Ulvenstein minns gamla minnen - Från Williamsrör till GDDR3

Permalänk
Melding Plague

Ulvenstein minns gamla minnen - Från Williamsrör till GDDR3

Det är nu dags för nästa artikel på temat datorarkitektur, och denna tur har nu kommit till RAM-minne. Ulvenstein har rotat djupt inne i bakhuvudets dammiga vrår och funnit början på den väg som lett fram till dagens minnestyper. En resa från information lagrad i bildrör via handgjorda vävar av tråd och järnringar till dagens halvledare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fyfan. Underbar artikel!

Permalänk

Rätt fin artikel!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Wunderbar artikel. En fråga: Var verkligen PC66 en vedertagen standard? kallades den inte 66MHz SDRAM... (har för mig att PC66 är lika mycket standard som PC150 och PC4400 osv).

Som en notis, jag har ecc 66MHz SDRAM som klarar av 138MHz i cas 2-2-2.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Bra artikel.

Permalänk
Inaktiv

vem sa att man inte lär sig något på swec?

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, va kul att du utbildar oss Ulvenstein.
Mycket bra skrivet.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning!
Bästa artikeln på bra länge!

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Bra gjort! Den var utbildande och intressant.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Mycket research och kunnande där, intressant artikel!

Permalänk
Hedersmedlem

Ulven otroligt bra!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Eloge till dig Ulvenstein. \o/

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant och bra artikel Ulvenstein!

Visa signatur

» Hedersmedlem: Fd Ledarmoderator & Redaktör
» Läs reglerna
» Medlem på swec i över 10 år!

Permalänk

Väldigt intressant, ser gärna fler liknande artiklar, men se till att bättra på språket. Styckeindelningen var inge vidare och texten var onödigt tillkrånglad.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Efter att på ungefär 5 år dubblats i hastighet, från 100 till 200 MHz har dock även DDR SDRAM nått vägs ände. Även om det säljs moduler godkända för över 250 MHz kommer de troligen aldrig att utgöra någon standard, såsom DDR400 (200 MHz) gjort en längre tid

Tänkte bara ang. detta.. AMD har ju på Rev E (Venice, San Diego, X2) av A64 kärnorna gjort så att processorerna har stöd för DDR500. DDR500 är ju ingen standard, men AMD har officiellt stöd för dem.

Permalänk
Medlem

Lite längre än vanligt vilket är bra, annars tar de ju slut innan de har börjat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Tänkte bara ang. detta.. AMD har ju på Rev E (Venice, San Diego, X2) av A64 kärnorna gjort så att processorerna har stöd för DDR500. DDR500 är ju ingen standard, men AMD har officiellt stöd för dem.

Det räcker inte med att en eller några enstaka tillverkare stöder en viss hastighet. Det är samarbetsroganet JEDEC som definierar standarder, och en högre hastighet innebär inte nödvändigtvis en ny standard. Att moderkortstillverkare stöder massor av mer eller mindre obefintliga minneshastigheter gör inte dessa till standarder. Ett standardprotokoll är en fullständig definition av ett stort antal egenskaper hos en produkt, något som hela marknaden förväntas följa.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Bara en fråga har ni tillstånd att publicera alla bilder ni publicerar här? för varifrån kommer dessa bilder?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning.
Ulvenstein påminner mig mycket om min idol Bertil Hellsten, och det är inte dåligt direkt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Från artikeln
Undertecknad har själv använt sådana under sin värnplikt, och de finns garanterat fortfarande i bruk.

Det låter som du varit med ett tag Ulvenstein :), får man fråga hur gammal du är?

Bra artikel för övrigt

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig artikel, alltid kul att lära sig någonting

en fråga, på sidan 2 står det: "Baksidan är dock att minnet kräver 6 transistorer per byte, mot 1 för DRAM" ska det inte vara 6 eller 1 transistor per bit. I så fall har meningen efter samma fel "256 byte minne kräver alltså 1536 transistorer utöver adressering och busslogik". för längst upp på sidan står det: "En kondensator och en enda transistor per bit behövs nu". Och jag har svårt att se hur man kan lagra en byte (8 bit) i en transistor/kondesator.

Och på mitten av sidan 4 står det "prestands" på ett ställe, om jag fick en krona för varje gång jag skrivit så...:)

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Mycket trevlig artikel, alltid kul att lära sig någonting

en fråga, på sidan 2 står det: "Baksidan är dock att minnet kräver 6 transistorer per byte, mot 1 för DRAM" ska det inte vara 6 eller 1 transistor per bit. I så fall har meningen efter samma fel "256 byte minne kräver alltså 1536 transistorer utöver adressering och busslogik". för längst upp på sidan står det: "En kondensator och en enda transistor per bit behövs nu". Och jag har svårt att se hur man kan lagra en byte (8 bit) i en transistor/kondesator.

Och på mitten av sidan 4 står det "prestands" på ett ställe, om jag fick en krona för varje gång jag skrivit så...:)

Det är 1 transitor per bit som behövs för DRAM och 8 transitorer per byte.

Annars så en mycket bra artikel väntar på nästa. Kankse om sekundärminnen då.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Lite väl tung för mej, men den gav en hel del iaf Stor eloge för all kunskap!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av >sniper
Det låter som du varit med ett tag Ulvenstein :), får man fråga hur gammal du är?

Bra artikel för övrigt

Jag är 26.

Curly: Såg det nu. Artikeln har legat i korrektur ett tag, men det är ganska mycket text att läsa igenom för de som hjälper till. Lätt att byta byte mot bit.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Det räcker inte med att en eller några enstaka tillverkare stöder en viss hastighet. Det är samarbetsroganet JEDEC som definierar standarder, och en högre hastighet innebär inte nödvändigtvis en ny standard. Att moderkortstillverkare stöder massor av mer eller mindre obefintliga minneshastigheter gör inte dessa till standarder. Ett standardprotokoll är en fullständig definition av ett stort antal egenskaper hos en produkt, något som hela marknaden förväntas följa.

Det är sant, men AMD kör till skillnad från Intel med minnen som inte är satt som standard. Tex så var det likadant med DDR400, AMD hade stöd för det på AthlonXP plattformen redan innan det var satt som standard. Dock var det ju Intel som mer eller mindre grejjade fram det till en standard, och sedan la till officiellt stöd.
Det jag menar är att Intel alltid hållit lite mer på principerna när det gäller sånt. För mig spelar det dock ingen större roll om det inte är en standard, så länge tillverkaren jag använder har stöd för DDR500 så spelar det ingen roll om det är standard eller ej, jag kan ju fortfarande utnyttja det.

Kul artikel för övrigt, det är allt lite nostalgi när man tänker tillbaks på 30-pins minnen man hade på 286:an

Permalänk
Medlem

Skitnajs artikel!
Man börjar ju fantisera om hur minnena kommer se ut i framtiden, om 10 år. Det har ju skett så j-la mycket på så kort tid nu, och utvecklingen börjar ju knappast tappa fart.

GJ Ulven!

Permalänk
Hjälpsam

Rspekten för Ulven ökade ytterligare.. igen. Läcker läsning, särskillt för os oldies

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Skitbra artikel!
Bra att man kan läsa om annat än chassin och nya drivrutiner

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

Mycket intressant artikel Lars.
Nu vill jag ha en om CPU'n oxå.

Visa signatur

Text does not represent Mozart's life.

Permalänk

Riktigt bra artikel, den ligger verkligen bland 5-i-topp för mig här på Swec!

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "