NTFS-problem i fedora core 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2004

NTFS-problem i fedora core 4

Kan någon vänlig själv förklara varför Fedora fullkomligt vägrar förstå sig på min mediadisk med NTFS? Den ska ju klara det står det och jag vet flera som lyckats också

[root@localhost ~]# fdisk -lu /dev/hda | grep NTFS /dev/hda5 16128 234436544 117210208+ 7 HPFS/NTFS [root@localhost ~]# cd /mnt/ [root@localhost mnt]# mkdir lagring [root@localhost mnt]# mount /dev/hda5 /mnt/lagring/ -t ntfs -r -o umask=0222 mount: okänd filsystemstyp "ntfs" [root@localhost mnt]# mount /dev/hda5 /mnt/lagring/ -t auto -r -o umask=0222 mount: okänd filsystemstyp "ntfs"

Hjälp, snälla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Du har inte stöd för NTFS laddat, är inte det som standard i Fedora vad jag vet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Du har inte stöd för NTFS laddat, är inte det som standard i Fedora vad jag vet.

Hur gör jag för att "ladda" det då?

Detta bland mycket annat kommer upp om jag skriver "man 8 mount" i terminalen. Där står det ju att det ska fungera till och med? Jag fattar nada

The argument following the -t is used to indicate the file sys- tem type. The file system types which are currently supported include: adfs, affs, autofs, coda, coherent, cramfs, devpts, efs, ext, ext2, ext3, hfs, hpfs, iso9660, jfs, minix, msdos, ncpfs, nfs, nfs4, ntfs, proc, qnx4, ramfs, reiserfs, romfs, smbfs, sysv, tmpfs, udf, ufs, umsdos, usbfs, vfat, xenix, xfs, xiafs. Note that coherent, sysv and xenix are equivalent and that xenix and coherent will be removed at some point in the future — use sysv instead. Since kernel version 2.1.21 the types ext and xiafs do not exist anymore. Earlier, usbfs was known as usbdevfs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

http://www.fedorafaq.org/#ntfs

Google is t3h shit ;P Vet inte riktigt hur jag visste att det var därför, alltid kört Ubuntu själv, måste ha snappat upp det i förbifarten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

man-sidan till mount säger bara vilka filsystem mount-kommandot klarar av att hantera, men man måste fortfarande ha stöd för det i kärnan också.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2004

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men tänkte passa på att fråga hur jag sparar konfigurationen i terminalen när jag mountat filsystemet. Den har en tendens att försvinna när jag loggar ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Lägg till en liknande rad i /etc/fstab

/dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Lägg till en liknande rad i /etc/fstab

/dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0

Hur lägger jag in det i fstab?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital Driver
Hur lägger jag in det i fstab?

Öppna filen /etc/fstab med valfri editor och lägg till, alternativt skriv

cat /dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0 >> /etc/fstab

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Öppna filen /etc/fstab med valfri editor och lägg till, alternativt skriv

cat /dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0 >> /etc/fstab

Hmm du menar nog:

echo "/dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0" >> /etc/fstab

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy