VIA C7-M - Pentium M-dödare?

Permalänk
Melding Plague

VIA C7-M - Pentium M-dödare?

<font style="font-size: 10pt"><b>VIA C7-M - Pentium M-dödare?</b></font> <small class="small">tisdag 17 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20050517115533.ht..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att VIA:s processor C7-M kommer vara pin-kompatibel med sockel 479-moderkort som primärt används inom den bärbara marknaden men som nu har letat sig in i vanliga chassin i ATX-format.
<br />
<br />VIA presenterade C7-M officiellt 17 september förra året men än så länge har den inte kommit till marknaden. Den är designad för låg strömförbrukning och värmeutveckling och bygger på (C5J (Esther))-kärnan och passar således bra för bärbara datorer, tablet-PC:s och system som kräver lite kylning och strömförbrukning. Ett citat från X-Bit Labs artikel som kommer från en talesman från VIA:
<br />
<br /><i>"VIA’s forthcoming C7-M microprocessors will be compatible with Socket 479. VIA and Intel have signed a 5 year cross-licensing agreement on the matter"</i>
<br />
<br />VIA har alltså fått licens för att använda Intels buss med C7-M-processorn.
<br />
<br />C7-M har 128 kilobyte nivå 1-cache, 256 kilobyte nivå 2-cache och en busshastighet på 800 megahertz. Den stödjer SSE, SSE2 och SSE3 och skall enligt uppgifter från VIA stödja hastigheter upp till 2 gigahertz. Den har också VIA:s säkerhetsfunktioner för RSA-kryptering och säkra SHA-1/SHA-256-algoritmer. Den bygger på en 0,09 mikrometers tillverkningsprocess med SOI-teknik och tillverkas av IBM. Någon uppgift om värmeutveckling finns det tyvärr inte i skrivande stund.
<br />
<br />Det har lanserats en hel del moderkort i desktop-format för Intels processor Pentium M, kommer vi få se VIA-baserade moderkort för C7-M tro?
<br />
<br />Den kommer förhoppningsvis visas upp av VIA på Computex Taipei 2005 som startar i slutat av denna månad.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt och se hur den presterar

Visa signatur

HEJA ERROLL!

Permalänk
Medlem

Intressant, IBMs 90nm SOI teknik har ju fungerat bra när för AMD så att Intel kan få orderntlig konkurrens på sin egen sockel kan göra att priserna faller ordentligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Undrar absolut hur en sån här prester mot t ex en vanlig A64 3200+, typ newcastle.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Undrar absolut hur en sån här prester mot t ex en vanlig A64 3200+, typ newcastle.

Jag tror iofs inte den var designad för att konkurera med den processorn

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk

hade varit lite roligt om intel hade blivit utkonkurerade på sin egen sockel:D

Permalänk
Medlem

Intel accepterade nog en sådan överenskommelse för de vet att VIA inte har några bra cpuer. Alla deras cpuer är fortfarande in order såvitt jag vet, de höll på att snickra på sin första out of order vad jag vet. En in order cpu har en lägre grad av parallellism än en out of order cpu.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara grymt med en tredje lirare på x86-marknaden.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Tror nog inte denna processor är att jämföra i prestanda med Pentium M, men den kommer säkerligen vara mycket strömsnålare och svalare, perfekt för en väldigt slimmad HTPC, eller ultraportabla laptops!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Den kan möjligen konkurera när strömförbrukningen rä det viktigaste, där tror jag till och med att den är bättre...

Men jag tror inte den har en chans prestandamässigt...

Om jag har fel ska jag äta upp min hatt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Det skulle vara grymt med en tredje lirare på x86-marknaden.

Har väl funnits flera aktörer på x86-marknaden sedan 80-talet även om de flesta har haft en väldigt liten del av marknaden jämfört med Intel.
Exempel är Cyrix som köptes upp av Via, NexGen som tillverkade den första RISC-baserade x86-processorn och köptes upp av AMD som använde tekniken i K6-processorn. Transmeta har tillverkat x86-cpu:er men har nu gått över till att licensiera ut sin teknik.
Centaur Technology gjorde under 90-talets andra hälft x86-cpuer.
Rise gör/gjorde x86-processoerer för inbäddade system.
IDT tillverkade sitt WinChip som var x86-kompatibel, köptes upp av Via.
Sen finns det säkert några andra som tillverkare som jag glömt, några som på licens kopierade AMDs och Intels design mm.
Tror Cyrix och NexGen aldrig hade egna fabriker utan IBM tillverkade deras CPU:er, vet att IBM hade en egen serie uppgraderingsprocessesorer som hette Blue Lightning vilka igentligen var Cyrix-CPU:er.
Intels tidiga processorer som 8086/8088, 80186/80188 och 80286 tillverkades av flera företag som t.ex. NEC, Siemens, OKI och Fujitsu.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Men jag menade en seriös utmanare. Jag vet att det finns andra.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

jo de hade varigt riktigt kul om de kom en seriös utmanare till Intel och AMD. VIA är ju redan ett stort namn och borde ha bra möjligheter att uttväckla denna till att ligga på nivå med Intel och AMD om ett par år.
De är ju också en fördel att dom själv tillverkar chipset i stor skala, så de kommer att finnas som passa deras CPUer.

lite synd bara att dom inte satsar på en egen socket eller en socket som är tänkt för desktop miljö, men troligen vet dom väl att dom inte riktigt kan konkurera vad de gäller prastandan.

Permalänk
Medlem

Det hade kanske ha varit bättre med Via C7-M - Celeron M dödare?

Jag tror inte Via vill gå in och slåss med Pentium M och Turion. De satsar nog på segmentet under.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att denna ska rubba Pentium M, prestandan lär vara en bit under Pentium M. Cachen är för liten och via-processorer är inte kända för att utföra speciellt mycket per klockcykel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Jag tror iofs inte den var designad för att konkurera med den processorn

SPöar den Pentium M så..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

VIA press release
"With its ultra low power consumption, the VIA C5J Esther core targets smart digital devices that extend the reach of x86 architecture further into the consumer electronics, embedded and mobile fields than current processor performance and thermal limitations allow. The new core is based on IBM's advanced 90nm SOI manufacturing process, providing a significant boost in processor speed within the same thermal bracket as current VIA processors, and reducing maximum power consumption to a mere 3.5W at 1GHz. Designed to be coupled with a range of feature rich chipsets from VIA, the C5J Esther core will enable unprecedented performance of demanding applications, such as high compression video streaming and data encryption/decryption, from miniature, fanless devices. "

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
SPöar den Pentium M så..

Tror du själv på det? Det handlar om en Via-CPU...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Tror du själv på det? Det handlar om en Via-CPU...

Vet inte vad jag tror, vågar inte spekulera i det än. Men om denna CPU spöar en Pentium M så skulle den stå sig mer än väl jämt emot en A64 3200+.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Hmm... Det verkar som om VIA C7-m kommer att fungera på intelbaserade moderkort?!?!

Här är ett BETA bios till mitt moderkort. Kolla under desscription.
http://www.dfi.com.tw/Support/Download/bios_download_us.jsp?P...

Kan det fungera? Vore kul att testa prestandan och hur de överklockar? Någon som har sett några prestandajämförelser?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319