Styra min FTP från min andra dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004

Styra min FTP från min andra dator?

Hej,

Undrar om det finns något sätt att övervaka / styra min ftp-server från min XP-burk?

Nu har jag proFTPD rullandes på Debian Sarge. Kan ju använda ftpwho i putty, men ser ju bara vilka som är connectade m.m. kan ju inte koppla bort dom m.m. Sen finns ju gproftpd, men det är ju en frontend för servern, inte för kontroll på håll.
Vill alltså kunna se vilka användare som är inne, vad dom laddar ner, hur snabbt, plus kunna koppla bort / banna dom.

Så, ja, finns det nån smidig lösning på detta? Helst nån webbaserad kontroll över en ftpserver? Är öppen för nya ftpserver-program också.

Har sökt o sökt o inte hittat svar, så vänder mig hit. Hoppas nån har nåt förslag!
tack tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

glftpd har väll i-princip allt du vill ha utom webb interface.

Det går att styra via commands från ftp programet eller via putty. Där kan du kolla vem som laddar, kicka, bana samt se hastighet och stats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004

Men finns nåt sätt att få en "fjärr-frontend"? med nåt annat prog

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Maj 2004

*vnc kanske faller dig in i smaken, men det är nog skönast att köra med putty!

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svedala
Registrerad
Apr 2002

Aningen omständigt, men drar du in en X-server på din Windowburk kan du ju köra upp gproftpd på din Windowsmaskin, med hjälp av ssh och X-forwarding.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2004

Kommando från något FTP-program täcker väll det mesta. UltraFXP är rätt bra och har färdig installerad kommando i sig.

edit: Har för mig att det ligger under swec's filarkiv.

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004

vilka ftp-program använder ni då?

måste ju vara nån mer som suttit i min sitts. kan ju tillägga att ftp:n inte har nåt fönstersystem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Maj 2003

Med ftpwho -v så får du ut lite mer från programmet. Bla vad dom tankar och hur snabbt det går. Hur du disconnectar users vet jag inte. Jag har aldrig haft något behov av det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svedala
Registrerad
Apr 2002

Har du kikat på Webmin? Det har ju en modul för ProFTPd, men jag vet inte riktigt hur mycket man kan göra med den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Om du vill kicka folk från servern med ftpwho så kör du bara kill "pid"
"pid" är nr som den anslutningen har typ..

root@server:~# ftpwho -v standalone FTP daemon [1903], up for 62 days, 4 hrs 06 min 15030 upload [ 0m5s] 0m2s idle client: no21.tbcn.telia.com [81.232.xxx.xxx] server: 0.0.0.0:21 (ftp.foo.bar) location: / Service class - 1 user root@server:~# kill 15030

"With a rubberduck one's never alone"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Jag kör vsftpd och proftpd

administrerar servern med ssh precis som allt annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azqur
vilka ftp-program använder ni då?

måste ju vara nån mer som suttit i min sitts. kan ju tillägga att ftp:n inte har nåt fönstersystem.

I Windows använder jag FlashFXP och FileZilla. Helt klart överlägsna där.

Och i *nix äger pftpfxp-mew allt

Som server kör jag glftpd + pzs-ng och den kombination täcker mina behov väl.

Ws: i7 3770 | Asus P8Z77-V LX | 16GB | 120+120+180 SSD | HD 7770(!) | Win 10
Lab: HP DL380 G7 | 2xX5660 | 144GB | 4x146GB SAS 15k - 4x600GB/6x450GB/2x900GB SAS 10k | Server 2016
Misc: DS1512+ 5x3TB | DS213j 2x3TB | ATH-M50 | Rival 300 | iPhone 6S Plus | iPad Air