Inget G70 Ultra från Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Inget G70 Ultra från Nvidia

<font style="font-size: 10pt"><b>Inget G70 Ultra från Nvidia</b></font> <small class="small">tisdag 6 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Om ni glömt så är G70 namnet på kärnan som används i grafikkort som Nvidia 7800 GTX. Modellen 7800 GTX är heller inte ett Ultra-kort. <a href="http://www.theinquirer.net/?article=25949" target="_blank">The Inquirer</a> rapporterar att Nvidia inte kommer att släppa något 7800 Ultra. Anledningen är att ATI ändå inte kan sälja så många R520 XT, som är R520 med en klockfrekvens på 600/1400MHz, så Nvidia ser ingen anledning att konkurrera med det kortet. Dessutom skulle ett kort snabbare än 7800 GTX kunna skada försäljningen av det kortet.<br /><br /><i>In that light a very limited but available R520XT might be a Yule winner and best performer and Geforce 7800 GTX is here to stay. At some point Nvidia has to update it to a 512MB memory version but that’s about it. The key problem for ATI is that it cannot ship a few tens of thousands of those units until December, no chance at all, and Nvidia can reach and beat those volumes with its highly available GTX part.</i><br /><br />Läs mer på <a href="http://www.theinquirer.net/?article=25949" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

The Inquirer brukar ju ha många rätt... är ju inte ens klart vilken hastighet kortet kommer att ha...

och att det inte skulle komma ett 7800 ultra har vart klart länge

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

jobbit värre då blir det inget pris krig ju :/
om inte ati sänker mycket efterssom dom är så efter!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

tycker det verkar vara ett smart drag av nvidia. det är bätre att satsa på något nytt än att släppa ett uppklockat kort som X850

Permalänk
Medlem

Man kan även tolka det som att nvidia inte känner sig specielt hotade av r520.
Hmm...skeptisen växer angående r520... bajs...jag som vill ha nytt
Jaja, man får väl vänta till nästkommande generation.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Hedersmedlem

Ja hoppas de saktar ner grafikkortshetsningen. Jag tycker det går för fort.
Har ännu inte uppdaterat från gf4 ti4200 128mb

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

big d at ddy: varför vill du ha nytt när du sitter på det snabbaste som finns idag? Jag vill däremot ha nytt

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
big d at ddy: varför vill du ha nytt när du sitter på det snabbaste som finns idag? Jag vill däremot ha nytt

hans sig säger la allt, han spelar 3dmarks.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swoosh
hans sig säger la allt, han spelar 3dmarks.

haha... precis vad jag tänkte.... men lite roligare sagt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
big d at ddy: varför vill du ha nytt när du sitter på det snabbaste som finns idag? Jag vill däremot ha nytt

Eller så kanske han tycker det är roligt att testa nya prylar. Svårare än så är det ju inte. Hur kommer det sig att folk ser så föraktfullt på att folk gillar att testa vad deras nyinköpta hårdvara klarar av. Själv finner jag det oftast roligare att optimera grejerna än att faktiskt spela med dem.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Man kan även tolka det som att nvidia inte känner sig specielt hotade av r520.
Hmm...skeptisen växer angående r520... bajs...jag som vill ha nytt
Jaja, man får väl vänta till nästkommande generation.

skumt, du har bättre grejer rakt av än vad jag har ändå får jag mer i 3dmarks 2003 än du får

jag får 19239p med gainward 7800 GTX 440/1250 oklockat med andra ord, venice 3800+ oklockat, 2 st 512kingston ddr 400 minnen "pc3200'", skumt :/:/:/

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Eller så kanske han tycker det är roligt att testa nya prylar. Svårare än så är det ju inte. Hur kommer det sig att folk ser så föraktfullt på att folk gillar att testa vad deras nyinköpta hårdvara klarar av. Själv finner jag det oftast roligare att optimera grejerna än att faktiskt spela med dem.

Ingen här som ser det föraktfullt.... men man kan väl skoja lite om det ibland... jag är precis som du ... det är grymmt kul att tweaka och pressa grejerna...

Permalänk
Medlem

Kundvänligt... vi kan släppa snabbare kort men vi vill sälja inte fullt så snabba kort dyrt...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kundvänligt... vi kan släppa snabbare kort men vi vill sälja inte fullt så snabba kort dyrt...

Japp för då slipper nån stackare luras i att köpa ultra när man istället kan klocka upp GTX i ultra hastigheter.

Permalänk
Medlem

Tja, vill man betala Ultra pris för ett GTX och sen klocka och kanske komma upp i ultra hastighet och tycka man gjort en bra deal så...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kundvänligt... vi kan släppa snabbare kort men vi vill sälja inte fullt så snabba kort dyrt...

Det är väl inget konstigt med detta? Varför släppa en produkt som kan vara mycket dyrare att producera, som egentligen bara konkurrerar med en av sina egna topp-produkter. Det har ju ingenting med kundrelationer att göra.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

hehe.. tycker det är lite ägande från Nvidias sida nu .. verkar som ATi verkligen måste ligga i nu ifall de inte vill bli helt överkörda

Permalänk

Läste på Driverheaven dom flesta där menar på att man bör invänta R580 så frågan är hur maffigt blir inte det då?

för som jag läst så är det ett annat team än dom som gjorde R520 som gör R580 så spännande tider kommer

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Läste på Driverheaven dom flesta där menar på att man bör invänta R580 så frågan är hur maffigt blir inte det då?

Så är det ju alltid, efter R580 kommer R600 som lär bli ändå mer intressant då den sannolikt kommer ha en hel del gemensamt med XBox360 GPUn som t ex "unified shader architekture". Det är ju aldrig ett bra läge att köpa grafikkort (eller andra datorkomponenter heller för den delen), finns alltid något bättre runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det är väl inget konstigt med detta? Varför släppa en produkt som kan vara mycket dyrare att producera, som egentligen bara konkurrerar med en av sina egna topp-produkter. Det har ju ingenting med kundrelationer att göra.

NU skrev jag inte kundrelationer utan kundvänligt... Vi vet ju att ett topgrafikkort har ett visst pristak som kunden är villig att betala, det nVidia skriver är att visst vi kan producera ett bättre kort som inte kommer kosta mer än GTX så du som kund bli blåst just nu. Kanske är jag bara gammal och cynisk, men det är precis som med ICAs nu sänker vi priserna... innan när ni dumma jävlar var trogna oss så kunde vi ta ut mer....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
NU skrev jag inte kundrelationer utan kundvänligt... Vi vet ju att ett topgrafikkort har ett visst pristak som kunden är villig att betala, det nVidia skriver är att visst vi kan producera ett bättre kort som inte kommer kosta mer än GTX så du som kund bli blåst just nu. Kanske är jag bara gammal och cynisk, men det är precis som med ICAs nu sänker vi priserna... innan när ni dumma jävlar var trogna oss så kunde vi ta ut mer....

Det är inte alls säkert att Nvidia kan göra ett Ultrakort som inte hade blivit dyrare för dem att göra. Troligtvis hade yielden blivit rätt lidande om de skulle fått ut ett högre klockat kort på samma arktektur. Som läget är nu, så leder deras GTX ändå prestandaligan, och därför kan de ta ut ett högt pris för det. Om de hade lanserat ett Ultra hade de troligtvis inte kunnat ta ut mer pengar för det än vad GTX kostar idag, men samtidigt hade de fått sänka priset på sina GTX. Dålig affär.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det är inte alls säkert att Nvidia kan göra ett Ultrakort som inte hade blivit dyrare för dem att göra. Troligtvis hade yielden blivit rätt lidande om de skulle fått ut ett högre klockat kort på samma arktektur. Som läget är nu, så leder deras GTX ändå prestandaligan, och därför kan de ta ut ett högt pris för det. Om de hade lanserat ett Ultra hade de troligtvis inte kunnat ta ut mer pengar för det än vad GTX kostar idag, men samtidigt hade de fått sänka priset på sina GTX. Dålig affär.

Inte dålig affär, mindre bra affär, dock bättre för oss kunder men tydligen så är de flesta här inte kunder utan anställda av nVidia?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Inte dålig affär, mindre bra affär, dock bättre för oss kunder men tydligen så är de flesta här inte kunder utan anställda av nVidia?

Nej, jag är inte anställd av Nvidia, men jag förstår inte varför de medvetet skulle förlora pengar bara för att glädja ett ytterst fåtal. Faktiskt tror jag att de flesta som sitter på GTX idag tycker det är rätt skönt om Nvidia inte drar ut något Ultra i första taget.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Nej, jag är inte anställd av Nvidia, men jag förstår inte varför de medvetet skulle förlora pengar bara för att glädja ett ytterst fåtal. Faktiskt tror jag att de flesta som sitter på GTX idag tycker det är rätt skönt om Nvidia inte drar ut något Ultra i första taget.

Fåna dig inte, göra mindre vinst är inte samma sak som att förlora pengar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Fåna dig inte, göra mindre vinst är inte samma sak som att förlora pengar.

Gå misste om pengar.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Fåna dig inte, göra mindre vinst är inte samma sak som att förlora pengar.

Nja, enligt banker är det faktiskt så.
Ifall man inte når upp till den vinst man satt upp så är det en förlust.
T.ex. kan de säga att de förutser en vinst på 1miljard. Dock når de inte det och tjänar bara 900 miljoner. Då har de gjort en förlust på 100 miljoner.
Storfinanser är ologiska

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Vilken meningslös diskussion. nVidia och ATi är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt, och nVidia gör antagligen ett klokt drag för det ändåmålet. Punkt.

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på en geforce 2 gts i 230/410
Tills jag får tag i en ps3:a!

Visa signatur

Stolt Piratpartist!

Permalänk
Medlem

Nu är ju ett företags vinst sällan avhängigt av en enda produkt, saken är att nVidia mycket väl skull kunna göra större vinst vid lägre pris även om rörelsemarginalen per styck skulle bli mindre.

Hursomhelst så bör folk se det med en konsuments ögon...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730