Vad står I:et för i appleprodukterna?

Permalänk

Bara för att det finns en allmän uppfattning om något betyder det inte att det är rätt.

Ett exempel är när jag gick i högstadiet och hade en kemilektion. Läraren stavade fel på ett ord på svarta tavlan, och nästan alla bara skrev av. Nu kommer jag inte ihåg vad det var för ord, men det spelar mindre roll. Nästa lektion ett par dagar senare skrev han samma ord på tavlan, fast rättstavat. En tjej sa att det där är väl inte rättstavat. Jo, sa läraren. Nej sa nästan alla. Det fick bli ordlistan.

De "dumma svenssons" insuper information från media och annat och bara antar att det är rätt. Och sen hittas det på en hel massa mer eller mindre seriösa argument för att bevisa att det är rätt. Men ack så fel det kan bli...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag är i vilket fall som helst jävligt nöjd att jag lyckades få folk att reta upp sig så här mycket på varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det jag sa: Andelen personer som utan kontext tolkar T(2k3) = 2300 är större än andelen som T(2k3) = 2003.

ok, here we go again...

ja, du tror det, jag tror tvärtom.
även om jag förstår ditt resonemang för det motsatta håller jag inte med. (eftersom vi inte ens kan enas om för vilken grupp av människor vi diskuterar innebörden av begreppet.)

med tanke på att verkar som det är endast på denna punkt vi är oense känns inte fortsatt diskussion i ämnet vidare intressant såvida någon av oss presenterar någotslags underlag för respektive påstående. (jag orkar inte, gör du...?)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Detta blev till en otroligt intressant diskussion, var ett rent nöje att få läsa
Själv håller jag helt med MBY i frågan.

Ang. topicen i fråga så sållar jag mig till gruppen som tror att 'i' står (stod) för internet. På grund av att iMacen utvecklades under internet-eran och var anpassad för att kunna nå ut till internet på ett lätt sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Att det är tvetydigt. Helt enkelt. Tänk på alla stackare som är familjär med den vanliga och betydligt äldre konventionen 2k3 = 2300. Om jag själv tillåts basha ingenörer, så kan säkert flera klentrogna sådana tolka fel (rätt).

vad betyder basha?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom
vad betyder basha?

Citat:

Nationalencyklopedin
Basha
Kung i det israelitiska nordriket under åren 906-883 f.Kr. B. kom till makten efter att ha dödat sin företrädare. Han residerade i Tirsa och låg i krig med Asa, kung i Juda.

Hmm, verkar inte riktigt stämma...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Som att vad? sitta och klaga på andra att dom har för mycket tid över?

Till exempel! =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Hmm, verkar inte riktigt stämma...

låter ju utmärkt, han bashade sin företrädare rejält..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Hmm, verkar inte riktigt stämma...

Kanske menade han detta, hmm..

Citat:

Wikipedia
Basha is a waterproof canvas or plastic sheet with eyelets or loops in the corners, which is used in camping/outdoor/military situations to act as a shelter, in the form of an impromptu tent, groundsheet etc.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Haha, vilken diskussion. Orkade inte läsa igenom allt men min slutsats är att visst är det inte korrekt att skriva 2k3 för 2003. Men om man läser ut det rent språkligt (k = 1000) så står det ju 2-tusen-3 vilket är samma sak som 2003?

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen finns det människor som har använt det olika, och att ha ensamrätt på defenitioner i språk är som att säga att man äger en del av månen.
Eftersom en majoritet skulle tolka 2k3 som 2003 (eftersom de flesta spelar tvspek och har sett Y2k osv) så är det rätt tolkning av det. Sedan struntar jag i om det är tvetydigt, om det går att stringent härleda från andra defenitioner eller om det t.o.m är fel!

Visa signatur

Björn

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Haha, vilken diskussion. Orkade inte läsa igenom allt men min slutsats är att visst är det inte korrekt att skriva 2k3 för 2003. Men om man läser ut det rent språkligt (k = 1000) så står det ju 2-tusen-3 vilket är samma sak som 2003?

Och hur ofta uttalar man k som tusen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaFt
Uppenbarligen finns det människor som har använt det olika, och att ha ensamrätt på defenitioner i språk är som att säga att man äger en del av månen.
Eftersom en majoritet skulle tolka 2k3 som 2003 (eftersom de flesta spelar tvspek och har sett Y2k osv) så är det rätt tolkning av det. Sedan struntar jag i om det är tvetydigt, om det går att stringent härleda från andra defenitioner eller om det t.o.m är fel!

Y2k stämmer ju eftersom det då blir 2000 jämnt och varken mer eller mindre. Däremot 2k3 blir 2300

Permalänk
Medlem

SAAB 9K ..catchy

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Så, nu vart det färdigspammat.

*tråd låst*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe