Installera en skrivare under Debian?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004

Installera en skrivare under Debian?

Hej,

Jag har en linuxburk med debian rullandes, och har en HP Deskjet 3650 som jag vill installera och dela ut med samba till min XP-burk.

Hur?

har verkligen letat o försökt, men lyckas inte. vore otroligt trevligt om nån kunde sätta mig på rätt spår!

tack tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2001

$ sudo apt-get install cupsys

sen pekar du din webläsare mot http://localhost:631 för att lägga till skrivaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkeboda, ghetto #2
Registrerad
Jul 2001

För övrigt behöver du inte samba för att dela ut skrivare till en xpburk. Det fixar cups alldeles utmärkt själv.

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004

ok, nu har jag installerat cups, och fått igång det.
det hittar skrivaren på en av usb-portarna.
men sen när jag ska skriva ut en testsida händer inget. och jag hittar den inte
från min xp-burk? =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkeboda, ghetto #2
Registrerad
Jul 2001

Har du installerat skrivaren då? Inte bara installerat CUPS.

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004

aa, den finns inne i CUPS. så jag går in på den under printers, och klickar på "skriv ut testsida". men det går inte. har provat att skriva ut från andra ställen med, men skrivaren ger inte en antydan till liv. men den är på o så

och när jag skulle vlja port, så på första usbporten stod det USB 3650 på, så den har ju iallafall hittat den

tack för hjälpen förresten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azqur
aa, den finns inne i CUPS. så jag går in på den under printers, och klickar på "skriv ut testsida". men det går inte. har provat att skriva ut från andra ställen med, men skrivaren ger inte en antydan till liv. men den är på o så

och när jag skulle vlja port, så på första usbporten stod det USB 3650 på, så den har ju iallafall hittat den

tack för hjälpen förresten

Jag tror du måste installera den som en nätverksskrivare på din xpburk (heter det så?) om du vill kunna skriva ut över nätverket.
Hm, det var år och dar sen jag gjorde något sånt här själv.

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Jag tror du måste installera den som en nätverksskrivare på din xpburk (heter det så?) om du vill kunna skriva ut över nätverket.
Hm, det var år och dar sen jag gjorde något sånt här själv.

mm, fast nu funkar den inte ens på själva debianburken. sen om den bara funkar ska jag nog kunna lägga till den på xp, det kan jag. men ja, så långt kommer jag ju inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Även om den är Gentoo-orienterad är Gentoo Printing Guide väldigt användbar även för andra distributioner.

Håkan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2002

Kolla i /var/log/cups/errorlog. Står det något om att den saknar program för att konvertera dokumentet till rätt format? I mitt fall behövdes gs-esp och a2gs för att skrivaren skulle vakna till.

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Annars kan man dela ut den med lpd oftast... kör man som TCP-IP skrivare istället..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindome
Registrerad
Mar 2004

Du måste installera den på XP-burken som nätverksskrivare..
Om den är rätt utdelad så ska den funka.

Varför inte koppla in den till XP-burken och dela ut den till Debian-burken? Kanske lättare.

IBM R40