Behöver stor hjälp med Mandrake

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Behöver stor hjälp med Mandrake

För det första, Nero vill inte bränna de tre CD-ISOs som ligger på sunets sida. Jag försöker tanka ner andra ISOs från andra sidor men det verkar vara väldiga problem. Försökte ta ner DVDn från sunets sida, halvvägs kommer det upp en ruta i Firefox som säger "Couldnt make directory bla bla bla bla" och nedladdningen avbryts. Ingen bra start med andra ord.

En kompis har Mandrake 10 på tre stycken CD-skivor (tydligen har han lyckas bränna dem). Jag lånar dessa av honom och installerar och titta det fungerar ju faktiskt (uppriktigt förvånad över att det fungerar). Jag får starta om datorn, möts senare av en blå ruta med flera val, tydligen ska jag här välja om jag vill starta upp Windows eller Linux. Det vore ju enkelt med två val - "Linux" och "Windows XP" - men enkelt ska det tydligen inte vara när det gäller Mandrake. Jag möts av flera val, ett heter dock "Linux" sen har vi "Windows" och "Windows2" (av nån underlig anledning), vidare så finns det flera andra val, de heter typ "Linux safe xxxxxx" och "Linux xxxxxxx" där x är konstanter - cirka fem sådanna varianter. Jag väljer "Linux" och får logga in och kommer så småningom in i KDE.

Väl inne så pillar jag runt lite, gör absolut inget allvarligt, jag ställer om tangentbordslayouten och ändrar ljudvolymen, det är allt. Den inbyggda instant messaging-klienten tyckte jag inte om så jag drar ner Gaim men lyckas inte installera det (eller så installeras det och hamnar någonstans (men jag får ingen som helst feedback av systemet)).

Andra dagen så krashar Conquer hela tiden! Jag provar med flera omstarter. Så fort jag öppnar en mapp i KDE eller startar Conquer i Gnome så krashar det (det kommer upp en ruta med ett kugghjul och i kugghjulet är det en bomb) det står också något om att man ska skicka feedback någonstans.

Jag tänker att jag vill göra om allt från början. Jag startar om, går in i Windows och öppnar Partition Magic, jag raderar de partioner som Mandrake skapade till sig själv. Nu så innehåller min hårddisk en primär partion med Windows på (enhet C) och ett stort oallokerat utrymme - precis så det såg ut innan jag installerade Mandrake.

Jag bootar om igen. Till min stora förvåning möts jag av den där rutan där man får välja vilket OS man ska boota upp i. Jag som raderade partitionerna som Mandrake ligger på! Av ren nyfikenhet klickar jag på "Linux". Det ser ut som att jag är påväg in i Mandrake, men efter ett litet tag så står det ett felmeddelande samt Kernel panic och jag ombeds starta om datorn.

Jaha ... jag får väl installera om det igen då. Prövar att starta upp ifrån cd-skivan och följer instruktionerna för att installera Mandrake, allt ser bra ut men efter ett litet tag så kommer ett felmeddelande och sen ombeds jag att starta om datorn.

Jag skulle vilja ha lite pedagogisk hjälp med att, först och främst, få bort den där rutan där man kan välja vilket OS man ska starta upp, samt gärna en förklaring till varför den överhuvudtaget är kvar då jag tog bort partitionerna. Jag vill börja om från början!

Och lite råd om hur jag ska gå vidare sedan, vill gärna kunna installera om Mandrake.
Och om någon kan vet på rak arm eller kan spekulera kring varför Conquer helt plötsligt började krasha hela tiden.

Hemskt tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Svårt att veta varför Konqueror krashade, blir kanske bättre efter en ominstallation.

Mandrake (och alla operativsystem) använder en s.k. bootloader som laddar operativ systemet.
Mandrake använder lilo och det lilla programmet installeras inte som andra på hårddisken utan i de första sektorerna på disken som kallas MBR (Master Boot Record).
Har du ingen boot loader kan du inte starta ditt operativ system.

Vad var det för fel meddelande du fick under den andra installationen?

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Jo det kanske blir bättre efter en ominstallation. Vill göra en ominstallation nu!

Ok men varför visar lilo "Linux" när Mandrake in finns?

Jag ska kika vad för meddelande jag får när jag ska installera ... återkommer.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Jo det kanske blir bättre efter en ominstallation. Vill göra en ominstallation nu!

Ok men varför visar lilo "Linux" när Mandrake in finns?

Jag ska kika vad för meddelande jag får när jag ska installera ... återkommer.

Lilo ligger installerat i bootsektorn. Du får radera den, alternativt ignorera när du ändå installerar Linux (och därmed Lilo) på nytt.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Ilja> Ska jag radera Lilo eller bootsektorn? Hur gör jag det? Windows kommer väl starta upp "som vanligt" om jag gör det eller?

Ok jag kan ju, som jag och Lunke pratar om, installera om Mandrake. Då får jag ju ett felmeddelande och det lyder så här:

exited abnormaly -- received signal 7
sending termination signals ... done
sending kill signals ... done
unmounting filesystem ...
/tmp/image
/tmp/stage2
you may safely reboot or halt your system

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Vill du ta bort lilo måste du installera en annan boot loader, förslagsvis den som windows använder. För att göra det behöver du en windows installations skiva som kan boota med och sen gå in i räddningskonsolen. Och sen skriva fixboot, kanske även fixmbr är inte riktigt säker.

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Lunke> Ok, men jag kommer inte kunna installera om Mandrake då? Eller det kanske fungerar om jag tar bort Lilo?

Jag ska prova att starta upp från Windows XP-skivan nu och se om jag kan få bort Lilo.

Ja, jag går in i räddningskonsollen men den kräver mig på ett administratörslösenord vilket jag skriver in men den säger är ogiltligt. Jag skriver det lösenordet som jag skriver då jag loggar in i Windows (och jag loggar in som admin). Eller är det ett annat lösenord den vill ha? Börjar bli en smula frustrerad nu känner jag, lite väl mycket motgångar.

Kan detta vara något tror ni?

"Fdisk has an undocumented parameter called /mbr that causes it to write the master boot record to the hard disk without altering the partition table information. "
källa:
http://support.microsoft.com/kb/q69013/

Jag skriver fdisk /mbr i dos-prompten men den säger att det inte är ett kommando. Hehe ... ja jösses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Ja det är Administratör lösenordet, fdisk /mbr ska funka det med har jag för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Startade upp från en DOS-startdiskett och skrev fdisk /mbr. Nu är allt ordnat igen och en ny version av Mandrake är installerad.

Tack för hjälpen!