Installera dualboot Linux på bärbar

Permalänk
Hedersmedlem

Installera dualboot Linux på bärbar

Hej.

Skulle vilja installera Linux på min bärbara så att jag kan Dualboota Xp och linux, det jag undrade över var om det finns något jag ska tänka på innan jag installerar.
Går det att installera linux efter när jag redan har xp på datorn utan att formarera datorn eller förstöra mina filer i xp?

Vilken Linux dist passar bäst till bärbara datorer, jag har kört linux förut men har ingen direkt kunskap i det, utan har mest kört det för skojjs skull när man tröttnat på Microsoft, då var det mest Fedora eller Suse.

läst mycket bra om Umbutu så jag tänke om den kanske skulle passa mig, eller finns det någon annan användarvänlig dist som skulle passa att ha som dualboot på en bärbar.

Permalänk

Det går att installera linux så länge du har opartionerat utrymme, vilket du kan ta från windows utan att förlora filer (om du har plats över).

Är du kass med allt vad linux innebär kan ubuntu vara en lyckad början.

Permalänk
Hedersmedlem

hehe..ok, då får jag nog börja där.

Har du nått tips på hur jag kan ta lite av det lediga utrymmet och göra till en egen partition? för när jag installerade Xp så gjorde jag bara en partition med hela hårddiskens utrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
hehe..ok, då får jag nog börja där.

Har du nått tips på hur jag kan ta lite av det lediga utrymmet och göra till en egen partition? för när jag installerade Xp så gjorde jag bara en partition med hela hårddiskens utrymme.

Jag hade bara en partition på min hdd när jag installerade SUSE 9.1. Installationsprogrammet sköter det automatiskt... windows finns kvar, bootloader installerades och på det hela taget fungerade det smidigt.... bara att starta om och välja om man ville starta Windows eller linux.... lätt som en plätt...

/David

Visa signatur