Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Kommer inte in i BIOS

Hej!

Jag ska försöka komma in i BIOS för att ställa om ordningen så att CD enheten körs först, problemet är att jag inte kommer in i BIOS. Efter CoreCell loggan vid datorn uppstart så kommer det fram Realtek (nätverkskortet), Shift + F10 för att konfigurera inställningarna för den. Efter exit från den kommer jag vidare till mitt BIOS, problemet är att jag inte kan trycka på något. Ex. Del och F11, F12 fungerar inte. Dock står det;
Go -> Flash Recovery
Flash Recovery press "Y" to begin, "N" to exit.

Ps. Jag gör detta för att jag ska formatera datorn och sedan installera windows, finns det en "omväg" så skriv denna.'

"N" Så kommer jag till Windows..
Hur ska jag göra för att komma in i mitt BIOS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

du ska inte trycka på nått under den tiden loggan visas då?
bios brukar ju annars komma innan nätverkskort och annat...

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Nej, ingen text om det visas i alla fall.

För mig kommer den efter..

EDIT:
Hittade felet, jag skulle visst trycka på "Del" då första loggan visades. Men jag vet nu inte vad jag ska ändra så att CD ROm enheten körs först.
Jag testade att gå in på "Standars settings" (eller vafan det hette), hittade någon "Primare Master" Där min HD stod, ändrade till CD ROM, fick error när jag skulle starta datorn.. Har ändrat tillbaka och vänder nu mig hit och undrar vart jag ändrar ordningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

borde vara i "boot" eller en underkategori med samma namn...
boot order, boot device eller liknande...

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Skrivet upp det, och vad ska stå där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

ehh.. jaa du, den skall lista i vilken ordning du bootar burken...
floppy, cd, hdd brukar jag köra för enkelhetens skull...

Det brukar vara en lista med olika enheter. antingen
såf man flytta omkring ordningen på dessa i listan
eller så får man välja varje enhet för sig. finns också att
man bara har vissa ordningar att boota mellan, alltså vissa
fasta ordningar att välja, men det var ett tag sen jag såg
det systemet...

Xbox Live - Firaphex

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Brukar finnas under "Chipset Configuration" om jag inte minns fel Orkar inte boota och kolla. Leta efter boot-"nånting" och ställ in rätt ordning på enheterna...du ska inte ändra något under IDE-devices....

Hur mycket man än kan om datorer så är det alltid något som krånglar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sala
Registrerad
Nov 2002

Jag har samma fel som Sealstudio här.. Jag kan inte komma in i windows alls.. fastnar där han fastnar, Ska man försöka få Hårdisken att bootas först?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irreboystig
Jag har samma fel som Sealstudio här.. Jag kan inte komma in i windows alls.. fastnar där han fastnar, Ska man försöka få Hårdisken att bootas först?

helst ja.
Även om cd står först så bootar HD bara den är angiven i bios förr eller senare.
men lite snabbare att HD står som 1 boot.
Kan ibland bli lite svårt att veta om man har flera hårddiskar som heter samma dock

Träna bort dyslexin. Asus Z87-A 4.5ghz 1.28v 4670k - sapphire Nitro 390 - 120HZ Acer XG270HU 1440p 144hz - Samsung 850Pro 256gb ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - Dadder/steelS 6g - 8gb Kingston Hyper blu 1600mhz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)