Samba försvann från nätverket på ENA XP-burken. Tips på vad som kan va fel?

Permalänk
Medlem

Samba försvann från nätverket på ENA XP-burken. Tips på vad som kan va fel?

Sökte lite snabbt på google på "XP looses samba connection" eller nåt men hittade inte mycket

Funkade jättebra på bägge XP-maskinerna (mot BSD-serverns Sambashare), men nu imorse märkte jag att den försvunnit från nätverksplatserna på ena XP-burken.
Testade stänga av brandväggen utan resultat. Har kontakt ut mot nätet, och andra burken funkar som sagt.
Kollade (under datornamn) att workgroup är samma fortfarande.

Vad fasen kan va fel? Typ det enda jag gjort var att installera och testa demon av F.E.A.R igår, samt byta till statisk DHCP men statisk DHCP fixade jag samtidigt på den andra burken också och den funkar ju nu.

F.E.A.R funkade förresten hyfsat med ett 6600 på mediuminställningar

EDIT: Verkar va löst....kanske. Jag gick in på "visa datorer i samma arbetsgrupp" för att se om den kunde se nåt där, och där fanns alla tre datorerna. Så jag testade dubbelklicka på servern, och då kunde jag där se sharen. Och efter detta verkar sharen ha dykt upp som vanligt under "nätverksplatser" så man kommer åt den direkt.

Måste vart nån windows-bugg eller nåt antar jag.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

jag brukar oftast anlsuta via IP eller DNS-namn för servern. Litar inte på windows NetBIOS namngivning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
jag brukar oftast anlsuta via IP eller DNS-namn för servern. Litar inte på windows NetBIOS namngivning...

Du vet att http://mada.h0ra.net/ är nere elleR?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Du vet att http://mada.h0ra.net/ är nere elleR?

Det stämmer.. Men du vet inte att *.mada.lan kör jag internt

http://madaserver.mine.nu fick ta över istället, har dock inga DNS tjänster på den.

Permalänk
Medlem

Jaja, hursomhelst verkar det nu som att det är slumpen som avgör om Samba-sharen finns under Mina Nätverksplatser eller ej.
På tjejens burk är den alltid där. På min är den oftast inte där....ibland dyker den upp av sig själv under gång, ibland finns den där direkt efter boot.
Går ju ändå att boota upp genom att browsa "hela nätverket", bara att det blir 4-5 musklick extra.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Är det inte så det är på Windows har jag fått för mig. WINS/NetBIOS är bland det sämsta som finns för namnupplösning. Men det är en annan diskussion.

Tycker alltid det verkar funka skräp om man inte har dedikerade WINS/AD servrar.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Men jag kan ju ändå alltid komma åt servern, bara att samba-sharen inte finns listad direkt under nätverksplatser, utan man får gräva sig in under "hela nätverket" och sen serverdatorn och sen samba-sharen.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Så är det med windows... live with it...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Så är det med windows... live with it...

Jodå det går ganska bra ändå faktiskt

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Men kan du inte göra en genväg på skrivbordet?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Men kan du inte göra en genväg på skrivbordet?

Jo det har jag redan gjort, men en del program kan inte öppna skrivbordet....tex när man ska välja enhet i Total Commander etc.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006