Bästa sättet att få tyst på pipande agg?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att få tyst på pipande agg?

Jag har ett litet problem, det är så att mitt nätaggregat tjuter väldigt irriterande. Det är tyst i övrigt men tjutandet är outhärdligt.

Hur bär man sig åt för att få tyst på oljudet, jag har hört om att man ska pensla någon vätska på en del i agget men kommer inte ihåg vad.

Har provat att bygga diverse ljuddämpningsanorningar, men det blir bara krångligt och onödigt varmt, vill få slut på problemet en gång för alla.

Gratislösningar uppskattas

Är inte rädd för att öppna agget å pilla.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg du har? märke?

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

Oj, glömde det.

Det är ett Seasonic Super Tornado 400w med 120mm fläkt.

Permalänk

Jag har för mig att det börjar pipa om det är någon komponent som börjar bli dålig....
Så du får nog hitta den komponenten som piper och byta ut den mot en ny.
Jag är inte 100 på det så vänta till någan annan bekräftar det....

Permalänk
Medlem

vad är det för typ av pip för att i alla typer av transformatorkretsar billdas det ett pip, t.ex. elskåp och liknande piper, elstationer kan man ju stå 20m ifrån och höra ett dovt ljud.

Beskriv lite bättre.

Om du är försiktig så är det väl bara och öppna det och lyssna vartifrån det piper.

MVH Peter

Visa signatur

Amd 64 3500+ Geforce4 ti4800SE 128mb, 1024mb ram 120gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Det är ett ganska "högt" pip, ungefär som från en TV.

Permalänk
Medlem

Pip kommer när komponenter självsvänger inom det hörbara frekvensområdet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Förmodligen en sån här ?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=20114...

Man ska kunna limma lite på dom så att dom inte dansar mer men bäst att fråga nån som vet mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller
Förmodligen en sån här ?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=20114...

Man ska kunna limma lite på dom så att dom inte dansar mer men bäst att fråga nån som vet mer

Funkar som du säger. ^^ Hade själv ett agg som lätt lite pipaktigt, försökte också med allt möjligt tills jag kom på att f'n det är ju för vissa komponter sitter löst! Var efter jag varit inne o pillat lite i agget för att försöka hitta något jag såg att vissa satt lite löst, men så var det bara fram med limpistolen och lima, sen blev det j'kligt tyst. ^^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

Ok då hade jag fel

Permalänk
Medlem

Re: Bästa sättet att få tyst på pipande agg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pez
jag har hört om att man ska pensla någon vätska på en del i agget men kommer inte ihåg vad.

Pensla på ca 10L vatten under drift, så blir det knäpptyst!

Skämtåsido; kan vara någon kondning som börjar bli sliten. Öppna nätagget och försök lokalisera ljudkällan.

Permalänk
Medlem

Ok får väll öppna schabraket å lyssna med mina rävöron då..

Permalänk

Re: Re: Bästa sättet att få tyst på pipande agg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Pensla på ca 10L vatten under drift, så blir det knäpptyst!

Skämtåsido; kan vara någon kondning som börjar bli sliten. Öppna nätagget och försök lokalisera ljudkällan.

Då hade jag lite rätt trots allt

Permalänk

Mitt agg piper bara när jag kör 3D eller scrollar i min browser :S

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Lacka med klarlack på transformatorn så slutar det

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Man reklamerar det..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
Lacka med klarlack på transformatorn så slutar det

Transformatorn, är det den stora gula klumpen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
Lacka med klarlack på transformatorn så slutar det

En transformator i ett switchat nätaggregat - hehe den var bra....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är lätt att bli förvirrad här med skämten!

Som sagt, försök hitta komponenten som orsakar ljudet, eller något i närheten iallfall.. Stoppa inte in örat i någon 230V-ledning nu för fanken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

En transformator i ett switchat nätaggregat - hehe den var bra....

Det kan mycket väl finnas transformatorer i switchande nätagg, oftast flera i datoragg. Vanligen av MF- eller HF-typ. Däremot hjälper antagligen inte klarlack. Men oljudet kommer antaligen från just en transformator eller annan induktiv komponent (t.ex. en 'enkel' spole).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det kan mycket väl finnas transformatorer i switchande nätagg, oftast flera i datoragg. Vanligen av MF- eller HF-typ. Däremot hjälper antagligen inte klarlack. Men oljudet kommer antaligen från just en transformator eller annan induktiv komponent (t.ex. en 'enkel' spole).

Tror jag inte att det finns, däremot spolar av diverse sorter som ser ut som en transormator eftersom dom har en järnkärna.

Pipandets i ett switchat nätagg kan komma ifrån antingen kondensatorer eller spolarna, som bekant så är just en enkel sändare uppbyggt av just en konding & en spole..

switchfrekvensen kan orsaka pipandets med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Man reklamerar det..

Precis. Man kan försöka åtgärda problemet med smältlim eller något, men när man öppnar agget ryker garantin.
Finns garantin kvar så ska man returnera det tycker jag.

Jag har ett Seasonic Super Tornado 400w själv btw och det piper inte. Hade det gjort det hade det blivit returnerat omedelbart.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tror jag inte att det finns, däremot spolar av diverse sorter som ser ut som en transormator eftersom dom har en järnkärna.

Jag upprepar det MBY säger, det kan mycket väl finnas transformatorer i switchade aggregat.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Tror jag inte att det finns, däremot spolar av diverse sorter som ser ut som en transormator eftersom dom har en järnkärna.

Pipandets i ett switchat nätagg kan komma ifrån antingen kondensatorer eller spolarna, som bekant så är just en enkel sändare uppbyggt av just en konding & en spole..

switchfrekvensen kan orsaka pipandets med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC

Jag upprepar det MBY säger, det kan mycket väl finnas transformatorer i switchade aggregat.

Jag upprepar å det bestämdaste det som PaNiC säger: det kan mycket väl finnas transformatorer i switchande nätagg.

Visst finns det diverse spolar i ett nätagg. Kanske med järnkärna, men oftare ferrit (eftersom det medger andra - högre - frekvenser). Vidare finns "spolar" med fler än en lindning och/eller fler uttag, dvs transformatorer. Ingen har påstått att de transformerar nätspänning om 50 Hz, men inte ens detta är uteslutet (förekommer t.ex. mindre trafos för att strömförsörja switchelektroniken och ge bra startegenskaper).

Faktum är att de induktorer som ser ut som trafos alltsomoftast faktiskt är transformatorer. Inte sällan fulltrafos.

Här är några PC-relaterade nätaggsscheman:
http://www.pavouk.comp.cz/hw/en_atxps.html (notera: all utenergi passerar fulltrafos!)
http://www.technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=cir... (ett AT-agg. Fulltrafos)
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/psu-methodolog... (princip)

Kort sagt kan sägas att ju kraftigare ett nätagg är, desto större och fler transformatorer behövs. Hel transformatorlösa switchagg förekommer i princip bara för små strömmar, t.ex. mobilladdare o.dyl. Helt spollösa switchagg har jag aldrig sett som kommersiell produkt, men är i princip möjligt. De krav som påverkar vilka komponenter som sköter laddningspumpningen (kondensatorer, induktorer eller båda [vanligast]) beror dels på strömkrav, dels på om man vill hissa upp eller sänka spänningen.

Ja, pipandet orsakas av switchfrekvensen. Antingen direkt eller undertoner. Fixering/mekanisk dämpning för de komponenter som alstrar ljudet kan fungera, som sagt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag ser det nu, switchningen görs inte var för sig/spänning som jag trodde utan den görs i början av nätagget verkar det som? & sen snikar dom med en trafo som ger ut multippla spänningar... jag blev nu helt övertygad om att switchfrekvensen kan & ger säkert upphov till pipandes i trafona om E-kärnan är "lös" (enkelt uttryckt) dvs. av dålig kvalité. Därför lackas kärnorna ju.

Annars brukar nämligen en dålig/defekt (lös kärna dvs. plattorna gnids mot varandra) trafo kännetecknas av att man hör ett nätbrum (50Hz), men eftersom nätspänningen likriktas i switchade nätagg så kommer dessa "lösa" plattor att "gnidas" mot varandra i samma frekvens som switchfrekvensen rimligtvis då?.. dvs. i kanske 4Khz vilket upplevs som ett pipandes då.. känner igen detta fenomen från frekvensomvandlare som använder en liknandes process som ett switchat nätagg & där switchfrekvensen kan ge upphov till pipandes i motorn...

Däremot är det som du säger att vikten på ett nätagg eller trafon ljuger aldrig... desto tyngre desto bättre (läs: kraftigare).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag ser det nu, switchningen görs inte var för sig/spänning som jag trodde utan den görs i början av nätagget verkar det som? & sen snikar dom med en trafo som ger ut multippla spänningar... jag blev nu helt övertygad om att switchfrekvensen kan & ger säkert upphov till pipandes i trafona om E-kärnan är "lös" (enkelt uttryckt) dvs. av dålig kvalité. Därför lackas kärnorna ju.

Annars brukar nämligen en dålig/defekt (lös kärna dvs. plattorna gnids mot varandra) trafo kännetecknas av att man hör ett nätbrum (50Hz), men eftersom nätspänningen likriktas i switchade nätagg så kommer dessa "lösa" plattor att "gnidas" mot varandra i samma frekvens som switchfrekvensen rimligtvis då?.. dvs. i kanske 4Khz vilket upplevs som ett pipandes då.. känner igen detta fenomen från frekvensomvandlare som använder en liknandes process som ett switchat nätagg & där switchfrekvensen kan ge upphov till pipandes i motorn...

Däremot är det som du säger att vikten på ett nätagg eller trafon ljuger aldrig... desto tyngre desto bättre (läs: kraftigare).

Japp. I "början" av nätagget är vanligast för denna typ av nätagg. Känt som "primärswitchning", dvs man likriktar nätspänningen och switchar "direkt" ner den, via trafos och/eller laddningssteg till valfri spänning. En transformator kan göras effektivare om den får arbeta med högre frekvens. Den absolut simplaste varianten av switchagg fungerar därför precis som ett vanligt linjärt järnkärneagg, förutom att man använder ferrit och en annan (högre) frekvens än nätets 50/(60) Hz.

Följdaktigen är det just så, att pipandet motsvaras (eller åtminstone är proportionellt mot) switchfrekvensen. För nätfrekvens duger "lackning" rätt bra, men det är inte sagt att samma typ av lack eller metod är lämplig för switchfrekvens. Vanligt byggsilikon brukar dämpa rätt bra. På riktiga transformatorer (läs urgamla 50-talsnätagg) använde man vax för samma ändamål. Kör man en stark likström genom en sådan transformator så att den blir het, så börjar den snart "svettas" vax. Stearin borde också funka.

Så, man kan försöka göra något åt missljud med stearin eller silikon, eller i vissa fall hederlig eltejp.

Många switchagg använder en självjusterande switchning vars frekvens är beroende på last (alltså inte PWM, men något liknande). Då kan man tydligt höra en stigande/fallande ton beroende på last. "Dumma" inverters, i synnerhet.

Switchfrekvenserna brukar ligga runt MF, från några kHz upp till hundratalet kHz. Man försöker i allmänhet, om man kan, använda sig av frekvenser som är ohörbara för människans öron, t.ex. runt 30 kHz. Alltför hög frekvens ger ju radiostörningar på långvågsbanden, och alltför låg frekvens ger hörbara oljud och ineffektiv switchning. Dock går det inte alltid att ha en hög frekvens i samband med stora strömmar och "tröga induktorer" (oavsett om de är trafos eller ej).

Även en ohörbar switchfrekvens kan orsaka undertoner som är hörbara. Runt 30 kHz är vanligt, även om jag inte vet huruvida den frekvensen används just i datoragg. 4 kHz är inte alls orimligt, även om det låter lite lite.

Edit: Transformatorer är givetvis inte idealt ur verkningsgradssynpunkt, men ofta ofrånkomligt vid större strömmar. Så länge man gör en vinst relativt linjära agg (dvs en redig transformator, likriktning, kondingar och en linjär spänningsregulator) antingen ur effektivitetssynpunkt eller vikt/volymsynpunkt har man gjort en vinst.

Trafos får i allmänhet sämre verkningsgrad för högre strömmar. Det samma gäller switchagg, men kurvan "planar" ut lite och prognosen är bättre. I alla händelser ur viktsynpunkt. Små switchagg kan nå 95% verkningsgrad eller ännu bättre, medans datoragg har väl runt 60-80%. Jag gissar att en järnkärnetransformator för samma effekter (säg 300W) borde ha en verkningsgrad på under 50%.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Så, man kan försöka göra något åt missljud med stearin eller silikon, eller i vissa fall hederlig eltejp.

jag hittade en tub PL400. vågar man köra med det?
det är ju både 'värmebeständigt' och elektriskt isolerande. (enl kartongen)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Mitt agg piper bara när jag kör 3D eller scrollar i min browser :S

Problemet är i windows... konstig med verkar stämma, jag hade samma symptom men försvann vid formatering... kanske bara någon drivrutin som spökar, dock ljudet är inte direkt från nätagget utan antagligen HDD:n.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

I samband med att jag ville få ljudlös maskin så sänkte jag varvtalet på nätdelen, efter det hörde jag pipande ljud vid belastning. Sen om det var pga värmen eller att datorn var tyst i övrigt efter vissa ingrepp vet jag inte, men vet dock att något hände tillslut så några hårddiskar förstördes. och sitter nu med öppet lock, alla fläktar på max och en halvdefekt hårddisk som havererar när man kör den andra partitionen... Samt att nätdelen låter lurigt när jag scrollar osv, hehe.

Har dock hört att man kan limma vissa komponenter för att göra dem tysta såsett, men min poäng är - ha bra saker att utgå ifrån....

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,