En titt på R520:s PCB

Permalänk
Melding Plague

En titt på R520:s PCB

<font style="font-size: 10pt"><b>En titt på R520:s PCB</b></font> <small class="small">torsdag 8 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
Vi rapporterade <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEEkyEppyklMHgZAg...">tidigare</a> om R520, och skrev att HKEPC hade bilder på kärnan. techPowerUp! har fått tag på bilder på hela kortet istället. <br /><br /><i>"The card you are seeing is the R520 XT. It is a dual slot solution and uses a cooler similar to the X850. ATI will also offer one-slot versions which will have less performance.<br /><br />The will only be PCI-Express boards. AGP versions are definitely not planned. Internally the chip will use 512-bit memory transfers. However, the external memory interface will still be 256-bit - expect some nice marketing from ATI regarding that "feature"."</i><br /><br />Klicka <a href="http://www.techpowerup.com/index.php?5127" target="_blank">här</a> för att se bilderna.<br /><br /><i>Uppdatering: HKEPC gar fått tag på bättre bilder än de som finnes i länken ovan. Klicka <a href="http://www.hkepc.com/hwdb/r520firstlook.htm" target="_blank">här</a> för att se HKEPC:s bilder!</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Internally the chip will use 512-bit memory transfers. However, the external memory interface will still be 256-bit - expect some nice marketing from ATI regarding that "feature"." <-- jo verkligen

Permalänk
Inaktiv

oj.. kortet var då inte kort minsann!

Permalänk
Medlem

den vita kontakten längst upp till vänster på pcb:n ser intressant ut.. hdmi eller annan digital utgång.. vivo? ny crossfire brygga?

8 GDDR3 moduler = 512mb.. måste vara 512Mbit då.. och.. dual channel på ett grafikkort kanske

ser ut som ett riktigt jävla prestandamonster enligt mig..

ATI R520 - believe the hype..

Permalänk
Hedersmedlem

Om den kan prestera hurra men om inte buu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
ser ut som ett riktigt jävla prestandamonster enligt mig..

Tycker det ser ut som Nvidias kort gjorde för ett par år sen, med den där hårfönen
på "baksidan".

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Inget speciellt. Tvärt om ful och klumpig som AgV nämnde. Tycker att Nvidia har lyckats bättre med designen och kylningen, men återstår att se.
En annan grej som jag har märkt är att kortet suger in luften från utsidan och blåser in varmluften in i lådan (brukar vara tvärt om med Silencer). Om man kollar på fläktens plasering och var koppar flänsen är så ser det ut så och isf så kommer det att blir lite mer varmare i lådan iem att dom korten är så hoppas varma.
Sen att Ati har gått över från Singel slot till Dual Slot mer och mer gillar inte jag riktigt heller. Undrar varför? Har dom problem med att kyla dom. Kommer ihåg när Nvidia började med det så fick dom kritik Ati så väldigt fina ut iem att dom va slimade Singel slot. Nu har det blivit tvärtom.
Prestanda kommer nog att vara <>= som Nvidias det krävs mycket av ett kort för att krossa ett Top model.

Tycker fortfarande att 7800Gt kort är det bästa alternativet när man kollar på väremutväcklingen och powerconsumtion och givetvis prestanda. Men återstår att se. Priset styr allt.
Hoppas för Ati-s och oss som konsumenter att den slår lite 7800Gtx på fingrarna just för att det skall bli lite Action och spännande igen, men tvivlar att på utan snarare att dom kommer att vara likvärdiga.

En sak som jag inte har fått för mig än och det om det kommer att bli 16 pipe som många har skrivit om eller 24. 32 pipe tror jag kommer med nästa generations kort.

Eller vad säger ni andra.!?!

Permalänk
Medlem

Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiice!

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Komiskt om ATIs kort kommer bencha sisådär 20 000 i 3dmark05 :P, knäckta alla med 7800gtx skulle bli då :P.

Sry, bara fantiserar lite

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Skrivet av W1zzard
if you dont like what you read here, use the X in the top right corner of this window to reveal the truth

Heh

Scrolla ner lite så ser ni en intressant bild, coren och minnena utan kylare

Minneshastigheterna är ju inte alltför snabba, 700MHz är ju inte mycket

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Inget speciellt. Tvärt om ful och klumpig som AgV nämnde. Tycker att Nvidia har lyckats bättre med designen och kylningen, men återstår att se.
En annan grej som jag har märkt är att kortet suger in luften från utsidan och blåser in varmluften in i lådan (brukar vara tvärt om med Silencer). Om man kollar på fläktens plasering och var koppar flänsen är så ser det ut så och isf så kommer det att blir lite mer varmare i lådan iem att dom korten är så hoppas varma.
Sen att Ati har gått över från Singel slot till Dual Slot mer och mer gillar inte jag riktigt heller. Undrar varför? Har dom problem med att kyla dom. Kommer ihåg när Nvidia började med det så fick dom kritik Ati så väldigt fina ut iem att dom va slimade Singel slot. Nu har det blivit tvärtom.
Prestanda kommer nog att vara <>= som Nvidias det krävs mycket av ett kort för att krossa ett Top model.

Tycker fortfarande att 7800Gt kort är det bästa alternativet när man kollar på väremutväcklingen och powerconsumtion och givetvis prestanda. Men återstår att se. Priset styr allt.
Hoppas för Ati-s och oss som konsumenter att den slår lite 7800Gtx på fingrarna just för att det skall bli lite Action och spännande igen, men tvivlar att på utan snarare att dom kommer att vara likvärdiga.

En sak som jag inte har fått för mig än och det om det kommer att bli 16 pipe som många har skrivit om eller 24. 32 pipe tror jag kommer med nästa generations kort.

Eller vad säger ni andra.!?!

Alla rykten har gjort allt helt förvillat... http://www.vr-zone.com/?i=2647 säger så här...

"Interestingly, there are 16, 24 and 32 pipes versions but there are only 10 pieces of the 32 pipes versions exist currently. The core clock of the card is 650Mhz+ and memory at 1400Mhz. The R520 card uses 1.26ns GDDR3 memories. The 32 pipes R520 performance will exceed the GeForce 7800GTX.
"

[QUOTE]
Heh

Scrolla ner lite så ser ni en intressant bild, coren och minnena utan kylare

Minneshastigheterna är ju inte alltför snabba, 700MHz är ju inte mycket

[/QUOTE]

Minneshastigheten är nog 2x700Mhz = 1400... en del sajter skriver olika.. det är väl något i stil med dualchannel, men det heter nog inte så??

Permalänk
Medlem

Det första som slog mig var att ATI fortsätter med sina ruskigt fula och till synes opraktiska kylare, om man ska va sån 7800/6800 korten ser på något sett ut att vara stabilare, detta känns förövrigt som en väldigt fjantig kommentar men ändå Sen funderar jag på hur de kan sitta och hålla i ett rykande nytt kort, men inte kolla vad det presterar? Får dom smisk av ATI då eller? Vilket vore rätt konstigt för jag förutsätter att kortet smäller GTX på fingrarna, men med hur mycket låter jag vara osagt. Så varför inte tillåta gratis reklam för kortet, rädd för att det får smisk innan det ens släppts? *tänker högt* Men men, skönt att kortet äntligen är på gång iaf...

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli världigt intressant...

SLI kommer garanterat vara kung på höga upplösningar! typ 1600x1200...

Crossfire kommer nog vara lite mer "allround"...
Det betyder att en "nisse" som jag, som kör på max 1024x768 i upplösning, kommer har mer användning utav crossfire eftersom den kommer ge bättre prestanda på 1024x768 än vad SLI gör...

Jag kan missta mig, men det är så här jag har fattat skillnaden mellan SLI och Crossfire...

Tänkte köpa ett system med SLI, då jag fick reda på att jag troligtvis kommer har mer användning utav crossfire, eftersom jag inte kör på högre upplösning än 1024x768...

Rätta mig om jag har fel, men enligt mig så säger tekniken
med ett "master"- och ett "slave"- kort, att ett masterkort används helatiden, medans slavekortet kommer och hjälper till när den behövs. Som jag förstod så kommer skämren aldrig delas?! Utan se ut som ett schackmönster.

Medans SLI delar av skärmen i två delar, vilket inte är på något sätt sämre, men jag tror att den nyare tekniken från crossfire kommer vara mycket bättre...

Men jag tror att crossfire passar mig mycket bättre, så i October så blir det ett Crossfire system.

Förstod någon om det var 2x256 mb kort eller 2x512 som skulle vara i crossfire?
Eller läste jag bara slarvigt att det var 256 för crossfire, medans 512 kommer vara till dom som håller på med 3D-modilering?

Ställer någon upp som bollplank?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Det här kommer bli världigt intressant...

SLI kommer garanterat vara kung på höga upplösningar! typ 1600x1200...

Crossfire kommer nog vara lite mer "allround"...
Det betyder att en "nisse" som jag, som kör på max 1024x768 i upplösning, kommer har mer användning utav crossfire eftersom den kommer ge bättre prestanda på 1024x768 än vad SLI gör...

