Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serdna
ingen risk att nått skadas?

Finns en risk att luften tar slut

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Jag gör ju det? Det blir så ändå, men när jag testade att hålla den upp och ner så sprutade den bara luft i några sek. sen blev det sådär igen!

låterlämna burken. tror det är något fel på den då.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

som jag gör, kopplar loss flänsen och fläkten, går till köket, tar en gammal tandborste o öser på kokhett vatten o borstar på, blir som ny efter det, sen kan man borsta bladen på fläkten oxå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Jag gör ju det? Det blir så ändå, men när jag testade att hålla den upp och ner så sprutade den bara luft i några sek. sen blev det sådär igen!

hmmm så var det för mig också ett tag när min farbror köpte en sån där luft på burk grej

eftersom vi aldrig hade testat en sån grej så började vi skaka på burken vilket man inte ska göra hehe men det kom en massa sån där vätska eller vad man ska säga men som avdunstade på engång sprejade in den där vätskan i nättagg och på graffet funkade hur bra som helt för han iaf så det borde inte va några problemm för dig skulle jag tro.

undrar bara om man har en dammmsugare:p som blåser luft utt är det ok att använda den med då?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Du har kanske fått en burk med kylsprej istället för bara tryckluft

Permalänk
Medlem

jag blåste med min mun på cpu fläkten för att få bort dammet är det dåligt på något sätt??

Permalänk

har alltid använt dammsugare med plastmnunstycke. även på centrumet på fläktarna, de snurrar på bra då

men kompressor är väl ganska fint annars? inte för att så många har det kanske, framför allt inte i datorrummet men ta med datorn ut till garaget eller så kanske.. blås svagt..

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk

Jo, det verkar funka med att burken nu. Den blir bara iskall efter ett tags sprutande, men det löser sig.

Jag har iofs en kompressor hemma också, men jag vågar inte använda den i datorn, jag tror det är för starkt lr? Jag har iofs inte fått bort allt i min Zalman 7700B-Cu än (sitter fast damm mellan flänsarna (någon som vet om det går att ta bort bara fläkten på en sån cpukylare och låta flänsen sitta kvar? Vill slippa pilla med kylpasta mm.?

Ska man våga använda kompressorn?

Permalänk
Medlem

Kommer det ut en vätska som snabbt anvdunstar så är det troligen butangas. Sen så blir det kallt för det bir det när man dekomprimerar gaser.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
hmmm så var det för mig också ett tag när min farbror köpte en sån där luft på burk grej

eftersom vi aldrig hade testat en sån grej så började vi skaka på burken vilket man inte ska göra hehe men det kom en massa sån där vätska eller vad man ska säga men som avdunstade på engång sprejade in den där vätskan i nättagg och på graffet funkade hur bra som helt för han iaf så det borde inte va några problemm för dig skulle jag tro.

undrar bara om man har en dammmsugare:p som blåser luft utt är det ok att använda den med då?

Det kan du göra, dock på egen risk. Sen bör du lära dig skriva svenska, alla fattar inte turkmenistanska...

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Avstängd

Ska ni använda kompressor så se till att det är en oljefri sådan. Standard är att de är oljesmorda och då kommer det ut en liten mängd olja med luften också.

Permalänk
Medlem

Kör alltid hårt på kompressor städning, flänsarna ser ut som nya och dammet bara yr. Kör aldrig på fullt tryck heller och blåser ur fläktarna och så. Inga problem alls, och det brukar inte bli fett heller med kompressor luften.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

En resa till butiken med kvittot i fickan ska nog hjälpa dig

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Om ni rengör fläktar med "luft på burk"-spray, se då för fan till att hålla i fläktbladen, börjar fläkten snurra så skadas lagren, oavsett om dom är glidlagrade eller kullagrade.

Fläkten brukar ju snurra?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Fläkten brukar ju snurra?

i normala hastigheter ja, inte de enorma som suget i en dammsugare kommer skapa.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Uhm, jag kan inte ta bort min fläkt, men kan jag spruta på fläkten (inuti datorn) så lite damm drar iväg :P?

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

hehe, kom just att tänka på det här med hur kall luften från airdusters kan vara, speciellt om man håller den upp och ner. Hur kall är den egentligen? Ska man månne prova att klocka med den bara för att det vore korkat men roligt?

Och angående drivgasen: är det ens någon egentlig drivgas i de där? Många av dem innehåller ju bara komprimerad luft och andra komprimerad syrgas. Det är ju ingen brandfara med gasen över huvud taget, man kan lungt använda Clas O. dustern i elektronik som är igång.

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag ej anser att det är nödvändigt att skapa en ny. Det är nu 2013, vilken trycksprayburk är bra? Länka gärna bland dom vanligaste affärerna. Och ge lite övriga städtips för städning inne i datorn. Tack

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning.

