AMD och sockel M2

Permalänk
Melding Plague

AMD och sockel M2

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD och sockel M2</b></font> <small class="small">torsdag 27 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050127022248.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> har kommit över intressant information om AMD:s nya sockel som kallas M2.
<br />
<br />Under första hälften av nästa år kommer M2 släppas till samtliga processorer, från FX-serien till Sempron-serien processorer. Den största skillnaden förutom ett ökat antal pinnar är stöd för DDR2-minnen. Processorerna kommer också innehålla ett antal funktioner för säkerhet och själva enheten i processorn som ger ökat stöd och prestanda åt processorarkitekturer med två stycken processorkärnor.
<br />
<br />Presidio är kodnamnet för säkerhetsfunktionerna vilket säkerligen är AMD:s namn för Palladium, eller TCPA. Pacifica heter enheten som hanterar paralella operationer och samordnar mellan de olika kärnorna.
<br />
<br />Det har ryktats länge om antalet pinnar och enligt den senate informationen kommer sockel M2 ha 1204 pinnar, 263 fler än nuvarande sockel 939. Om AMD:s serverprocessor Opteron också kommer köras på denna sockel är tyvärr okänt.
<br />
<br />Denna information är både intressant men också oroande. TCPA, eller <a href="https://www.trustedcomputinggroup.org/home" target="_blank" >TCG (Trusted Computing Group)</a> som de nyligen bytt namn till, har varit omtalat sedan de första ryktena om det dök upp. Vi föreslår att ni läser mer hos <a href="http://www.againsttcpa.com/" target="_blank" >Against TCPA</a> om dessa säkerhetsfunktioner.
<br />
<br />Sockel M2 kommer högst sannolikt erbjuda stöd för DDR2-667-minne som är snabbare än dagens 400 megahertz DDR-minne. DDR2 har som bekant högre latenser men med AMD:s integrerade minneskontroller kan den höjda frekvensen ge mycket stor bandbredd med nästan ingen fördröjning alls.
<br />
<br />AMD skall enligt den senaste informationen lansera en ny sockel för de kommande Opteron-processorerna med dubbla kärnor i andra hälften av detta år. Det kan kanske ge en försmak om vad vi har att vänta från AMD i början på 2006.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kan bli kul att se vad de menar med alla dessa kodnamn och vad de kommer att ha för effekt på datorvärlden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan någon kort sammanfatta hur en dator med ett fungerande palladium system skiljer sig mit en dator utan palladium. Väldigt kortfattat, tack!

Permalänk
Medlem

detta är vad alla har väntat på så jävla länge.. GÖTT :D:D

Permalänk
Medlem

Låter alldeles förträfligt Då, ska jag köpa ny dator!

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk

Happ, dags att byta till apple då.

Permalänk
Medlem

Bra, då slipper jag oroa mig över att jag köpte en S754 istället för S939, då S939 kommer att vara gammal snart 8)

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Kommer Apple att hoppa på TCPA? Tror att det skulle vara VÄLDIGT klokt att inte göra det. Alla som vill köra freeware/shareware/open source och andra mindre program och sånt kommer ju köpa Apple då.

Permalänk
Medlem

A./ Vad bra att det kommer en ny sockel, då kan jag köra på sockel A ett tag till i lugn vetskap om att det senaste inte har kommit än = fortsätta vänta. Dessutom har det varit segt med 939-kort. Och att spelen i dagsläget mest kräver ett grymt grafikkort.

B./ Vad tråkigt att Palladium ser dagens ljus PÅ RIKTIGT ! Hoppas det är en stympad och urvattnad version som läcker som ett såll. Annars vete tusan om inte datorn som hobby svalnar ganska rejält, för då är vi snart tillbaka på 80-talet när bara välavlönade slipsnissar, som inte visste hur datorn fungerade, eller heltokiga entusaister hade råd att köpa och använda en. Nyckeln är, då som nu, MJUKVARA.

(enligt Palladium kommer även programvaruutveckling att kräva mycket mer kostsamma licenser än idag för att programmen skall gå att köra, så att små utvecklare helt enkelt inte kommer att har råd att göra "tillåtna" program. Open source, Shareware och Freeware är därmed dödsdömt och programvaruutveckling blir förbehållet storföretag och universitet. Som det var förr, typ på 60-talet.)

C./ Vad skall vi övriga köra ? Kommer Mac att använda Palladium ? Blir Internet proppfullt med Palladium-servrar som bara kan hantera kostsamt licensierat material ? Dör Internet ? Är det meningen att datoranvändandet skall dumbifieras till att ingen skall ha något som är mer flexibelt än en PS3 ? Kommer vi bara att kunna(ha råd) att köpa programvara som är godkänd för den stora dumma massan ?

D./ Vad gör vi då ? Trådlösa lågeffekts cellbaserade piratnätverk baserade på piratprotokoll ? Kommunicera via virusmaskar som infiltrerar dom legala nätverken ?

E./ Eller, är det äntligen dags för STOREBROR att ta över fullt ut ?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Kan någon kort sammanfatta hur en dator med ett fungerande palladium system skiljer sig mit en dator utan palladium. Väldigt kortfattat, tack!

En sak är att CPUn kan vägra att köra program som inte är certiferade och aktiverade på nätet t.ex...

Permalänk
Medlem

Jösses blev ju livrädd efter att läst länken. Inget mer öppen mjukvara då slutar jag troligen med min dator hobby.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Iofs läste jag någonstans att Palladium skall gå att stänga av, åtminstone i början, men för hur länge ?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Man ska väl kunna stänga av det om man inte vill använda det? Har för mig att jag läste det någonstans, när de tittade närmare på Longhorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Man ska väl kunna stänga av det om man inte vill använda det? Har för mig att jag läste det någonstans, när de tittade närmare på Longhorn.

alltså, då är det ju helt verkningslöst, så nej, det kommer inte gå att stänga av när det väl är igång...
möjligt i en inledingsfas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
alltså, då är det ju helt verkningslöst, så nej, det kommer inte gå att stänga av när det väl är igång...
möjligt i en inledingsfas...

Om det går att stänga av på hårdvarunivå gör det ju knappast palladium meningslöst. Är ju helt perfekt i mina ögon.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

bara att köpa en intel

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Trevligt med en ny socket. Mindre trevligt med TCPA.

Jag hoppas verkligen att det inte håller.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

snacka om att gräva sin egen grav

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
bara att köpa en intel

Som även de är med i TCPA....

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Denna information är både intressant men också oroande. TCPA, eller <a href="https://www.trustedcomputinggroup.org/home" target="_blank" >TCG (Trusted Computing Group)</a> som de nyligen bytt namn till, har varit omtalat sedan de första ryktena om det dök upp. Vi föreslår att ni läser mer hos <a href="http://www.againsttcpa.com/" target="_blank" >Against TCPA</a> om dessa säkerhetsfunktioner.

*suck*

jag föreslår istället att ni INTE läser om TCPA på Against TCPA då det som står på den sidan bara är worst-case-scenarios. ungefär lika pålitliga som galningar som går på stan med plakat som det står "världen går under" på. läs istället om TCPA på TCPAs hemsida och på de individuella företagens hemsidor.

jag blev blåst på ett filosofiarbete för att jag hade läst against TCPA och trodde att jag hade något moraliskt förkastligt att kritisera. när det var tre dagar kvar till dead line läste jag på mer och insåg att det mesta som står där är BS...

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
bara att köpa en intel

Hade för mig att intel skulle börja med Palladium redan innan AMD. Men hursomhelst så kommer vi alla säkert sitta i skiten

BTW var det bara rykten att dualcore skulle kunna köras på socket 939?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
D./ Vad gör vi då ? Trådlösa lågeffekts cellbaserade piratnätverk baserade på piratprotokoll ? Kommunicera via virusmaskar som infiltrerar dom legala nätverken ?

Det hade ju iofs varit rätt häftigt. Underground-internet, typ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10

Om det går att stänga av på hårdvarunivå gör det ju knappast palladium meningslöst. Är ju helt perfekt i mina ögon.

Programvaran kommer inte att fungera med TCPA avstängt, inte så perfekt.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Dualcore på 939 verkar åtminstone bli en riktig parantes, även om det skulle fungera. Om dualcore släpps samtidigt som den nya sockeln så är frågan om man ens släpper en 939-variant, och gör man det så lär det vara en lågprestanda-modell ala Duron/Sempron-konceptet.

Självklart vill branschen sälja så mycket nytt till så många som möjligt, och om Intel och dess OEM-partner stoppar DDR2-667 i varenda OEM-burk kommer priserna på detta minne att rasa rejält samt att DDR sannolikt blir dyrare. AMD måste nog byta sockel vid den tiden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt se hur det ska lyckas då konsumenterna faktiskt har en del makt. Bara de är medvetna om vad som händer. Det kommer alltid finnas företag (mjuk/hårdvara) som ser möjligheterna att erbjuda sina produkter utan palladium. Tror iaf jag. Har svårt att tänka mig att jag skulle köpa en burk som var så kontrollerad som man har läst om.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

JAG FÖRESLÅR OCH BER SWECLOCKERS ATT FÖRKLARA PÅ VAR I XBITLABS ARTIKEL PALLADIUM NÄMNS.

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
Kan inte riktigt se hur det ska lyckas då konsumenterna faktiskt har en del makt. Bara de är medvetna om vad som händer. Det kommer alltid finnas företag (mjuk/hårdvara) som ser möjligheterna att erbjuda sina produkter utan palladium. Tror iaf jag. Har svårt att tänka mig att jag skulle köpa en burk som var så kontrollerad som man har läst om.

99,99999999999999999999999999999% av folket har ingen aning om sådana här saker, tyvärr. Vi entusiaster är en mycket liten del av den stora datorvärlden.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Verkar som om det finns en viss chans att även IBM's cell arkitektur kommer ha palladium liknande funktioner. Källan är dock lite osäker. http://news.teamxbox.com/xbox/7511/Cell-Processor-to-Run-at-4...

Tror nog tyvärr det är något vi kommer få lära oss att leva med i framtiden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Åt helvete med TCPA
Tråkigt att behöva skaffa en ny hobby om det nu verkligen är så illa som det verkar...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Men opensorce anhängarna och de som distrubuerar Linux har inte de resurser?

Så de kan gå ut med information till folket vad det här igentligen innebär?

Och en annan sak leder inte det här till monopol?
Microsoft har länge varit i domstol för att de är för stora och har ett monopol, borde inte det här då vara olagligt och sätta stopp för en fri marknad?

Ursch jag blir illamående när ja läser vad TCPA igentligen är för någonting!

EDIT/ Information want's to be free!!! /EDIT

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Åt helvete med TCPA
Tråkigt att behöva skaffa en ny hobby om det nu verkligen är så illa som det verkar...

jag som tänkte köpa ny dator om ett år. deta blir kanske den sista:( om man bara kommer kunna använda den till att skriva på sen av ekonomsika skäl