurd) slopas. Jag har alltid varit emot den. Finns ingen anledning att ersätta musikbranschen för att folk gör kopior för privat bruk på den musik de faktiskt har köpt.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

det är ju inte företaget som tankar ner musik och lägger över till mp3-spelarna ffs!
Sjukt.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Skjut ägaren till Copyswede i huvudet, och spräng alla giriga jävla musikbolag!

Permalänk
Medlem

äh kassetavgiften är ett skämt. Ta bort den genast så vi slipper betala överpris på cd-skivor, dvd-skivor och diverse band. Det är ungefär lika idiotiskt som att ha en fortkörningsavgift för man kan tänkas köra för fort med bilen...

Permalänk
Avstängd

Musikerna har ju faktiskt upphovsrätt till sin musik........girigt eller ej......

Det är ju bara det att "JOS" inte kränker deras upphovsrätt överhuvudtaget..........

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

omoget

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

alla borde maila copyswede å skriva ner vad de tycker om sådana här fasoner!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Betalar datortillverkare kassettavgift? Deras datorer används ju till att lyssna på musik. Eller betalar Microsoft/Apple kassettavgift? Deras operativsystem används ju till att lyssna på musiken.Nej, jag skulle inte tro så. Varför skulle då JoS betala? Enda skillnaden är ju att spelaren är portabel.

Permalänk
Medlem

SCO fasoner

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem

Fjantigt Copyswede

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det faktiskt så att det är vi som köper MP3 spelarna som betalar denna avgift och JOS i sin girighet vill behålla dessa pengar för sig sjäva för ni skall inte tro att dom vill betala tillbaks dom till oss.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Varför stämer dom inte microsoft eller appel, är dom rädda för stora stygga björnen eller?
(microsoft för mediaspelaren och appel för ipod)

Permalänk

Undrar hur det går med Jens versus koreanerna då?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Och har dom blivit svartlistade för sin usla support?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Jävla idiotlagar, You go JOS. Fan såna här jäkla idiotiska lagar hämnar utvecklingen av ny teknologi. bra JOS Jag stödjer er, betala inte.

Permalänk
Medlem

Om nu de som tillverkar MP3 spelare skall betala detta tycker jag att de som tillverkar bilar skall betala vägskatten så vi som köper bilarna skall slippa göra det.

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha avgift när de likförbannat lägger in kopieringsskydd på t.ex. cd-skivor?
Då kan man ändå inte kopiera för privat bruk..