Jag kan missta mig, men det är så här jag har fattat skillnaden mellan SLI och Crossfire...

Tänkte köpa ett system med SLI, då jag fick reda på att jag troligtvis kommer har mer användning utav crossfire, eftersom jag inte kör på högre upplösning än 1024x768...

Rätta mig om jag har fel, men enligt mig så säger tekniken
med ett "master"- och ett "slave"- kort, att ett masterkort används helatiden, medans det slavekortet kommer och hjälper till när den behövs. Som jag förstod så kommer skämren aldrig delas?!

Medans SLI delar av skärmen i två delar, vilket inte är på något sätt sämre, men jag tror att den nyare tekniken från crossfire kommer vara mycket bättre...

Men jag tror att crossfire passar mig mycket bättre, så i October så blir det ett Crossfire system.

Förstod någon om det var 256 mb korten eller 512 som skulle vara i crossfire?
Eller läste jag bara slarvigt att det var 256 för crossfire, medans 512 kommer vara till dom som håller på med 3D-modilering?

Ställer någon upp som bollplank?

Hmmm...

För det första så tycker jag inte att det är någon vits med SLI eller crossfire om du skall spela 1024 eller i 1280... Har du läst några benchmarks på SLi i 1024 upplösning? Jag minns inte exakt men jag har för mig att det gör väldigt liten skillnad med SLi och crossfire i låga upplösningar.

För det andra, så är anledningen till att det finns ett "master" card i crossfire lösningar att det ena av korten behöver ett extra chip som har tilluppgift att sätta ihop de olika delar av bilden som är renderade av de olika korten... SLi delar upp bilden i två delar... crossfire delar upp bilden i många fler bitar för att få jämnare belastning på korten, tror chippet innehållet en s.k. "composition engine". Vid denna tiden nästa år spekuleras det att vi kan få se crossfire lösningar med en "composition engine" i varje kort.... så alla blir så kallade "master cards"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Hmmm...

För det första så tycker jag inte att det är någon vits med SLI eller crossfire om du skall spela 1024 eller i 1280... Har du läst några benchmarks på SLi i 1024 upplösning? Jag minns inte exakt men jag har för mig att det gör väldigt liten skillnad med SLi och crossfire i låga upplösningar.

För det andra, så är anledningen till att det finns ett "master" card i crossfire lösningar att det ena av korten behöver ett extra chip som har tilluppgift att sätta ihop de olika delar av bilden som är renderade av de olika korten... SLi delar upp bilden i två delar... crossfire delar upp bilden i många fler bitar för att få jämnare belastning på korten, tror chippet innehållet en s.k. "composition engine". Vid denna tiden nästa år spekuleras det att vi kan få se crossfire lösningar med en "composition engine" i varje kort.... så alla blir så kallade "master cards"

Jaha, så då kanske jag ska vänta ett tag till då

Men har det gjorts benchmarks mellan SLI och crossfire?

Länk?

Hur som helst så tror jag att crossfire kommer passa mig bättre än SLI, den som väntar får se...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Jaha, så då kanske jag ska vänta ett tag till då

Men har det gjorts benchmarks mellan SLI och crossfire?

Länk?

Hur som helst så tror jag att crossfire kommer passa mig bättre än SLI, den som väntar får se...

Jag har inte sett några "riktiga" benchmarks på crossfire. Det finns någon review med ett moderkort som hade beta-mjukvara, men de resultaten är inte direkt tillförlitliga.

När jag nämde benchmarks så menade jag benchmarks på SLi i de upplösningar som du spelar.

Här på vr-zone kan du se benchmark på SLI i spel som BF2 och halflife2 tex... Där är det faktiskt snabbare med ETT kort än 2 kort i SLI i 1024 och i 1280

http://www.vr-zone.com/index.cgi?i=2556&s=4

Permalänk
Medlem

* Stor och robust och ful kylare. Stort minus
* Snygga speccs. Borde slå 7800GTX. Ett plus förståss
* Har dom tagit efter nvidia nu och kallar sina budget varianter för LE?
* Det står inget om pixelpipes på sidan. Kommer samtliga modeller ha 24 eller?
* Måste man ha ett Crossfire edition kort för att köra crossfire? Eller är det ett mastercard?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Heh

Scrolla ner lite så ser ni en intressant bild, coren och minnena utan kylare

http://www.pcstats.com/articleimages/200503/MSINX6800GTT2D_bo...

Ett Nvidia kort hävdar jag! men jag e gammal och synen är inte 100%

Kan inte folk vänta med alla spekulationer till korten är ute?

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Hedersmedlem

ja de har iaf lyckats att hypa det

Hoppas det spöar mitt 7800gtx

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Antingen har techpowerup två kort eller så har de trixat med bilderna för att få det att se bra ut. Det är nämligen inte samma kort på de båda bilderna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Antingen har techpowerup blivit lurade eller så har de trixat med bilderna för att få det att se bra ut. Det är nämligen inte samma kort på de båda bilderna

http://img32.imageshack.us/img32/8993/r520back2mm.jpg

Gå in på http://www.hkepc.com/hwdb/r520firstlook.htm så hittar ni flera bilder och en del information.... det verkar även som de skall posta benchmarks senare... men det är inte helt lätt att förstå kinesiska översatt till engelska med babelfish....

Permalänk
Medlem

X800XL vet någon ca pris när det kommer för ska köpa ny dator nu

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

jag tycker det ser ut som om det tagit ett gf av något slag och ändrat lite i första bästa ritprogram på gpu'n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mid_air
jag tycker det ser ut som om det tagit ett gf av något slag och ändrat lite i första bästa ritprogram på gpu'n!

Tror inte det, kortet är just på g att lanseras och det brukar dyka upp lite "insider-bilder" och spekulationer för att få igång rykten om kortet. Det är bara billig marknadsföring för tillverkarna utan att behöva lägg några större pengar på det.

Permalänk
Medlem

Flummig fläkt. Kolla bladen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Flummig fläkt. Kolla bladen.

Då bladen bara ska blåsa ut lufen rakt fram (sidled) så funkar det alldeles utmärkt att ha dem så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
dual channel på ett grafikkort kanske

Det hoppas jag att vi slipper eftersom en 256Bitars minnesbus är quadchanel

Ingen större nyhet igentligen, det har ju sagts i flera månader att R520 skulle ha en kylare liknande den på X850 serien. Men det är bra att det börjar läcka ut lite bilder och spec's, det visar att lanseringen närmar sig.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager

* Har dom tagit efter nvidia nu och kallar sina budget varianter för LE?

om inte jag minns fel så var det ati som började med LE. dom har ett kort som heter 9800le. Googla runt lite så ser du

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

Om man kollar in fläkten så blåser den ut mer luft än vad den suger in ( ialla fall om man har en fläkt som suger in luft i datorn på annat håll dvs.

visst det är olika kort på bilderna , om inte de har haft tråkigt i paint online

flaskhals , minnena arbetar i 512bit igentligen men nu körs dem i 256 . flaskhals ,

hoppas att prestandan ialla fall knäcker 7800gtx men det spelar ju ändå ingen roll .

bara det flyter på ett nvidiakort så duger det för mig , varför `?

jo bildkvalitén är alltid bättre med nvidia , det är faktist sant , det är inte poängen i benchprogrammen som räknas , det är slutresultatet faktist .

jag håller mig till nvidia

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
Om man kollar in fläkten så blåser den ut mer luft än vad den suger in ( ialla fall om man har en fläkt som suger in luft i datorn på annat håll dvs.

visst det är olika kort på bilderna , om inte de har haft tråkigt i paint online

flaskhals , minnena arbetar i 512bit igentligen men nu körs dem i 256 . flaskhals ,

hoppas att prestandan ialla fall knäcker 7800gtx men det spelar ju ändå ingen roll .

bara det flyter på ett nvidiakort så duger det för mig , varför `?

jo bildkvalitén är alltid bättre med nvidia , det är faktist sant , det är inte poängen i benchprogrammen som räknas , det är slutresultatet faktist .

jag håller mig till nvidia

Hmmm konstigt att du nämner att nvidia har bättre bildkvalitet än ATi som anledning då jag fått intrycket av att de INTE haft det sedan fx serien kom...
FX serien var väl rejält dålig när det gällde bild-kvaliteten..
6800 serien skall väl ställas in på "högsta" kvalitet i controlpanelen för att få samma kvalitet som ATi har i "standard" läge... 7800 "hade" ganska rejäla problem med bildkvaliteten tills beta drivrutinerna som kom precis släpptes.
De två sista påståendena kommer från uppdagandet av problemen med AF i 7800 serien, i de artiklarna nämner de grejen med 6800 oxo, tex hexus.net har skrivit om de problemen.

EFTERSOM DET VERKAR VARA MÅNGA SOM MISSAR DET SÅ SKRIVER JAG IGEN.... BÄTTRE BILDER PÅ

http://www.hkepc.com/hwdb/r520firstlook.htm

Då de verkar ha ett kort att leka med.... där skriver de oxo att dualslot kylningen inte är final och kan komma att ändras....