Permalänk
Medlem

Jag använder Deltacos 400mls burk köpt på alina, 95kr, sen lite rabatt med swec.. Och för guds skull se till och ha dammsugarn framme när du sprutar rent, för varenda liten dammpartikel kommer flyga bort, vilket är många partiklar haha

Och ha burken HELT uppvänd, om du ska vrida på burken något för att komma åt, så använd endast den lilla plastpipen vid utsprutet

Annars blir det såhär: https://www.youtube.com/watch?v=EukG92Evw3Q Har testat o funkar faktiskt

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SmugglarN:

men va fan det är bara gå ut i garaget å trycka igång kompressorn:D å sen blåsa på:D

Glöm bara inte sätta på olje/vattenfilter längst fram vid pistolen, så slipper man få olja från kompressorn i datorn. Finns ju även mindre kompressorer utan olja, men man bör ändå ha ett filter för att få bort kondens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nalkov:

Lånar tråden då jag ej anser att det är nödvändigt att skapa en ny. Det är nu 2013, vilken trycksprayburk är bra? Länka gärna bland dom vanligaste affärerna. Och ge lite övriga städtips för städning inne i datorn. Tack

Åk till biltema och köp en kompressor för en tusenlapp, då kan du göra rent ofta. Luft på burk å
är så dåliga, taskigt tryck plus att det blir dyrt i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett tips är att hålla burken uppochner, håll en tändare prcis under vid mynningen där luften kommer och Spruta!
det lär gå hett till, men när gasen värms expanderar den mer, därav du får ut "mer" luft.

Skämt åsido, men ja. Luft på burk funkar, fast det är inte ren luft. utan snarare någon butan gas eller dylikt då det brinner otroligt bra....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Glöm bara inte sätta på olje/vattenfilter längst fram vid pistolen, så slipper man få olja från kompressorn i datorn. Finns ju även mindre kompressorer utan olja, men man bör ändå ha ett filter för att få bort kondens.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Skuggan74:

Åk till biltema och köp en kompressor för en tusenlapp, då kan du göra rent ofta. Luft på burk å
är så dåliga, taskigt tryck plus att det blir dyrt i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon tryckluftmaskin som är säker för att blåsa rent elektronik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Finns det någon tryckluftmaskin som är säker för att blåsa rent elektronik?

Tror det finns nån som är gjort specifikt för elektronik kommer dock inte ihåg vad den heter.

Själv använder jag mig av en kompresor jag köpt på jula för ca 700 kr med ett lågt tryck, efter jag har blåst ut datorn så låter jag den stå ca 10-15 min för att vara på den säkra sidan ifall det kommit några vatten partiklar, passar på att städa rummet och så medans datorn står och vilar.

Vet inte hur länge en burk med luft varar men kan säga att den luft kompressorn jag använder har betalat sig redan och lite till, gör rent datorn varje/varannan månad och gjort det nu ca 1-2 år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

Finns det någon tryckluftmaskin som är säker för att blåsa rent elektronik?

Du måste ju inte sätta munstycket inuti fläktarna, och med ett olje/vattenfilter som du sätter vid pistolhandtaget blir det säkert.
Och du ska såklart ha ett handtag helt i metall inte plast, känner du dig osäker så kan du fästa ditt ESD-armband mellan handtaget och chassit, glöm inte bort att se till så eventuella fläktar inte kan röra sig.

Men man brukar rekommendera oljefria kompressorer för att blåsa rent elektronik, och helst ska man väl inte hålla på och städa datorn kalla vinterdagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Du måste ju inte sätta munstycket inuti fläktarna, och med ett olje/vattenfilter som du sätter vid pistolhandtaget blir det säkert.
Och du ska såklart ha ett handtag helt i metall inte plast, känner du dig osäker så kan du fästa ditt ESD-armband mellan handtaget och chassit, glöm inte bort att se till så eventuella fläktar inte kan röra sig.

Men man brukar rekommendera oljefria kompressorer för att blåsa rent elektronik, och helst ska man väl inte hålla på och städa datorn kalla vinterdagar.

Vilka kompressorer har stöd för olje/vattenfilter? De billiga som säljs på Jula, Biltema etc verkar inte ha det eller har dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Vilka kompressorer har stöd för olje/vattenfilter? De billiga som säljs på Jula, Biltema etc verkar inte ha det eller har dem?

Jodå, alla har det, du kopplar in det på slangen så nära handtaget som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Jodå, alla har det, du kopplar in det på slangen så nära handtaget som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna har det? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...

Så det är alltså säkert att använda denna i en dator? Är det inte också stor risk för ESD skador?

Permalänk
Medlem

Har min dator en meter typ från golvet så är inte så mycket damm i den. Men annars brukar jag använda tops till flänsar och sedan drar jag med fingret på fläktarna för att få bort det ingrodda sedan tar jag bara luft på burk från Inet och blåser ut dammråttorna och det synliga på fläktarna etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Cykelpump med gummislang fungerar också fast det tar längre tid än med kompressor med olje och vattenfilter.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular