Permalänk

jo visst skulle den nötas mer..det håller jag med om. men effekten behöver nödvändigtsvis inte vara mindre för att den ska gå saktare..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snälla! Ni får gnälla på msn istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Har jag sagt att det skall sitta en 70cc:s cylinder på moppen eller. i sådant fall så är det ju annorlunda. Men om det sitter ett effektrör eller större förgasare så är det lagligt så länge den inte överstiger 50 km/h. För de kan ändast se i pappren vilket märke och modell förgasaren skall vara, så hag tror inte att polisen plockar upp någons moped mitt på landsvägen eller i stan??

Offtopic:

Gammla minnen:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/lolomfg.JPG

haha vart har du hittat på det? En moped är endast godkänd för gatan när man kör med alla orginaldelar som inte är modiferade.

Du menar helt seriöst att det är helt lagligt att köra om man har större förgasare, effektkrök sen kör man med blackbox ikopplad och moppen gör bara 50km/h? Samma diskussion var på min skola när polisen och vägverket var och informera om mopeder och det var olagligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
haha vart har du hittat på det? En moped är endast godkänd för gatan när man kör med alla orginaldelar som inte är modiferade.

Du menar helt seriöst att det är helt lagligt att köra om man har större förgasare, effektkrök sen kör man med blackbox ikopplad och moppen gör bara 50km/h? Samma diskussion var på min skola när polisen och vägverket var och informera om mopeder och det var olagligt

Jag har redan sagt slut på diskussionen men om du vill så

1. Det är som du säger: OLAGLIGT att köra med större förgasare! Men om moppen inte går hårdare än 45 så är det inga problem med snuten. Jag tror knappast att polisen sitter utabför ditt garage och väntar om de har hört ett rykte om att du har bytt förgasare men den inte går hårdare än 45.

2. Jag talade om effekt avgasrör som är GOKÄNt av polisen. Hårdare går moppen men jag vet inte varför det är gokänt av polisen?

3. "haha vart har du hittat på det? En moped är endast godkänd för gatan när man kör med alla orginaldelar som inte är modiferade." Fel! Man kan regga om moppen med icke orginaldelar om inte hastigheten 50km/h överskrids!

Slutsats: Det är lagligt att köra en moped på gatan med 49,9cc:s cylinder och effektkrök, större förgasare, större kanaler, lättare svänghjul, Styvare "läppä" ventiler, effekt kolv, elektroniskt trimm, större insug och drevning och blackbox, så länge mopedens hastighet överskrider 50km/h och är registrerad med dessa delar...

Hoppas alla fattade nu vad jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Sicket tjat, dom som vill köra trimmade moppar kör väl för fan det om dom vill. och dom som vill såsa rundor i byn på en moppe i 45 gör väl det om dom vill.... Kan ni inte släppa detta nu och komma tillbaka till TOPIC, nämligen om man kan bygga en egen blackbox (tror det var det iaf:))

BTW har man moppe ska man trimma det är ju förfan ingen moppe förän man har pressat ut all effekt ur den. Det är ju därför regeringen har satt en lag på att man får köra vid 15 och inte 18år så att man kan köra litta fort innan man skaffar bil

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Sicket tjat, dom som vill köra trimmade moppar kör väl för fan det om dom vill. och dom som vill såsa rundor i byn på en moppe i 45 gör väl det om dom vill.... Kan ni inte släppa detta nu och komma tillbaka till TOPIC, nämligen om man kan bygga en egen blackbox (tror det var det iaf:))

BTW har man moppe ska man trimma det är ju förfan ingen moppe förän man har pressat ut all effekt ur den. Det är ju därför regeringen har satt en lag på att man får köra vid 15 och inte 18år så att man kan köra litta fort innan man skaffar bil

men varför köper du inte bara en 125 då?? det är ju både billigare (ibland) å lättare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OT is the shit

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
men varför köper du inte bara en 125 då?? det är ju både billigare (ibland) å lättare

Att ha moped kostar bara en bråkdel av att ha en 125:a. Du skall Ta körkortet ~500€ tar ca. 2 månader. Sen koatr försäkringarna en hel del ~300-1000€. Så vem som helst köper inte en 125:a

Permalänk

Satte dit en blackbox på en beta förra året. Det var lätt som fasen och fungerade. MEN den varvar helt åt helvete fel och det hörs verkligen att det är något fel...men den gjorde 47Km/H. Sedan körde min kompis omkull och bröt ryggen. Så både hans och mitt tips är väl att inte trimma.

