Vad står I:et för i appleprodukterna?

Permalänk
Medlem

Vad står I:et för i appleprodukterna?

Någon som vet vad I:et står för i början av appleprodukterna?

Några ex. iMac, iPod, iTunes, iPhone etc.

Ursäkar om jag postade fel, svårt att hitta den mest appleinriktade kategoring

Permalänk
Medlem

De väll mest en modell/produkt märknings grej egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
De väll mest en modell/produkt märknings grej egentligen.

Men är det inte en förkortning av något ord?

Permalänk

I:t är väll som sagts ovan för att få någonslags salmingsnamn för Apples produkter. Började väll (rätta mig om jag har fel) när de lanserade iMac i slutet på 90talet, då var ju Internet och It de coolaste orden som fanns så det ansångs väll smart att låna i:et.

OffT: Kommer ni ihåg hur allting skulle heta 2000 innan millenie skiftet, Gateway2000 osv. man seringetning av det mer.

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matspalats
I:t är väll som sagts ovan för att få någonslags salmingsnamn för Apples produkter. Började väll (rätta mig om jag har fel) när de lanserade iMac i slutet på 90talet, då var ju Internet och It de coolaste orden som fanns så det ansångs väll smart att låna i:et.

OffT: Kommer ni ihåg hur allting skulle heta 2000 innan millenie skiftet, Gateway2000 osv. man seringetning av det mer.

Lustigt att man inte ser det längre

Permalänk
Medlem

'i' är ju till stor det "konsumentprodukter".
"Proffsgrunkorna" har ju alltid saknat 'i'...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matspalats
I:t är väll som sagts ovan för att få någonslags salmingsnamn för Apples produkter. Började väll (rätta mig om jag har fel) när de lanserade iMac i slutet på 90talet, då var ju Internet och It de coolaste orden som fanns så det ansångs väll smart att låna i:et.

OffT: Kommer ni ihåg hur allting skulle heta 2000 innan millenie skiftet, Gateway2000 osv. man seringetning av det mer.

och innan hette det NHL1997, 98 osv och efter NHL2003 eller 2k3 som är helt fel då det egentligen betyder 2300. Hallå farfar vakna va

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matspalats
OffT: Kommer ni ihåg hur allting skulle heta 2000 innan millenie skiftet, Gateway2000 osv. man seringetning av det mer.

Windows 2003 server finns väl, iofs så släpper dom det i nästa version (som heter "vista" just nu)

Mandriva Linux 2005 är den senaste jag sett som använder årtalet.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
och innan hette det NHL1997, 98 osv och efter NHL2003 eller 2k3 som är helt fel då det egentligen betyder 2300. Hallå farfar vakna va

Intressant hur du kan få det till 2300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Intressant hur du kan få det till 2300.

Intressant hur man skulle kunna få det till 2003

Permalänk
Medlem

Tja inom elektroniken så är t.ex. 2k3 samma som 2.3k alltså 2300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tharkun
Intressant hur man skulle kunna få det till 2003

Vart säger jag det?
Jag för det till nonsense då prefix oftast (aldrig inom matematiken så vitt jag vet) inte skrivs i mitten

Hade aldrig sett att man brukar skriva så inom elektroniken

Permalänk
Medlem

Hittade ingen bra officiell sida för hur normal märkning på t.ex. motstånd ska benämnas men i elfas fakta pdf http://mega.elfa.se/se/fakta.pdf på sid 38:
"Större motstånd märks oftast i klartext. Då skrivs R eller E (för
ohm), k (för kohm) och M (för Mohm) på platsen för kommatecknet.
0R1 = 0,1 Ω
0E1 = 0,1 Ω
4k7 = 4,7 kΩ
22M = 22 MΩ"

Permalänk

Detta är ju inte riktigt "elektroniken", som ni pratar om.

Permalänk

Vi har en pizzeria som heter Pizzeria år 2000. Det är både 2000 och inte mindre än två i i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matspalats
I:t är väll som sagts ovan för att få någonslags salmingsnamn för Apples produkter. Började väll (rätta mig om jag har fel) när de lanserade iMac i slutet på 90talet, då var ju Internet och It de coolaste orden som fanns så det ansångs väll smart att låna i:et.

OffT: Kommer ni ihåg hur allting skulle heta 2000 innan millenie skiftet, Gateway2000 osv. man seringetning av det mer.

tror också det, men internet är inte särdeles coolt längre. blir nog xMac nästa gång. för X är ju alltid coolt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket

Intressant hur du kan få det till 2300.

2103 borde det ju bli.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tror också det, men internet är inte särdeles coolt längre. blir nog xMac nästa gång. för X är ju alltid coolt..

2103 borde det ju bli.

Vad är det för fel på "Windows 2,003E3"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Vad är det för fel på "Windows 2,003E3"?

( Windows 2 patch 003 presenteras på E3 för XBox 3.6.00 )

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
.......

2103 borde det ju bli.

Näru 2300 blir det och inget annat. Läs det zoomster skrev tidigare. Du kan inte få in en etta där på något sätt. 2,103k får du skriva då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
och innan hette det NHL1997, 98 osv och efter NHL2003 eller 2k3 som är helt fel då det egentligen betyder 2300. Hallå farfar vakna va

OM vi pratar om elekronik. Men det gör vi ju inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
OM vi pratar om elekronik. Men det gör vi ju inte.

Oavsett om det är elektronik eller inte så är det mer logiskt att 2k3 blir 2300 och inte 2003. Tycker jag själv iaf men men

Permalänk
Medlem

Jag läste någon stans eller hörde att det stod för "Intelligent"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Jag läste någon stans eller hörde att det stod för "Intelligent"

Det låter som en väldigt bra förklarning till det hella

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_

Näru 2300 blir det och inget annat. Läs det zoomster skrev tidigare. Du kan inte få in en etta där på något sätt. 2,103k får du skriva då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_

Oavsett om det är elektronik eller inte så är det mer logiskt att 2k3 blir 2300 och inte 2003. Tycker jag själv iaf men men

jovisst, men jag kan tänka mig alla möjliga tolkningar: 2003, 2103, 210003, 2300, 2997, 1001, 5000, mm lär kunna bli en del negativa med. blandar man in Romerska nuffror så får man väll blanda in Romerska räknesätt i det metriska med?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

2k anger att tusentalet är 2 och eftersom det inte är något imellan och 3 på slutet så är 2003, simpelt.

Permalänk
Medlem

iNvention

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

nja, iMac var ju en relativt konsumentorienterad, billig...

så jag tror nog på Inexpensive

Alt. en kombination av flera, Inexpensive, Intelligent, Internet o.s.v.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Oavsett om det är elektronik eller inte så är det mer logiskt att 2k3 blir 2300 och inte 2003. Tycker jag själv iaf men men

Är 2k = 2000? Ja
Är k3 = 300? Nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jovisst, men jag kan tänka mig alla möjliga tolkningar: 2003, 2103, 210003, 2300, 2997, 1001, 5000, mm lär kunna bli en del negativa med. blandar man in Romerska nuffror så får man väll blanda in Romerska räknesätt i det metriska med?

bäst jag klagar på mig själv innan nån annan viktigpetter gör det.. K är givetvis helt metriskt i sammanhanget. men annars har jag rätt!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Men sluta nu...
2k3 blir 2300. Det KAN inte bli 2003. Varför klämma in ett k om man ända måste skriva 2k300? Mycket dumt. k:et sitter istället för ett kommatecknet, och 2,3k blir INTE 2003.
Det är bara muppar som tänker "Ah, 2k, det blir 2000, och sen en trea. 2000+3=2003." Fel fel fel.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros