Pentium D EE har upplåst multiplikator!

Permalänk
Melding Plague

Pentium D EE har upplåst multiplikator!

<font style="font-size: 10pt"><b>Pentium D EE har upplåst multiplikator!</b></font> <small class="small">tisdag 19 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.hardocp.com/#13511-1" target="_blank" >HardOCP</a> rapporterar en revolutionerande nyhet när det gäller Intels Pentium D Extreme Edition 840 som släpptes officiellt igår. Enligt HardOCP skall processorn nämligen ha en upplåst multiplikator. Det är mycket länge sedan Intel hade en processor med upplåst multiplikator och detta kanske gör att några sneglar lite extra på denna Extreme Edition-processor med två kärnor.
<br />
<br />När AMD låste multiplikatorn på sina Athlon64-processorer var det många som blev besvikna, men Athlon64 FX-modellerna gav som alternativ trots att de var mycket dyrare. Intel har tagit efter AMD här till vår glädje. Dock gäller det bara för Extreme Edition-processorerna.
<br />
<br />Processorn verkar rätt överklockningsbar också, trots det rätt höga TDP-värdet (130 Watt) i orginalutförande lyckades de överklocka processorn till inte mindre än 4 gigahertz med hjälp av ett Koolance Exos-vattenkylningssytem. Orginalfrekvensen är 3,2 gigahertz. Med bättre vattenkylning eller värre kylning kan man säkerligen nå högre utan några vidare problem, förutom värmen då. Antalet Watt värme som processorn utvecklar i 4 gigahertz lär vara mycket stort.
<br />
<br />Överklockningen skedde på ett Asus P5WD2 som också lanserades igår. Det bygger på Intels i955X och har mycket intressanta funktioner vilket lär visa sig i kommande recensioner.
<br />
<br />Hur som helst är vi mycket uppspelta på hur entusiastscenen tar emot denna processor, som visserligen är svindyr men verkar mycket bra prestandamässigt. Vad händer när vår Svenska överklockningsguru Marcus "Kinc" Hultin och Norska "Overklokk" får tag i en sån här processor?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betalar man 8-10 loppor så kan fan skiten vara upplåst. Det är ju knappast dem som köper en sneakbillig en o överklockar.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har 3200+ Winchester Låst multiplier?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
Har 3200+ Winchester Låst multiplier?

Bara uppåt, du kan sänka den.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Avstängd

Som jag misstänkte då. Eftersom Dell mer eller mindre basunerade ut det själva.

jag tror på Dualcore. Tror inte dom är så mycket svårare att kyla med luftkylning eftersom dom har så mycket större yta.
Sen att AMD nu gör processorer som ur termisk synvinkel ligger mycket längre från sitt frekvenstak än vad dom verkar kunna kräma upp processorerna i. Så ser det ut som dom kan hålla nästan lika höga frekvenser på sina dualcores som vanliga processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Bara uppåt, du kan sänka den.

det e nice det med. för det kan vara skönt attt dra på en passiv kylning

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag är inten OC-stjärna, men 3.2 till 4.0 är väl inte anmärkningsvärt överbra för en såndär överdyr pryl? Särskilt inte med vattenkylning?

Permalänk

Koolance är väl kass vattenkylning?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Jag är inten OC-stjärna, men 3.2 till 4.0 är väl inte anmärkningsvärt överbra för en såndär överdyr pryl? Särskilt inte med vattenkylning?

Precis vad jag också tänkte. Jag kan inte påstå att jag är någon über klockare men jag har lyckas skrämma upp min P4 prescott 3.2 till 4Ghz utan några större problem (tror det är minnena som tar imot nu).
Och en 25% överklockning på en CPU för runt 10.000:- känns ju inte så specielt..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Koolance är väl kass vattenkylning?

Exos till och med, men det verkar vara halv bra

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Jag är inten OC-stjärna, men 3.2 till 4.0 är väl inte anmärkningsvärt överbra för en såndär överdyr pryl? Särskilt inte med vattenkylning?

Nej frekvensmässigt är det kanske inte helt superbra. Men tänker man antalet ökade MHz blir det ju 800+800 MHz och därmed också en rejält prestandaökning om processorn skalar i prestanda normalt. Prestandavinsten blir alltså ruskigt fin för program som stödjer två kärnor, och vi har inte ens sett hur pass långt den kan gå än.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ännu en ägg stekare på väg dax att inhandla Ln2 kväve nu

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant om de kunde lansera en dualcore-variant med en sämre core och en sämre under samma skal. Så man tex kan ha en för sina windowsgrejer, och ena för något som kräver mer, tex encoding eller något. Så blir det mindre värmeutveckling än av att ha 2 feta under samma skal.

EDIT: Och billigare.

Permalänk
Medlem

Dell löser värmeoljud problemet på nått bra sätt ändå så.. Dom brukar vara bra på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Ännu en ägg stekare på väg dax att inhandla Ln2 kväve nu

Fan va rolig du är pyton.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Dell löser värmeoljud problemet på nått bra sätt ändå så.. Dom brukar vara bra på det.

Dell är ju inte bra på någonting alls.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Nått måste dom vara bra på då dom är #1...

Permalänk
Medlem

Bara för att Svenssons är så lättlurade att de köper färdigbyggda skräpdatorer. Känner många som har Dell och de har väldigt dålig kvalité på fläktar och nätagg då de går sönder lite då och då.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nått måste dom vara bra på då dom är #1...

Marknadsföring, kanske......

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Bra på att göra deals med Intel skulle jag tippa på.

Permalänk
Medlem

visst dell är inte speciellt mycket att hänga i granen, men de är faktiskt bäst när det gäller support, om jag hade mycket pengar skulle jag köra dellburkar med 24/7 support, men bara för att jag e lat

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Dell är ju inte bra på någonting alls.

Dom är bra på att tjäna pengar, till sina aktieägares stora glädje.

Känner många som har dellar som är nöjda (ink. mig själv, iofs. först efter att jag slängt ut dells installation) & har aldrig hört talas om att dells nätagg. skulle vara dåliga..tvärtom.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nä, bara för att Dell är just #1 så får dom oförtjänt mycket skit, dom är väll inte toppen, men jag är riktigt nöjd med den datorn jag har...

När 19" skärmen gick sönder fick vi en ny, en 21" eller 22", vet faktiskt inte riktigt, så det var ju snällt av dom...

Permalänk
Medlem

Jag kör dell (hempc )och det ända dåliga är väll att deras support inte e så sugna på att hjälpa en med att sätta i nya delar man inte köpt från dom. De visste inte ens vad rdram va!!!!! annars e dom ok iallfall

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Dell slår ju i alla fall Compaq med hästlängder.
Jag hade en Compaq för 5-6 år sedan (jag var 14 och inkompetent) och man kunde inte ens byta grafikkort från det integrerade crapkortet. Inställningsmöjligheterna i BIOS var ju även dom ytterst begränsade, det enda man kunde ställa in var startup-pass, BIOS-pass, klockan och stänga av USB, det integrerade ljudkortet och lite annat ovesäntligt. Att chassit var ungefär lika inbrottssäkert som Fort Knox var ju inte heller en fördel.

Visa signatur

Where's my slice? I want more than equal rights, I want everything for free! NOFX - Where's my slice?

Permalänk
Medlem

När jag ville sätta i en till hårddisk i min Dellburk så sa dom på
supporten att det var helt ok sålänge jag inte hade tummen mitt
i handen. Tycker inte heller att det är deras uppgift att hjälpa
nån att installera en produkt som inte är köpt av dom.
Det största problemen jag haft med mina datorer från Dell har
varit att dom inte tycker om Maxtor ATA-133 diskar och att deras
chassin gärna går sönder om man öppnar dom ofta.

OnTopic:
Tycker att det är jävligt trevligt med upplåst multiplier på prollar
i allmänhet. Men det Intel borde satsa på just nu är att lösa
värmeproblemen.

Permalänk
Medlem

Kan ju tänka mig att dualcore rent allmänt borde vara mer svårclockade, så att dissa 3.2 > 4.0Ghz utan att veta vad man snackar om är ju lite löjligt.
Tänk 4Ghz + 4Ghz i ett SMP enablad programvara

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk

Svårläst artikel. De borde anställa en korrekturläsare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Dom är bra på att tjäna pengar, till sina aktieägares stora glädje.

Känner många som har dellar som är nöjda (ink. mig själv, iofs. först efter att jag slängt ut dells installation) & har aldrig hört talas om att dells nätagg. skulle vara dåliga..tvärtom.

Dell var faktiskt och bytte ett nätagg. på en av jobbets servrar för några veckor sedan på garanti. Rätt så bra för att killen som bytte sa att en del hade haft problem. Nätagget var för övrigt ett dussinagg. på 300 W med mediokra specs.