Låg tillverkningskostnad för Intels processorer

Permalänk
Melding Plague

Låg tillverkningskostnad för Intels processorer

<font style="font-size: 10pt"><b>Låg tillverkningskostnad för Intels processorer</b></font> <small class="small">onsdag 14 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Enligt en analysfirma kostar det Intel $40 dollar eller 300 kronor i medel att skapa en processor. Detta inkluderar inte kostnader för marknadsföring och liknande utan enbart tillverkningskostnaden. Den här låga kostnaden ska vara möjlig tack vare mindre transistorer så fler processorer kan tillverkas samtidigt och fler fabriker.
<br />
<br />300 kronor i medel per tillverkad processor är ganska lågt med tanke på att en typisk Intelprocessor kostar ungefär 1500 - 2000 kr i handeln. Intel har tydligen haft den här tillverkningskostnaden sedan 2003. Hur marginalerna ser ut för Intels Extreme Edition-processor som i butiker kan kosta nära 10 000 kr kan vi fundera på.
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://news.com.com/Intels manufacturing cost 40 per chip/2100-1006_3-5862922.html?tag=nefd.top" target="_blank">CNet News</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

haha köper en CPU för 10.000kr så kostar det 300kr att tillverka ungefär

thumbs up!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sen så har vi utvecklingskostnader som i sig borde kosta en hel del.

Permalänk
Medlem

Då vet vi varför propparna är så billiga för OEM tillverkarna, kanske?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Som karagoth så är utvecklingskostnader för den här typen av produkter väldigt hög. Sedan så sätter man inte pris efter tillverkningskostnader. Handlar om konkurrens, marknad, kunder, m.m.. Ni som läst Business Intelligence vet vad jag pratar om.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
Sen så har vi utvecklingskostnader som i sig borde kosta en hel del.

Precis , det brukar vara det som kostar...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad poängen med nyheten är?

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att se en jämförelse med AMD:s kostnader, för statistikens skull.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag förstår inte vad poängen med nyheten är?

Poängen är att man får veta vad Intel i snitt gör av med i tillverkningskostnad per prolle.

Permalänk
Medlem

förstår heller inte meningen med nyheten, det är ju likadant med allt,
har hört att tillverkningskostnaden för en volvo s40 är ca 40,000kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
för står heller inte meningen med nyheten, det är ju likadant med allt,
har hört att tillverkningskostnaden för en volvo s40 är ca 40,000kr

Jag hoppas att du bara slant på tangentbordet och inte särskriver "förstår" vanligtvis.

OnT:
Det låter som ett rimligt pris med tanke på tillverkningskostnaden. Finns ju bra mycket större skillnader i andra produktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83

OnT:
Det låter som ett rimligt pris med tanke på tillverkningskostnaden. Finns ju bra mycket större skillnader i andra produktioner.

Piercingindustrin till exempel. Ett smycke kostar 12 kr i inköp (alltså är produktionskostnaden ännu lägre) och säljs i butik för 500 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Piercingindustrin till exempel. Ett smycke kostar 12 kr i inköp (alltså är produktionskostnaden ännu lägre) och säljs i butik för 500 kr.

intressant...
Då skall jag gå tillbaka och be om att få tillbaka lite av kostnaden för min
Platinastav... om den nu bara kostade 12kr d.v.s.

OnT:
tycker det låter som om intel skulle kunna sänka priserna en del, speciellt med tanke
på hur mycket de ändå säljer. Fast med tanke på hur marknaden fungerar känns det
ändå rimligt antar jag...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi ska gå lite off topic... Kläder? snälla nån snacka om en marknad med marginaler..

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Om vi ska gå lite off topic... Kläder? snälla nån snacka om en marknad med marginaler..

Finns ju för fan butiker som lägger till 800% på tillverkningskostnaden. Har inga konkreta exempel dessvärre.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

det finns nog många industrier som har påslag på flera hundra % till slutkund..!

Mat tex: grönsaker och växter m.m. vad tror ni ett frö till en blomma kostar?, som sen kostar 79kr till kunden

sen är det ju självklart tillgång och efterfrågan som styr mest

jag jobbar på Axfood snabbgross (matgrossist till restaurangr och företag)
och man märker ju att vissa saker som tex isbergssallad som i vintras kostade över 50kr/kg (för att all isbergs i spanien hade frysit!) då var ju tillgången låg och nästan alla restauranger måste ha det..

isbergssallad kostar normalt ca:8kr/kg för oss i inköp och sen har vi en frukt och grönt leverantör (LIME) som i sin tur kanske köper den för 4kr/kg och den som odlar den har kanske lagt ut 0.50kr/kg !!

exemplet med piercingsmyckena var bra för jag kan tänka mig att den som tillverkat smyckena kanske gör 1 miljon såna per år och betalar några öre/smycke i stålkostnad och sen ska han konkurera med alla andra i världen med ett pris..

jag kan tänka mig att en processor skulle kosta bra mycke mer om dom tillverkades i sverige (med våran politik!)
(själv tror jag inte att bensinpriset kommer att sluta öka, kanske ligger på 20:an jämnt om ett par år! inte kommer världen att stanna för det..)

vet inte om ni kom ihåg strejken -99 då ett 128mb sdram som kostade 500:- och över en natt kostade 2000:-

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

OfT:
som piercingfantast måste jag bara påpeka att exemplet var riktigt dåligt...
Ett vettigt smycke är inte gjort i vanligt stål utan kirurgiskt stål 316L, titan, silver
eller s.k. blackline. Det finns givetvis andra material också men just den där
vanliga tron att det bar är en vanlig bit metall är så väldigt fel. Visst kan man
säkert gå till typ, glitter eller nått och hitta skräp som inte är värda ett jota men
om man har det minsta insikt så vet man att det är just det, skräp.

OnT:
Precis som tidigare sagt är ju stora pålägg knappast något ovanligt och
jag skulle bli mer chockad om det vore så att det inte lades på en massa på
proppar också. Det bevisar ju bara att datormarknaden är precis som de flesta
andra marknader i ytterligare ett avseende.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Det trissta med cpuer gäller AMD intel. är att inget led tjänar pengar förutom tillv av dem. Dvs disten butikerna tjänar nada på dem.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Det är som de brukar säga i läkemedelsindustrin...
Första pillret kostar 400miljoner dollar, resten 0.01 dollar...

Det är väl liknande i processor industrin, kanske inte lika extremt men poängen är detsamma

Visa signatur

"Of course I'm an egoist. Where do you get if you are not" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Att ta fram en ny processor kostar mer än att ta fram en ny bil modell det är inte lite heller vad det kostar.

Permalänk
Medlem

Tillverkningskostnaden, vad räknar man med då? Materialet som går åt?
Jag menar maskinerna som gör prollar lär ju kosta en hel del, och det är ju inte så att dom kan köpa en maskin som sedan gör processorer i ett par år utan dom måste ju hela tiden köpa nya grejjor för att allt ska blir mindre och mindre.
Utvecklingen och allt lär ju kosta massor dessutom.

Permalänk

Ett glas cola på resturanger, mcdonalds, krogar m.m kostar ca 60 öre per glas för dem... där har vi liten skillnad på inköpspris och försäjlning till en helt vanlig kund:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Ett glas cola på resturanger, mcdonalds, krogar m.m kostar ca 60 öre per glas för dem... där har vi liten skillnad på inköpspris och försäjlning till en helt vanlig kund:)

Så kan man å andra sidan inte räkna då lokal, personal knappast är gratis.

Permalänk
Medlem

Kontentan av det hela är att vi som slutkunder är och kommer för all framtid bli blåsta på pengar vad vi än gör eller säger..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Så kan man å andra sidan inte räkna då lokal, personal knappast är gratis.

då får vi också tänka på att de säljer en jävla massa annat....

Permalänk

det är bättre att redovisa självkostnaden ..

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

Som många andra sagt, går inte gå bara på produktionskostnader. Vi har ju personal, utveckling, lokaler, maskiner och andra administrativa kostnader etc etc.

Karagoth låter för övrigt som namnet på någon ond LotR-karaktär

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Nu glömmer ni det viktigaste av allt! Vinsten! Vinsten till ägarna ska idag vara enorm! Det räcker inte idag med samma vinstmarginal som för 15-20år sedan. Det ska vara mångdubbelt mer, annars är det inte lönande:)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

skulle vilja veta mer vad de räknat in.. kasserade enheter? personal? nedgraderade enheter? (från förvändade prestande till en lägre spec när en enhet inte testar väl, tror de gör så fortfarande..) mm.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Man tar så mycket betalt man kan så länge man får sin produktion såld på marknaden - en av grundpelarna i marknadsekonomin eller den sk kapitalismen.

Fri och "frisk" konkurrens håller priserna nere - bristande eller osund konkurrens och karteller håller priset uppe.