Permalänk

är ubuntu rätt för mig?

Jag ska ha ett linuxos som server:

där ska jag kunna köra web och filserver (funkar det bra med win xp?) finns det som till windows wamp för mysql osv?

brandvägg (vilken är att rekommendera?)

antivirus (rekommendationer?)

helst vill jag gärna också kunna fjärrstyra det internt i nätverket från windows xp, finns det program?

Även tänkte jag ha min skrivare (en minolta pagepro6, tio år gammal ca). funkar det att skriva ut från win xp på den?

Permalänk
Medlem

1. Ja, det fungerar bra. Apache är väl typ den "bästa" webservern och det finns en massa ftp-demoner. Sen finns Samba för fildelning till windows.
2. iptables
3. Clam AV finns, behövs dock inte för Linux skull
4. VNC
5. Beror på, googla eller hoppas på att nån SweCare vet

Permalänk
Medlem

Du kan även fjärrstyra den med putty, och jag rekommenderar dig att inte köra X på en server, det är onödigt.
Och angående skrivaren så finns det mycket bra mjukvara till skrivarservrar, sen om du hittar en passande drivrutin är en annan fråga, men det ska nog gå att lösa.

Permalänk

Tack så hemskt mycket för alla bra svar! Har ni något tips på var jag kan börja
söka efter drivisar? Den är som sagt lastgammal så på tillverkarens sida tror jag
inte är någon idé..

Permalänk

Kolla www.linuxprinting.org och se om de har någon info om din skrivare.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
Har ni något tips på var jag kan börja
söka efter drivisar? Den är som sagt lastgammal så på tillverkarens sida tror jag
inte är någon idé..

den har ju redan stöd i systemet, du behöver inte drivs till den..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hittade stöd för skrivaren, strålande!

xCr du skrev om att jag inte bör ha X (själva grafiken vad jag fattar det som??) ok det kan säkert snabba upp lite utan men kan jag göra så att jag installerar allt med X men sedan när allt är klart, avinstallera X?

Och förresten, hur blir det då med "fjärrskrivbord" om det inte finns något grafiskt interfejs?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte X alls, även om du använder X så kommer du ändå att få dra upp en terminal när du ska installera saker, helt onödigt alltså.
Fjärrstyra den gör du med ssh, vilket ger dig en terminal, precis som om du satt vid datorn.
Vill man sedan absolut köra grafiska program så kan man tunnla dessa över ssh till en lokal x-server, men det är lite överkurs för dig just nu iaf.

Permalänk

gött då har jag helgen räddad känns det som Förresten, spelar det någon roll vilken version jag använder? Går det installera via internät?