Brådskande Samba-problem ifall någon snäll har lite tid till övers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Brådskande Samba-problem ifall någon snäll har lite tid till övers.

Jag har lite bråttom att få det att funka, för jag kan inte installera min nybyggda dator förren jag verifierat att Samba-servern (FreeBSD 5.4) fungerar, för jag vill spara backuppen på hårddisken jag ska ha till nya burken tills jag sett att det funkar.

Jag har två problem. Det första att å ä ö inte kommer med när man kikar på sharen från XP, trots att jag lagt till de 2 rader som sägs ska vara i smb.conf.

Sedan märkte jag att jag från XP inte har rättighet att skapa filer i sharen heller, vilket inte riktigt är vad jag hade tänkt mig
Har lite snabbt följt enklaste guiden hos samba för att få en share helt utan lösen och säkerhet och sånt. Här är en del av min smb.conf (klipper bort en del av tjafset som ej är relevant). Som ni ser la jag in "character set = iso8859-1
valid chars = 206:217 204:216 224:231 32" både under [global] samt min share eftersom jag inte vet VAR det ska stå, men inget hjälper mot å ä ö.

[global] character set = iso8859-1 valid chars = 206:217 204:216 224:231 32 # workgroup = NT-Domain-Name or Workgroup-Name, eg: MIDEARTH workgroup = WGHOME # server string is the equivalent of the NT Description field server string = Samba Server # Security mode. Defines in which mode Samba will operate. Possible # values are share, user, server, domain and ads. Most people will want # user level security. See the Samba-HOWTO-Collection for details. security = SHARE # This option is important for security. It allows you to restrict # connections to machines which are on your local network. The # following example restricts access to two C class networks and # the "loopback" interface. For more examples of the syntax see # the smb.conf man page ; hosts allow = 192.168.1. 192.168.2. 127. # If you want to automatically load your printer list rather # than setting them up individually then you'll need this load printers = yes # you may wish to override the location of the printcap file ; printcap name = /etc/printcap # on SystemV system setting printcap name to lpstat should allow # you to automatically obtain a printer list from the SystemV spool # system ; printcap name = lpstat # It should not be necessary to specify the print system type unless # it is non-standard. Currently supported print systems include: # bsd, cups, sysv, plp, lprng, aix, hpux, qnx ; printing = cups # Uncomment this if you want a guest account, you must add this to /etc/passwd # otherwise the user "nobody" is used ; guest account = pcguest # this tells Samba to use a separate log file for each machine # that connects log file = /var/log/samba/log.%m # Put a capping on the size of the log files (in Kb). max log size = 50 # Use password server option only with security = server # The argument list may include: # password server = My_PDC_Name [My_BDC_Name] [My_Next_BDC_Name] # or to auto-locate the domain controller/s # password server = * ; password server = <NT-Server-Name> # Use the realm option only with security = ads # Specifies the Active Directory realm the host is part of ; realm = MY_REALM # Backend to store user information in. New installations should # use either tdbsam or ldapsam. smbpasswd is available for backwards # compatibility. tdbsam requires no further configuration. ; passdb backend = tdbsam # Using the following line enables you to customise your configuration # on a per machine basis. The %m gets replaced with the netbios name # of the machine that is connecting. # Note: Consider carefully the location in the configuration file of # this line. The included file is read at that point. ; include = /usr/local/etc/smb.conf.%m # Most people will find that this option gives better performance. # See the chapter 'Samba performance issues' in the Samba HOWTO Collection # and the manual pages for details. # You may want to add the following on a Linux system: # SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 socket options = TCP_NODELAY # Configure Samba to use multiple interfaces # If you have multiple network interfaces then you must list them # here. See the man page for details. ; interfaces = 192.168.12.2/24 192.168.13.2/24 # Browser Control Options: # set local master to no if you don't want Samba to become a master # browser on your network. Otherwise the normal election rules apply ; local master = no # OS Level determines the precedence of this server in master browser # elections. The default value should be reasonable ; os level = 33 # Domain Master specifies Samba to be the Domain Master Browser. This # allows Samba to collate browse lists between subnets. Don't use this # if you already have a Windows NT domain controller doing this job ; domain master = yes # Preferred Master causes Samba to force a local browser election on startup # and gives it a slightly higher chance of winning the election ; preferred master = yes # Enable this if you want Samba to be a domain logon server for # Windows95 workstations. ; domain logons = yes # if you enable domain logons then you may want a per-machine or # per user logon script # run a specific logon batch file per workstation (machine) ; logon script = %m.bat # run a specific logon batch file per username ; logon script = %U.bat # Where to store roving profiles (only for Win95 and WinNT) # %L substitutes for this servers netbios name, %U is username # You must uncomment the [Profiles] share below ; logon path = \\%L\Profiles\%U # Windows Internet Name Serving Support Section: # WINS Support - Tells the NMBD component of Samba to enable it's WINS Server ; wins support = yes # WINS Server - Tells the NMBD components of Samba to be a WINS Client # Note: Samba can be either a WINS Server, or a WINS Client, but NOT both ; wins server = w.x.y.z # WINS Proxy - Tells Samba to answer name resolution queries on # behalf of a non WINS capable client, for this to work there must be # at least one WINS Server on the network. The default is NO. ; wins proxy = yes # DNS Proxy - tells Samba whether or not to try to resolve NetBIOS names # via DNS nslookups. The default is NO. dns proxy = no # charset settings ; display charset = ASCII ; unix charset = ASCII ; dos charset = ASCII # These scripts are used on a domain controller or stand-alone # machine to add or delete corresponding unix accounts ; add user script = /usr/sbin/useradd %u ; add group script = /usr/sbin/groupadd %g ; add machine script = /usr/sbin/adduser -n -g machines -c Machine -d /dev/null -s /bin/false %u ; delete user script = /usr/sbin/userdel %u ; delete user from group script = /usr/sbin/deluser %u %g ; delete group script = /usr/sbin/groupdel %g #============================ Share Definitions ============================== [homes] comment = Home Directories browseable = no writable = yes [sambashare] path = /usr/samba read only = No guest ok = Yes writable = yes haracter set = iso8859-1 valid chars = 206:217 204:216 224:231 32

Såg precis att writable = yes kan man skriva så jag testar lägga till det nu och rebootar. Får se om det hjälper, i så fall är det bara å ä ö kvar.

Mycket tacksam för hjälp. Inte helt rätt tillfälle att sitta i timmar och ögna igenom manualen...JAG VILL INSTALLERA MIN NYA DATOR NU

EDIT: Det hjälpte inte. Fortfarande "åtkomst nekas" när man försöker skapa nåt i sharen från XP. Så jäkla skumt. Jag har gjort som det står i guiden tycker jag, och allt har jag valt till public och guest ok och security share istället för user etc etc
Fan att allt ska strula just nu när det inte får strula

EDIT2: 775 på sama-mappen räckte tydligen inte fast jag ställt att allt ska va öppet i smb.conf, för chmod 777 gjorde susen.
Kan nu skapa filer med å ä ö, men då blir dom grekiska från X, och från terminalen blir dom ?

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2005

Re: Brådskande Samba-problem ifall någon snäll har lite tid till övers.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

EDIT2: 775 på sama-mappen räckte tydligen inte fast jag ställt att allt ska va öppet i smb.conf, för chmod 777 gjorde susen.
Kan nu skapa filer med å ä ö, men då blir dom grekiska från X, och från terminalen blir dom ?

Att dom inte åäö inte syns i X eller terminalen skall inte göra något om du bara skall komma åt dom via Windows/Samba, då fixar samba så att det fungerar.

Annars kan du prova följande inställningar: http://www.gunnard.se/tipstrix/samba.phtml

När det gäller rättigheter som så kopplar du upp sharen i XP med användarnamn/lösenord, användarnamnet skall också vara en Unix användare och den användaren skall ha rätt att skriva i den katalogen som sharen pekar på.

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

XP-användaren finns även på BSD, och har rättigheter pga 775 (samma grupp).
Dessutom har jag ju ställt in allt så public som jag bara kan tycker jag, men det funkade ändå inte utan att göra den 777, vilket kanske är skit samma.

Som du säger så funkar å ä ö om det skapas från Samba, och sedan även läses från Samba (XP).
Dock ser de filerna ut som grekiska innefrån BSD, och det kommer få den tråkiga följden att om jag försöker kopiera över nån fil via ssh utifrån så kommer jag antagligen inte ens kunna skriva filnamnet.
Det är alltså en extremt stor nackdel....dock får det duga iallafall....kan ju alltid köra VNC och på så sätt få lite mera grafisk hjälp, men ändå en väldans stor nackdel som jag ser det.

Och de där två magiska raderna som skulle fixa allt med å ä ö dom har ingen som helst betydelse....ändrar ingenting faktiskt.
Ska kika på din länk också

EDIT: Testade lägga till dina 3 rader (angående å ä ö) under min share-del av smb.conf, men det hjälpte inte heller. Skapar jag en fil med å ä ö så blir det grekiska i BSD

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Feb 2003

Men problemet med att å, ä och ö ser konstiga ut beror väll snarare på att du kör med en consolefont som ej klarar av de tecknen. Hur det fungerar med consolefonts under bsd har jag däremot ingen som helst kunskap om själv men det torde inte vara svårt att ändra det.

.: Wks: CM Stacker|AMD64 x2 4400+@2700MHz|Asus A8N32-SLI Deluxe|4x512MB OCZ Rev2|Radeon X1900XTX|Samsung 203B|2xSS250GB(SATA)+2xWD200GB(SATA)|SB X-Fi FPS|MX1000, Z-5500, Vattenkyld|WinXP :.
.: Srv: AMD64 3000+(@2.2GHz)|Asus A8V-Deluxe|1024MB|GF2MX 64MB|Gentoo Linux(64-bit) :.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Jo tack, jag försökte med ett gäng tips nyligen här inne men fick aldrig nån ordning på det.
Fick det aningen bättre än det var tidigare, men som sagt, det funkar knappast bra för det.
Tack för tipset iallafall

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Jag fick mitt att äntligen fungera genom att lägga till följande i fstab när jag mountade shares från XP:
codepage=cp850,iocharset=iso8859-1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emipa606
Jag fick mitt att äntligen fungera genom att lägga till följande i fstab när jag mountade shares från XP:
codepage=cp850,iocharset=iso8859-1

Ok, men jag mountar ju ingenting från BSD utan connectar bara till BSD med mina XP-klienter.
Så jag har inget ställe i fstab att skriva till det där direkt.
Men jag tror jag har bägge dom där valda nånstans iallafall....kanske i smb.conf eller i nån av grundinställningarna till BSD.

CCNA sedan juni 2006