Jämförelse av s939-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Jämförelse av s939-moderkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Jämförelse av s939-moderkort</b></font> <small class="small">onsdag 5 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.se/motherboard/20050103/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> har publicerat en stor jämförelse mellan olika sockel 939-moderkort till Athlon64-plattformen.
<br />
<br />Vi ser totalt nio stycken olika moderkort med fem olika styrkretsar från VIA, SiS och Nvidia. Kända moderkort som Asus A8V Deluxe, MSI K8N Neo2 och Abit AV8 är bland annat med. De testas i flertalet spel baserade på OpenGL, Direct X 8 och 9, en hel del syntetiska tester samt ljud- och filmtester.
<br />
<br />En stor del som vi tycker saknas är en överklockningsdel vilket är mycket intressant att se då vissa moderkort klarar att överklocka långt bättre än andra.
<br />
<br />"<I>Socket 939-system fungerar med dualchannel-minnen och erbjuder högre prestanda till ett acceptabelt pris, vilket gör hela plattformen väldigt attraktiv. Genom att först fokusera för mycket på high-end-modeller har AMD tyvärr förstört vad som kunde ha varit den optimala lanseringen av denna plattform.</I>"
<br />
<br />Läs hela jämförelsen hos <a href="http://www.tomshardware.se/motherboard/20050103/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt, eftersom många går i uppgraderingstankar just nu..synd att inte DFIs nya kort inte är med :/

får läsa sen när jag får tid..

Edit: äntligen först!!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Precis vad man väntat på, perfekt timing

Får se när första inlägget kommer med den gamla vanliga kritiken mot att Toms är köpta av Intel osv osv

Edit: Står ju inte supermycket intressant, mest benchmarks och det är ju knappast det man går efter när man köper moderkort (om nåt är 1% snabbare än ett annat tex )
Man vill ju veta mer om kvalitet, stabilitet, kompatiblitet, ljudnivå, eventuella praktiska problem.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Hmm Mycket bra att K8N Neo2 presterar så bra i dom flesta test. Synd att dom va lite sämre på ljudet.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]
First To Go Last To Know!! <> http://zunken.de/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Får se när första inlägget kommer med den gamla vanliga kritiken mot att Toms är köpta av Intel osv osv

Tror man kanske bör kolla in andra sidan i recensionen där dem skrev en seperat sida om varför man ska köpa athlon 64
(Kanske bara är PR men vem bryr sig)

Trevligt test, har velat se en jämnförelse mellan A64 moderkort en bra tid nu. Kom i rätt tid med, jag som redan slängt iväg en beställning på ett ASUS A8N SLI deluxe

Permalänk

Känns som att man kan vara lite stolt över sitt "gamla" Neo2

Permalänk
Medlem

MSI K8N Neo2 presterar förvånansvärt bra mot dom nya värstingarna.
Vinner mer än hälften av alla test ;D Känner sig lite stolt precis som
föregående talare skrev.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett MSI K8T-NEO2-FIR det hadde en trasig minneskanal (fungera bara med ett minne, 2 minne i = frös innan boot).
Skicka tillbaka och fick ett nytt med samma fel.

Kan ju ha haft otur men det känns ändå som MSI kunde ha lite bättre kontroll! Blev ett andra Asus i stället.

Har 2 Asus och ett Abit KT800 mobo och dom fungerar bra.

Fast man får ju se upp med vad man har för minnen, Hyper-X 3200 fungerar ingenstans, Corsair 3200 XL funkar i Abit men inte i Asus.
Bästa är Corsair LL minne. Kingston Valueram cl2.5 funkar också bra överallt, som vanligt (alla 2x 512 MB ddr 400)

Permalänk

Om Asus A8N SLI skriver de:

nForce4-chippet har en aktiv kylare, vilket vi ofta är snabba på att kritisera pga. dess generellt höga ljudnivå.

Om man sen tittar på den här bilden på Gigabytes nForce4 Ultra, så verkar det inte finnas någon aktiv kylning på chippet. Om det stämmer så borde väl nForce4 Ultra vara ett tystare moderkort än nForce4 SLI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Fast man får ju se upp med vad man har för minnen, Hyper-X 3200 fungerar ingenstans, Corsair 3200 XL funkar i Abit men inte i Asus.
Bästa är Corsair LL minne. Kingston Valueram cl2.5 funkar också bra överallt, som vanligt (alla 2x 512 MB ddr 400)

Någon som vet var man får reda på sånt här? Står det på moderkortstillverkarnas hemsida, eller står det nånstans på AMD's hemsida?
Lär köpa ASUS iallafall eftersom det känns tryggast, men jag skulle helst vilja ha ett nForce4 UTAN SLI, men om det inte dyker upp snart får det bli SLI iallafall för det är nog inte större nackdel med det förutom att man kanske betalar en hundring eller två för ingenting (om man aldrig ska använda det)

Edit: Tony Clifton, vad är det för sladd annars som går till kylningen om inte just ström för en fläkt? Tycker det ser ut som en fläkt också men men....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Om Asus A8N SLI skriver de:

nForce4-chippet har en aktiv kylare, vilket vi ofta är snabba på att kritisera pga. dess generellt höga ljudnivå.

Om man sen tittar på den här bilden på Gigabytes nForce4 Ultra, så verkar det inte finnas någon aktiv kylning på chippet. Om det stämmer så borde väl nForce4 Ultra vara ett tystare moderkort än nForce4 SLI?

Kolla sladden som går till kylningen. Där sitter väl en fläkt gömd lite snyggt där i.

Permalänk
Medlem

Jepp, lär ju sitta en fläkt där under gallret!

Dock är Gigabyte kortet intressant ändå: det verkar vara det enda Nforce4 kortet i testet med 20 pins strömtillförsel. (jag vill inte byta mitt relativt nyköpta Tagan 380w )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Fast man får ju se upp med vad man har för minnen, Hyper-X 3200 fungerar ingenstans, Corsair 3200 XL funkar i Abit men inte i Asus.
Bästa är Corsair LL minne. Kingston Valueram cl2.5 funkar också bra överallt, som vanligt (alla 2x 512 MB ddr 400)

Vänta lite nu här,
Fungerar inte Kingston HyperX CL2 bra med ett Asus A8N-SLI mobo?

/Oscar.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att kingston minnena krånglar, inte många med minnesproblem som kör kingston. Tex så har jag hyper-x och de rullar på bra på dfi brädan, dock s754

Permalänk
Medlem

Med mina Hyper-X 3200 så bootar varken Abit A8V eller Asus A8V.
Har haft problem med dom i mobo med nf-2 också.
Fungerar bara riktigt bra för mig med P4 och 478.

Dom är väl bland dom första 3200 minnena (Hyper-X) men jag vet inte om Kingston gjort några ändringar.

Permalänk
Medlem

tidigare körde det ju med bh-5, det vill man ju ha, låter som det är något halvknasigt med dina, eller hade den helt andra kretsar i början kanske....

Permalänk

Har VIA:s K8T890 några fördelar jämfört med nVidias nForce4? Hur är t.ex. drivrutinerna och stabiliteten om man jämför? Är det någon skillnad i ljudvolym på fläktarna till chipet?

Och vet någon när Asus äntligen ska komma med nForce4 Ultra?