Plattformisering utarmar marknaden?

Permalänk
Melding Plague

Plattformisering utarmar marknaden?

<font style="font-size: 10pt"><b>Plattformisering utarmar marknaden?</b></font> <small class="small">onsdag 22 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/news/a20050620AB056.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att marknaden för styrkretsar minskar i och med att stora aktörer som Intel, Nvidia och ATi skapar plattformar med integrererade styrkretsar.
<br />
<br />Dessa plattformar, exempelvis Nvidias SLI och ATi:s CrossFire, minskar utrymmet för resterande styrkretsutvecklare då användare tvingas välja en specifikt moderkort för att kunna använda grafikkort. Detta gäller också Intels Centrino-plattform för bärbara datorer.
<br />
<br />VIA, SiS och ULi har den senaste tiden minskat sin försäljning rätt mycket på grund av detta.
<br />
<br />"<I>If a scenario similar to the one brought about by the Centrino platform is to occur in the desktop PC market with the coming of a digital-home platform, it will be a big issue – definitely a big problem as well – for PC chipset makers other than Intel itself. How are the other chipset makers going to handle it?</I>"
<br />
<br />Enligt artikeln hos DigiTimes är denna plattformisering mycket allvarlig för resten av styrkretstillverkarna som inte har ekonomin eller inriktning på att utveckla egna plattformar för en specifik processor till exempel.
<br />
<br />Läs den mycket intressanta artikeln hos <a href="http://www.digitimes.com/news/a20050620AB056.html" target="_blank" >DigiTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det som är dåligt för oss konsumenter är att konkurransen minskar och kvar blir det 2-3 aktörer som sätter sina priser och styr lite granna. Som t.ex grafikkort 2st.

Det som är bra är att dom släpper nya saker fullproppade med godis och bra prestanda syftar mest på Nvidia som har tagit över ganska mycket. Via och Sis måste göra mer attraktiva kort om dom skall sälja så enkelt är det. Ati börjar väl komma upp men sega som vanligt till oss konsumenter och när väl den dykar upp så har Nvida nått nytt ändå.

När Nvidia började dra ifrån märktes väl mest med NFII chipet som hade AGP/PCI lås gick att klocka bra dual channel osv. Det gjorde deras styrchip attraktiv, att dom lyckades med NF3 och nu med NF4 är väl inte så konstigt. Dom vet vad vi konsumenter vill ha och det säljer. Medans Via och Sis (Sis är kanon) stog still dom hängde inte riktigt med vad konsumenter vill ha. Nu pratar jag inte om OEM marknaden.

Dom skall inte klaga nu men dom måste se över sina kretsar och göra dom mer attraktiva om dom vill vara kvar med i spelet. Jag vill helst ha ett bra moderkort fast med Sis strykrets men det finns inte. Sis har idag men det saknas så mycket på dom så jag väljer bort den. Samma för Via bra prestanda kort men räcker inte ändå.

Tänk om Nvida skulle försvinna från marknaden plötsligt. F.n va tråkigt det skulle se ut med dagens moderkort. Back to GameBoy.

Det här bara min personlig åsikt.

Permalänk
Medlem

Att köpa ett SLI/Crossfire system anser jag inte vara en prisvärd eller framtidsäker investering.
Därför är jag inte låst till något speciellt märke. Att välja ATI/Nvidia bara för att man kan ha två kort är ingen bra idé enligt mig. Mest ett PR-trick för att visa "vi är bäst".

Permalänk
Medlem

rätt åt dessa företag som inte hänger med.
sis har varit mitt favvo sedan länge men dessa företag snålar med info till OSS kodarna (sis drivarna skrivs av en österrikare utan nån hjälp från företaget).
antingen ligger man bra till hos OSS kodarna eller så blir man översprungen av giganterna med deras tekniska och ekonomiska kompetens.

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Att köpa ett SLI/Crossfire system anser jag inte vara en prisvärd eller framtidsäker investering.
Därför är jag inte låst till något speciellt märke. Att välja ATI/Nvidia bara för att man kan ha två kort är ingen bra idé enligt mig. Mest ett PR-trick för att visa "vi är bäst".

det har du kanske rätt i, det kommer vissa sig om nått år. dock är tillexempel nforce 4 ultra som inte är en sli styrkrets mer eftertraktad av något själ, vilket INTE är att man måste ha den. därför bör det vara för att den är bätre än de andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
det har du kanske rätt i, det kommer vissa sig om nått år. dock är tillexempel nforce 4 ultra som inte är en sli styrkrets mer eftertraktad av något själ, vilket INTE är att man måste ha den. därför bör det vara för att den är bätre än de andra

Exact det handlar inte bara om SLI för den lockar mig inte heller dock så finns det en del andra saker som gör NF4 så spännande. Bl.an bra drivrutiner och pålitlightet. Sen att prestandan är bäst är väl oxå en stor bidragande faktor. Vill egentligen ha SiS men mycket återstår att dom fixar innan jag slänger in dom.

Har själv taskiga erfarenheter av Via drivisar. Alltid nåt som skulle strula. Nu kan jag inte dra alla över en gräns men KT333 och KT 400 gillade jag inte alla. NF2 var ju rena frästelse jämfört med dom.

Permalänk
Medlem

Att säga att det är rätt åt dessa tillverkare är ju lite att vara ute och cykla, problemet för dessa är att de inte har några andra produkter som de kan hävda funkar bättre om de används tillsammans med deras styrchipsets.. men visst självklart handlar det om att hålla sig i framkant för att överleva i denna marknad men kom ihåg att konkurrens gynnar oss konkurrenter både vad det gäller kostnader och utveckling.

I slutändan kan det komma att se ut som för Microsoft och deras Windows där de sedan beslut i Eu-domstolen måste ta bort förintegrerade komponenter som mediaspelare osv.. hur det skulle kunna bli likadant vad det gäller moderkort o dylikt kan jag inte riktigt klura ut men har EU-domstolen bestämt hur windows ska få säljas så kan de nog de mesta.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Like I told you. Several months ago.

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W