Din skrivare kan identifiera dig

Permalänk
Melding Plague

Din skrivare kan identifiera dig

<font style="font-size: 10pt"><b>Din skrivare kan identifiera dig</b></font> <small class="small">onsdag 27 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.eff.org/" target="_blank">Electronic Frontier Foundation</a>, som arbetar för ett friare informationssamhälle, <a href="http://www.eff.org/deeplinks/archives/003835.php" target="_blank">rapporterar</a> att skrivartillverkare i all hemlighet implenterat en spårningsmekanism i sina skrivare. När du skriver ut ett dokument med en skrivare som stödjer funktionen så kommer skrivaren även skriva ut ett väldigt litet punktmönster över hela pappret som kan identifiera skrivaren genom serienummret. Punktmönstret ska tydligen skrivas ut i gul färg och vara osynligt för blotta ögat men kan upptäckas med förstoringsglas eller om man märker att skrivaren arbetar fastän man bara skrev ut ett dokument med mycket lite text.
<br />
<br />Punktmönstret är till för att binda en viss skrivare till ett visst papper och är till för att motverka sedelförfalskning och stärka bevisning om både skrivaren och pappret är tillgängligt. Tekniken kan även användas för att associera andra dokument med en skrivare och indirekt skrivarens ägare. Många skrivare har redan spärrar för att sedlar inte ska kunna skrivas ut. Om du vill kunna göra vad du vill med din skrivare utan att bli indirekt övervakad eller direkt hindrad så får du alltså köpa en äldre modell. Med tanke på att <a href="http://slashdot.org/article.pl?sid=03/01/09/1228217&mode=thre..." target="_blank">vissa nyare bläckskrivare</a> även har spärrar så att andra bläckpatroner än tillverkarens officiella inte ska kunna användas, och att vissa bläckpatroner till och med <a href="http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=03/04/30/1155250&..." target="_blank">förstör sig själva</a> så att användaren ska köpa flera, kanske detta inte är en sådan dum idé.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fy faan vad omoget )= bättre sätta en kamera på alla så dom blir nöjda

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

..eller skicka med en tankekontroll-dongle som man måste trycka in i örat för att grejerna ska funka. är jag paranoid nu? jajustdet, det har jag ju på papper. ^_^

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

haha SÄR!! hur cp kan man bli asså

Permalänk

Välkommen till 1984...

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Glömsk
Citat:

In Soviet Romania [google.com] [google.com], a sample page from every typewriter had to be registered with the police, so that any samizdat produced could be quickly traced back to the typewriter's owner. Use your imagination as to what happened to the owner, or Google for it.

---
In Romania every typewriter had to be registered with a local magistrate. Samples of letters typed on these machines had to be produced under the observation of the secret police so they could trace underground publishing activity.

- G. Davey, Christian Publishing: Before and After the Communist Collapse

---

In Soviet Russia [geocities.com] [geocities.com], all photocopiers were registered with the KGB and kept in secure rooms, to which physical access was restricted.

---
Some samizdat works, mostly magazines, were typed on typewriter. The copies were indistinct and hard to read. I realized that the movement against violating human rights was doomed to be an eternal amusement of the few intellectuals without proper copyprinters. But where could one find a copyprinting machine in the country, where all the copiers were affixed with seals at night and placed in the special rooms where only proved KGB members could work on it. There was the only decision - to make the machine ourselves. It had to be easy to make and quite efficient.

- A. A. Bolonkin, Memoirs of Soviet Political Prisoner

---

http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=05/07/27/1621201&...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Löjligt var ordet...

Permalänk
Medlem

Över hela pappret? Hmm, vad händer om jag river av ena halvan?

Permalänk
Medlem

Rätt skrämmande skulle jag säga. Det känns som Microsofts film-DRM.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
Över hela pappret? Hmm, vad händer om jag river av ena halvan?

hehe skulle jag oxå vilja veta (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
Över hela pappret? Hmm, vad händer om jag river av ena halvan?

Samma mönster upprepas alltså. Ungefär som om du trycker ner din tumme i ett paket bregott och sedan trycker ut fingeravtryck över hela pappret

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Men hallå , är det 1:a april eller?

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Det här är väl ändå ingen nyhet, eller? Det har väl varit allmänt känt att publikationer kan vara spårbara till en viss skrivare?

Ang. att riva av halva papperet så gör det väl inte så mycket. Jag antar att det är en visst mönster som upprepar sig över hela papperet.

Men jag förstår inte det här med en viss färg som inte ska vara synlig för blotta ögat, var kommer den ifrån? Färgpatronerna? Hur påverkas det om man använder "pirat"-bläck? Lite pissigt att man som konsument ska behöva betala för bläcket och den extra tekniken som krävs, men det kan man väl stå ut med så länge som yttrandefriheten inte kränks.

Fast jag stödjer detta, tror jag. De som kallar detta "m000get" eller "löjligt" antar jag är personer som skiter totalt i samhället och bara vill lira CS resten av livet. Detta är väl säkert väldigt praktiskt för att kunna bevisa att någon har skrivit ut en viss skrift i samband med något brott. T.ex. att kunna styrka att någon planerat ett brott genom att kunna bevisa att någon har skrivit ut en viss publikation.

Fezzor.

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com

Permalänk
Medlem

Orwells, 1984....

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Hittade bara info om att Lexmark hade detta?

Men fan va sjukt, lite anonymitet tycker jag allt det måste få vara i världen.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adestro
Det här är väl ändå ingen nyhet, eller? Det har väl varit allmänt känt att publikationer kan vara spårbara till en viss skrivare?

Ang. att riva av halva papperet så gör det väl inte så mycket. Jag antar att det är en visst mönster som upprepar sig över hela papperet.

Men jag förstår inte det här med en viss färg som inte ska vara synlig för blotta ögat, var kommer den ifrån? Färgpatronerna? Hur påverkas det om man använder "pirat"-bläck? Lite pissigt att man som konsument ska behöva betala för bläcket och den extra tekniken som krävs, men det kan man väl stå ut med så länge som yttrandefriheten inte kränks.

Fast jag stödjer detta, tror jag. De som kallar detta "m000get" eller "löjligt" antar jag är personer som skiter totalt i samhället och bara vill lira CS resten av livet. Detta är väl säkert väldigt praktiskt för att kunna bevisa att någon har skrivit ut en viss skrift i samband med något brott. T.ex. att kunna styrka att någon planerat ett brott genom att kunna bevisa att någon har skrivit ut en viss publikation.

Fezzor.

Jag skulle vilja påstå att situationen är omvänd, om man inte tycker att det är i alla fall lite otäckt med all övervakning i dagets samhälle, så är man nog en sådan person som skiter totalt i samhället och hellre tittar på dokusåpor på TV och spelar datorspel. Ta länder där man inte får skriva regeringsfientliga texter. Om man ska göra detta måste man vara anonym och om polisväsendet då helt enkelt kan kolla på skrivarens "fingeravtryck" så kanske man blir skjuten i bakhuvudet eller hur det nu går till i Kina eller hur det gick till i gamla sovietblocken. I USA blev ju en journalist rätt nyligen kastad i fängelse utan information om varför, det är ett steg i fel riktning. Som det här med spårbara dokument. Det har visat sig vid så många tillfällen i vår historia (kolla på världskrigen och mitt inlägg ovan) att anonymitet är viktigt för ett fritt samhälle. Övervakning är ju tvärt emot anonymitet.

"Where the people fear their government, there is tyranny, where the government fears its people, there is Liberty." T. Jefferson

"The man who trades freedom for security does not deserve nor will he ever receive either." - Benjamin Franklin

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag skulle vilja påstå att situationen är omvänd, om man inte tycker att det är i alla fall lite otäckt med all övervakning i dagets samhälle, så är man nog en sådan person som skiter totalt i samhället och hellre tittar på dokusåpor på TV och spelar datorspel. Ta länder där man inte får skriva regeringsfientliga texter. Om man ska göra detta måste man vara anonym och om polisväsendet då helt enkelt kan kolla på skrivarens "fingeravtryck" så kanske man blir skjuten i bakhuvudet eller hur det nu går till i Kina eller hur det gick till i gamla sovietblocken. I USA blev ju en journalist rätt nyligen kastad i fängelse utan information om varför, det är ett steg i fel riktning. Som det här med spårbara dokument. Det har visat sig vid så många tillfällen i vår historia (kolla på världskrigen och mitt inlägg ovan) att anonymitet är viktigt för ett fritt samhälle. Övervakning är ju tvärt emot anonymitet.

"Where the people fear their government, there is tyranny, where the government fears its people, there is Liberty." T. Jefferson

"The man who trades freedom for security does not deserve nor will he ever receive either." - Benjamin Franklin

Om folk avrättas för sina åsikter är det knappast anonymititen som är problemet, utan samhället i sig. Kina och Sovjet är/var som de är och det är väl ingen lösning att införa mer anonymitet? Det är frihet folket behöver, demokrati. Att ta bort skrivare som utsändrar spårningsmönster hjälper dem knappast i längden...

Men USA är USA, där styr företagen och regeringen låter sig påverkas av företagens vilja. Man kan inte ta det som exempel.

Jag är för all form av övervakning av allmänheten. T.ex. övervakningskameror i offentliga utrymmen. Vad är det som är så farligt med dem? Det blir betydligt enklare för polisen att övervaka gator och torg och kunna använda fler poliser till verkliga insatser än att bara patrullera. Storbritannien är ett exemplariskt land på den fronten.

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adestro
Om folk avrättas för sina åsikter är det knappast anonymititen som är problemet, utan samhället i sig. Kina och Sovjet är/var som de är och det är väl ingen lösning att införa mer anonymitet? Det är frihet folket behöver, demokrati. Att ta bort skrivare som utsändrar spårningsmönster hjälper dem knappast i längden...

Men USA är USA, där styr företagen och regeringen låter sig påverkas av företagens vilja. Man kan inte ta det som exempel.

Jag är för all form av övervakning av allmänheten. T.ex. övervakningskameror i offentliga utrymmen. Vad är det som är så farligt med dem? Det blir betydligt enklare för polisen att övervaka gator och torg och kunna använda fler poliser till verkliga insatser än att bara patrullera. Storbritannien är ett exemplariskt land på den fronten.

Varför stoppa där? Skulle det inte vara bra med kameror i hemmen, då kan man ju äntligen stoppa hembränning och piratkopiering.....

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

hmmm bläckslöseri.com säger jag!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Varför stoppa där? Skulle det inte vara bra med kameror i hemmen, då kan man ju äntligen stoppa hembränning och piratkopiering.....

Du försöker ju inte ens komma med något vettigt. Jag sa rätt tydligt att jag är för övervakning av offentliga utrymmen, inget annat. Skulle företag eller privatpersoner vilja bevaka sina ägodelar ska de kunna göra det precis som idag.

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com

Permalänk

Dethär gäller väl endast laserskrivare?

Men i vilket som, jag tycker inte alls om dethär. Dethär kränker den personliga integriteten, som ju är den grundläggande mänskliga rätten i ett civiliserat samhälle.

Allt har ju en baksida, men den här baken tycker jag inte om! Visst är det bra om de kan spåra brott på det sättet. Det vore bra om bara brottslingar fick såna skrivare! ^^ Men man kan heller inte bara peka ut vem som är brottsling. Det påverkar ju andra också. Har de inte tänkt på den stackars Svensson. Brott kommer alltid att finnas så länge det finns människor. Och dehär teknikerna kommer alltid kunna manipuleras, på ett sätt eller annat, vartefter det kommer nya. Rent allmänt sett. Men det är kanske inget konstigt med det. Det är andra tider nu, vi lever ju på tjugoförsta århundradet. Sålänge kunskapen finns bland oss människor, så kommer det alltid finans risker. Det krävs ett mirakel från ovan för att något ska få kallas säkert.

Men dethär var ju rena skiten. Men vad kan man göra? Det är inte så mycket att göra åt. Det är bara att hänga med. Man kan ju inte sträva efter att gå bakåt i tiden. Tider kommer, tider går. Dethär kommer ganska naturligt. Och det kommer gå bort som allt annat. Även om vår generation inte får uppleva det.

"People change, things go wrong, shit happens, just hold on, life goes on" - det är ungefär min inställning!

Ett tillägg bara: Angående det Psionicist sa. Jag är inte en av de som inte bryr sig om samhället och kollar på dokusåpor. Jag kollar inte på TV ens. Det jag menade med ovanstående är att man måste konfronteras med det som faktiskt sker. Självklart hänger det på vår generation att vidareutveckla vårt samhälle, och trygga andras framtid. Det är en självklarhet! Varje vuxen människa vet det, och känner det ansvaret. Men det kan inte bara en man göra. Det krävs att alla engagerar sig i frågan. Men hur många Svenskar är intresserade av samhällspolitik eller politik i sig, på en skala från ett till tio? Särskilt de lite yngre. Folk bryr sig mer om att inte lukta armsvett här. Och det är det som är problemet. Om var och en gick fram och sa sitt, så skulle världen vara en mer rättvis plats för den enskilda individen. Tackar för mig!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

problemet är att det bara är användbart för eftergranskning snarare. och att det inte hindrar brotten. tex skulle man kunna spåra utskickare av falska fakturor mm. men hur ska det samordnas med tillverkare och utredare, ska man kräva att Elgiganten kräver ID på alla som köper skrivare? det här skulle kunna vara bra, nu är det bara idiotisk.

EG: vad är det för låt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
problemet är att det bara är användbart för eftergranskning snarare. och att det inte hindrar brotten. tex skulle man kunna spåra utskickare av falska fakturor mm. men hur ska det samordnas med tillverkare och utredare, ska man kräva att Elgiganten kräver ID på alla som köper skrivare? det här skulle kunna vara bra, nu är det bara idiotisk.

EG: vad är det för låt?

Jag har inte skrivit klart den ännu!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Någon som vet vilka skrivare detta gäller, hur pass utbrett är det?
Finns tekniken "bara" i laserskrivare?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

1 2 3 seriösa inlägg? *rensat*

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Därför har man skippat bläckskrivarna och kör Laser numera istället.. bläckpatroner o skit e värdelöst..

Låter lite overkill de där me fingerprinting

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Därför har man skippat bläckskrivarna och kör Laser numera istället..

"the US government has succeeded in persuading some color laser printer manufacturers to encode each page with identifying information"

Permalänk

gamal nyhet...

Den här ID-märkningen på skrivare har funnits i över 10 år.......
/Tekniker Carl Lamm

Visa signatur

Clustret

Permalänk
Medlem

Att man kan spåra en kula till en pistol kan vara ok, men papper är ju ett verktyg för yttrandefriheten.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

att det går att spåra skrivare på detta sätt är ju inget nytt...
även om inget system för det är aktivt så kan en duktig
tekniker kolla små avikelser i utskrifter och därmed kolla vilken
skrivare som skrivit ut ett papper. Detta funkar ju dock bara
när man redan har skrivaren och kan skriva utt ett papper att jämföra med.

Jag tycker det är förjävligt, storebror har gått för långt redan innan
och detta bara bevisar det ytterligare... fast det vore ju kul att veta hur
de får till gula prickar om man kör med svart patron enbart...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.