När jag åkte moped (mt5) så körde jag trimmat, och tänkte sätta dit blackbox. MEN dom blackboxarna som finns på marknaden fungerar inte till mt5 och dt50 PGA att deras tändsystem inte är lika avancerat som de nyare mopedernas.

Borde det intebara go och del kabeln in två delar och ett motstånd på ena och en brytare på det andra. Så när du bryter strömmen på en sida så måste den gå över motståndet och då varvar den mindre?

BTW, blev omkörda av en gsx1000r förut... o vi hade 180km/h..

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Att ha moped kostar bara en bråkdel av att ha en 125:a. Du skall Ta körkortet ~500€ tar ca. 2 månader. Sen koatr försäkringarna en hel del ~300-1000€. Så vem som helst köper inte en 125:a

jaha okey..ja visste inte att man var tvungen å betala försäkringar bara för att man äger en..och man måste inte ha körkoret för att äga en heller tror ja..min kompis utan körkort äger iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
jaha okey..ja visste inte att man var tvungen å betala försäkringar bara för att man äger en..och man måste inte ha körkoret för att äga en heller tror ja..min kompis utan körkort äger iaf

Gör dig inte dummare än du är, du fattar vad jag menar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _GaNgStEr
Satte dit en blackbox på en beta förra året. Det var lätt som fasen och fungerade. MEN den varvar helt åt helvete fel och det hörs verkligen att det är något fel...men den gjorde 47Km/H. Sedan körde min kompis omkull och bröt ryggen. Så både hans och mitt tips är väl att inte trimma.

När jag åkte moped (mt5) så körde jag trimmat, och tänkte sätta dit blackbox. MEN dom blackboxarna som finns på marknaden fungerar inte till mt5 och dt50 PGA att deras tändsystem inte är lika avancerat som de nyare mopedernas.

Borde det intebara go och del kabeln in två delar och ett motstånd på ena och en brytare på det andra. Så när du bryter strömmen på en sida så måste den gå över motståndet och då varvar den mindre?

BTW, blev omkörda av en gsx1000r förut... o vi hade 180km/h..

Använde han inte MC-Ställ med stålskena? Kör man trimmat bör man åtminstone skaffa det.
Jag har det, iofs för att det är fars gamla, men kör otrimmat.
Dyrt, men att bryta ryggen eller dö är dyrare. Begravningsentrepenören brukar vilja ha uppemot 10k.

Permalänk
Medlem

lagar: det är mindre olagligt att köpa och åka fast med en lätt motorcykel än att åka fast med en trimmad moppe, Straffet för att åka olovligt med lätt motorcykel är mindre än en trimmad moppe.. Det är sjukt...

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Först åker du trimmat, sen vill du åka lagligt efter en knapptryckning.
Du tror inte polisen blir misstänksam om du susar förbi dom i en jävla fart, sen stannar du och dom provar den och då går den "lagligt".
Ska du köra trimmat så ska du inte ha nå blackbox för att dölja att den är trimmad..
Trimma inte från början om du sedan vill ändra det.

//Robin

Visa signatur

Spel: A64 3000+ @ 2400MHz (1.5V) | MSI K8N Neo Plantinum | Corsair 512 PC2700 @ 200MHz | Asus GF4 Ti4800SE @ 310/699 | Maxtor 200GB
Server: AMD Athlon XP1800+ | Abit KR7A-133R | 512 PC2100 | GeForce4 MX440 | 10GB
Server 2: AMD Duron 1.4GHz @ 2.0GHz | Abit NF7 | 1024DDR | GeForce4 MX440 | 10GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
lagar: det är mindre olagligt att köpa och åka fast med en lätt motorcykel än att åka fast med en trimmad moppe, Straffet för att åka olovligt med lätt motorcykel är mindre än en trimmad moppe.. Det är sjukt...

vad äre för sjukt med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saxat från ett danskt forum. www.mopedgallery.dk

"Her er så en opskrift på hvordan du kan lave din egen fartbegrænser til få penge.
Princippet er at gøre indgangssignalet til cdi-enheden svagere, hvilket resulterer i svagere gnist på tændrøret=sløvere scooter. Det er ikke noget scooteren kan tage skade af at køre med i længere tid. Den vil måske sode en anelse mere, hvis man kører med den uafbrudt, men det er vel heller ikke meningen. Har selv kørt en del km. med min, og ved at andre har lavet det på samme måde.

Du skal finde farven på ledningen som går fra den lille spole udenpå svinghjulet(picúp spolen) og op til cdi boksen. Fra cdi boksen går også en ledning som har forbindelse til stel. (P.S. Husk at tændingslåsen skal stå på "ON" hvis du vil måle dig frem til stelledningen, ellers kan man tage fejl!)

Du skal bruge:
en elektrolyt-kondensator (læs videre)
en sluttekontakt/omskifter

Når du har fat i de to ledninger, placerer du en strømtyv/lign. på hver af ledningerne så man skaber forbindelse til dem. På picúp-ledningen placerer du kondensatorenŽs plus-pol. Fra minus-polen på kondensatoren, fører du en "stump" ledning videre ud til en given kontakt. Derfra en "stump" ledning tilbage til stelledningen ved cdi boksen.

Hvor stor en kondensator der skal bruges, afhænger af model og tun den er monteret med. Generelt er det at jo højere værdi kondensatoren har, des færre omdrejninger taŽr scooteren uanset hvad du kører på/med. Kondensatoren skal dog ha en mindste værdi på 100volt.

Jeg har dog nogle erfaringer jeg kan dele med jer. Gilera, Piaggio og PGO skal typisk ikke over 5Uf i værdi. Yamaha ved jeg kan tåle noget højere værdi ca. 20-30Uf.

Tag som udgangspunkt: Kan scooteren ikke starte med den pågældende værdi, så sæt en mindre i. (hey jeg ka sgi rime ) De koster 4 kr. stykket, så det skulle være til at overse. Men HUSK plus og minus!!

Du kan sætte to sammen parallelt og få værdien af de to tilsammen. Et eks.:
Jeg kører selv med en på 1,5Uf og en på 0,22Uf for at ialt få en værdi 1,72Uf. På den måde er det muligt at fintrimme sin begrænser så man kører som var den "lovlig".

Den fungerer på:
Alle Yamaha-modeller minus Jog Space Innovation
Alle Piaggio-modeller.
Alle Gilera-modeller.
Alle Honda-modeller.
Alle PGO-modeller.
Alle Aprilia-modeller
Virker ikke på Suzuki og andre modeller med Morinimotor.
Det er de mærker jeg kender til.

Der kan være div. modeller jeg ikke har med her, da der efterhånden findes et utal af mærker og modeller på markedet.

Spørg mig endelig, hvis I skulle komme i tvivl om noget.

God fornøjelse.

Lavet af Lehmann.

Tilføjelse:

Er testet med STOR success på en Aprilia RS 50 (den 6-gearede sjover) med en elektrolyt kondensator på 2Uf = max. 5000rpm = 47km/t med 14 / 47 gearing.
Den monteres på den røde ledning der sidder på CDI'en (bare klem kablet ind mellem gummiisoleringen og kabelskoen, husk at vende kondensatoren rigtigt), og sæt en ledning på minus polen af kondensatoren til en kontakt som du gemmer godt, og så ellers bare videre til stel."

Och det funkar.
Och danska är inte svårt att förstå.
Och jag orkade inte läsa hela tråden, därför kan jag ha missat massa skit som skrivits.

Visa signatur

irl?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
vad äre för sjukt med det?

Därför att en lätt motorcykel kan gå jävligt fort (kan vara 130hp på 100kg, det är en lätt motorcykel). Vet dock inte om straffet är värre eller mindre med lättmotorcyklar. Jag vill dock inte bli omkörd av en 15åring i 200km/h på en lätt motorcykel.

Permalänk
Medlem

Vart är bygget? en jävla massa OT här.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vart är bygget? en jävla massa OT här.

OT?
OnT / OffT

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
OT?
OnT / OffT

Både och.

Lägg ner sånt där snack, leder bara till ännu mera tjafs i tråden...

Mindre snack och mer verkstad.

Permalänk
Medlem

jag har en blackbox att sälja annars.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du då använda Marknad.

Använd PM!

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk

Tack för tipset från den där danska siten. Ska prova det om någon dag när jag blir färdig att masa mig till elfa..

Lagom offtopic denna tråden blev då.. försök vara lite OnT iaf.

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk

Cdi-Box

Skrivet av L0rden:

Är det bara på HONDA X8R som man kan ändra i CDI-boxen för att den skall varva mer/gå fortare?

Oj. Detta blev ett långt inlägg:( Sorry!! Egentligen borde du ta och se över hur en Cdi-Box är uppbyggd. Jag är 1000% säker på att du med några få komponenter kan signalstyra CDIn enkelt. Har du lödmaskin och tenn hemma, möjligen en VHS, och en gammal dvd-spelare som la familjs inte använder längre, och en 2.4GHz sändare(sitter i handkontroll för radiostyrda leksaker)!tillsammans med dess mottagare(rx kretskortet i din leksak som antennen är kopplad till) Alla radiostyrda leksaker har s.k TX/rx. Använd gärna nyare eftersom de garanterat har krypterad signal alt. "ID-bind" (vanligt är spektrum kryptering, "dsmx" eller någon av deras tidigare/senare protokoll. Kolla spektrums hemsida eller Googla på de bokstäver du kan hitta på sändaren som för en lekmannen enbart ser ut som överkurs-förkortningar) Krypteringen skrattat åt polisen fjärrkontroller så då är det problemet ute ur världen. Hobbex har små mini quadracopters för en hundring om Du inte har någon RC hemma. Detta gör i RC världen att två personer kan flyga/köra samma modell RC-leksak utan att de påverkar varandra. Kan du mjuklöda är saken biff på en halvtimme. OBS! Detta sätt ger ej möjlighet att bestämma exakt hastighet. När du köper en moped idag så finns det garanterat en CDI-Box i som är s.k strypt. Det är också exakt vad den gör. När du accelererar och når ett varvtal mellan 8-9000 så går CDIn in och begränsar motorn att producera kenetisk momenten utan ja stryper motorn och vägrar öka varvantalet högra än vad den är kodad för. I Sverige är standard 8-9000rpm CDIn sitter ofta nära batteriet och har sex stycken flatstiftshonor i sockerbitskoppling. Oftast kommer det en rosa kabel bakifrån mopeden Sol går till CDI kopplingshane som då har Sex olika kablar. (Fem alt. Kablar avslöjar att du har antingen abstrust boxen själv eller köpt en ny ostrypt (race planet ostrypt CDI-Box, fem stift kostar 120:- som billigast) Om du inte orka vänta på frakten så istället för att klippa av kabeln som en neandertalare så pillar du ut stiftet i hanen genom att köra något spetsigt i ena kanten av den rosa kabelns stifthål. Sen kan du dra ut stiftet helt oskadat. ( när besiktningen kommer slipper du körförbud eftersom du då enkelt kan ta bort eltejpen alt. Krympslangen som
Du satt över stiftet vid demonteringen från förklaring ovan. Sätta tillbaka i sitt ursprungsplan i sockerbit och mopeden varvar orginal. CDI-boxen gör många saker för din kära kärra. Inom EU är standarden att den är programmerad att begränsa varvtalet mellan 8000-9000 varv. (När du är ute och raggar nästa gång så lyssna på motorn, och om den låter som att den varvar som fan fast du bara glider i 50 km/h så är det CDI-boxen som
Lökar. Jag köpte själv en ny ostrypt Cdi-Box från race planet för 120:- (personalen på raceplsnet kan ibte ett skit) till min Peugeot SF 2 vattenkyld 70cc
igår. Imorgon är jag ledig och tänkte öppna upp min gamla (visserligen moddad för att få bort strypningen sen tidigare, men jag ska återställa den, fixa så den gör som jag vill enligt ovan. Sen postar jag en exakt beskrivning för just den cdi-boxen. Fuck all! Hood night

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupremeRobstar:

Oj. Detta blev ett långt inlägg:( Sorry!! Egentligen borde du ta och se över hur en Cdi-Box är uppbyggd. Jag är 1000% säker på att du med några få komponenter kan signalstyra CDIn enkelt. Har du lödmaskin och tenn hemma, möjligen en VHS, och en gammal dvd-spelare som la familjs inte använder längre, och en 2.4GHz sändare(sitter i handkontroll för radiostyrda leksaker)!tillsammans med dess mottagare(rx kretskortet i din leksak som antennen är kopplad till) Alla radiostyrda leksaker har s.k TX/rx. Använd gärna nyare eftersom de garanterat har krypterad signal alt. "ID-bind" (vanligt är spektrum kryptering, "dsmx" eller någon av deras tidigare/senare protokoll. Kolla spektrums hemsida eller Googla på de bokstäver du kan hitta på sändaren som för en lekmannen enbart ser ut som överkurs-förkortningar) Krypteringen skrattat åt polisen fjärrkontroller så då är det problemet ute ur världen. Hobbex har små mini quadracopters för en hundring om Du inte har någon RC hemma. Detta gör i RC världen att två personer kan flyga/köra samma modell RC-leksak utan att de påverkar varandra. Kan du mjuklöda är saken biff på en halvtimme. OBS! Detta sätt ger ej möjlighet att bestämma exakt hastighet. När du köper en moped idag så finns det garanterat en CDI-Box i som är s.k strypt. Det är också exakt vad den gör. När du accelererar och når ett varvtal mellan 8-9000 så går CDIn in och begränsar motorn att producera kenetisk momenten utan ja stryper motorn och vägrar öka varvantalet högra än vad den är kodad för. I Sverige är standard 8-9000rpm CDIn sitter ofta nära batteriet och har sex stycken flatstiftshonor i sockerbitskoppling. Oftast kommer det en rosa kabel bakifrån mopeden Sol går till CDI kopplingshane som då har Sex olika kablar. (Fem alt. Kablar avslöjar att du har antingen abstrust boxen själv eller köpt en ny ostrypt (race planet ostrypt CDI-Box, fem stift kostar 120:- som billigast) Om du inte orka vänta på frakten så istället för att klippa av kabeln som en neandertalare så pillar du ut stiftet i hanen genom att köra något spetsigt i ena kanten av den rosa kabelns stifthål. Sen kan du dra ut stiftet helt oskadat. ( när besiktningen kommer slipper du körförbud eftersom du då enkelt kan ta bort eltejpen alt. Krympslangen som
Du satt över stiftet vid demonteringen från förklaring ovan. Sätta tillbaka i sitt ursprungsplan i sockerbit och mopeden varvar orginal. CDI-boxen gör många saker för din kära kärra. Inom EU är standarden att den är programmerad att begränsa varvtalet mellan 8000-9000 varv. (När du är ute och raggar nästa gång så lyssna på motorn, och om den låter som att den varvar som fan fast du bara glider i 50 km/h så är det CDI-boxen som
Lökar. Jag köpte själv en ny ostrypt Cdi-Box från race planet för 120:- (personalen på raceplsnet kan ibte ett skit) till min Peugeot SF 2 vattenkyld 70cc
igår. Imorgon är jag ledig och tänkte öppna upp min gamla (visserligen moddad för att få bort strypningen sen tidigare, men jag ska återställa den, fixa så den gör som jag vill enligt ovan. Sen postar jag en exakt beskrivning för just den cdi-boxen. Fuck all! Hood night

Skickades från m.sweclockers.com

Herre gud, du lyckades gräva upp en 11 år gammal tråd om att trimma mopeder, och besvarar någon stackares fråga om en CDI-box!

Tvivlar starkt på att @L0rden har moped idag. Är nog mer sannolikt med barn än moped!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupremeRobstar:

Oj. Detta blev ett långt inlägg:( Sorry!! Egentligen borde du ta och se över hur en Cdi-Box är uppbyggd. Jag är 1000% säker på att du med några få komponenter kan signalstyra CDIn enkelt. Har du lödmaskin och tenn hemma, möjligen en VHS, och en gammal dvd-spelare som la familjs inte använder längre, och en 2.4GHz sändare(sitter i handkontroll för radiostyrda leksaker)!tillsammans med dess mottagare(rx kretskortet i din leksak som antennen är kopplad till) Alla radiostyrda leksaker har s.k TX/rx. Använd gärna nyare eftersom de garanterat har krypterad signal alt. "ID-bind" (vanligt är spektrum kryptering, "dsmx" eller någon av deras tidigare/senare protokoll. Kolla spektrums hemsida eller Googla på de bokstäver du kan hitta på sändaren som för en lekmannen enbart ser ut som överkurs-förkortningar) Krypteringen skrattat åt polisen fjärrkontroller så då är det problemet ute ur världen. Hobbex har små mini quadracopters för en hundring om Du inte har någon RC hemma. Detta gör i RC världen att två personer kan flyga/köra samma modell RC-leksak utan att de påverkar varandra. Kan du mjuklöda är saken biff på en halvtimme. OBS! Detta sätt ger ej möjlighet att bestämma exakt hastighet. När du köper en moped idag så finns det garanterat en CDI-Box i som är s.k strypt. Det är också exakt vad den gör. När du accelererar och når ett varvtal mellan 8-9000 så går CDIn in och begränsar motorn att producera kenetisk momenten utan ja stryper motorn och vägrar öka varvantalet högra än vad den är kodad för. I Sverige är standard 8-9000rpm CDIn sitter ofta nära batteriet och har sex stycken flatstiftshonor i sockerbitskoppling. Oftast kommer det en rosa kabel bakifrån mopeden Sol går till CDI kopplingshane som då har Sex olika kablar. (Fem alt. Kablar avslöjar att du har antingen abstrust boxen själv eller köpt en ny ostrypt (race planet ostrypt CDI-Box, fem stift kostar 120:- som billigast) Om du inte orka vänta på frakten så istället för att klippa av kabeln som en neandertalare så pillar du ut stiftet i hanen genom att köra något spetsigt i ena kanten av den rosa kabelns stifthål. Sen kan du dra ut stiftet helt oskadat. ( när besiktningen kommer slipper du körförbud eftersom du då enkelt kan ta bort eltejpen alt. Krympslangen som
Du satt över stiftet vid demonteringen från förklaring ovan. Sätta tillbaka i sitt ursprungsplan i sockerbit och mopeden varvar orginal. CDI-boxen gör många saker för din kära kärra. Inom EU är standarden att den är programmerad att begränsa varvtalet mellan 8000-9000 varv. (När du är ute och raggar nästa gång så lyssna på motorn, och om den låter som att den varvar som fan fast du bara glider i 50 km/h så är det CDI-boxen som
Lökar. Jag köpte själv en ny ostrypt Cdi-Box från race planet för 120:- (personalen på raceplsnet kan ibte ett skit) till min Peugeot SF 2 vattenkyld 70cc
igår. Imorgon är jag ledig och tänkte öppna upp min gamla (visserligen moddad för att få bort strypningen sen tidigare, men jag ska återställa den, fixa så den gör som jag vill enligt ovan. Sen postar jag en exakt beskrivning för just den cdi-boxen. Fuck all! Hood night

Skickades från m.sweclockers.com

En helt underbar necropost.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.