Permalänk
Medlem

/tmp full* med grejer..

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=12373...

gäller det att det är oky att kasta allt där för alla distar (SuSE) eller vad kan gå galet? (man måste ju kasta som root så.. )

såg att det är 6 GB (!) med skräp där nu nämligen.. systemet börjar klaga lite på det.

* vet att en mapp inte blir "full" ok. men partionen börjar bli det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Du kan lugnt kasta alla temporära filer om du vill.

Edit: Som Nillon mycket riktigt påpekade så bör man inte kasta filer som diverse program har öppna för tillfället. Gå ned i singelläge eller lägg tömning av /tmp-katalogen i start eller stoppskripten.

Visa signatur

Linux handlar om valfrihet. Att inte använda Linux är också ett val.

Permalänk
Medlem

tack, gott att höra.

var lite konflikterande åsiketer om att prog kunde behöva grejer där. antar att det inte gäller om man inte installerat nått nyligen då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patlun
Du kan lugnt kasta alla temporära filer om du vill.

Nja? Att slänga bort tempfiler för körande program är ju inte helt smart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Nja? Att slänga bort tempfiler för körande program är ju inte helt smart...

öh, men alltså. efter en installation/uppdatering är färdig ska väll inget köras därifrån? (om allt vettigt gjort då)

sluta sätt myror i skallen på mig nu för tusan!

/ kanske bäst att bara lägga till den där raden med rm som Quizor föreslår..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
öh, men alltså. efter en installation/uppdatering är färdig ska väll inget köras därifrån? (om allt vettigt gjort då)

sluta sätt myror i skallen på mig nu för tusan!

/ kanske bäst att bara lägga till den där raden med rm som Quizor föreslår..

Finns program som lägger temporar filer där som programmet behöver vid körning.

Ex. ssh och gnome gör det. Skall man rensa /tmp så skall man göra det vid startup.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Normalt är det inga större mängder data som hamnar under /tmp så det kan ju finnas anledning att ta reda på vad det är som tar plats.
Däremot kan det ligga något dussin filer som används av diverse program och serverprocesser men det är oftast inte tal om många kilobytes.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Inaktiv

Normalt brukar man låta systemet rensa /tmp automatiskt när man startar alt. stänger ner systemet. Som sagts ovan så kan det vara dumt att tömma den om du sitter inloggad. Kolla med systemdokumentationen, eller prova starta om systemet.

Kanske räcker med att ta ned systemet i single user mode med `shutdown now`, jag orkar dock inte testa själv nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD

Finns program som lägger temporar filer där som programmet behöver vid körning.

Ex. ssh och gnome gör det. Skall man rensa /tmp så skall man göra det vid startup.

orkade inte det, rensade pricis efter start dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Normalt är det inga större mängder data som hamnar under /tmp så det kan ju finnas anledning att ta reda på vad det är som tar plats.
Däremot kan det ligga något dussin filer som används av diverse program och serverprocesser men det är oftast inte tal om många kilobytes.

jag kanske fått virus.. det var hela 6GB nämligen, *who wanna touch me?!* märktes efter en uppdatering av kärngrejer med Yast. kanske bäst att dra igång en brandvägg ändå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Normalt brukar man låta systemet rensa /tmp automatiskt när man startar alt. stänger ner systemet. Som sagts ovan så kan det vara dumt att tömma den om du sitter inloggad. Kolla med systemdokumentationen, eller prova starta om systemet.

Kanske räcker med att ta ned systemet i single user mode med `shutdown now`, jag orkar dock inte testa själv nu...

ok, ska hålla lite koll på hur det utvecklar sig där denna gång.

tack alla!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint