Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

En fråga om partioner

Jag har en 200GB hårddisk med följande partioner: en primär partion med Windows, den heter c:. Jag har sedan en extended partion med tre logiska partioner i, på dessa finns Mandrake (system-, swap- och home-partion).

Jag hade tänkt sätta i en ny raptor-disk och installera Windows på den. Jag kommer ta bort partionen c:, alltså oallokera det utrymmet, jag gör detta genom att starta upp från partition magics bootdiskett. Sedan slår jag av burken, sätter i raptorn, startar upp från XP-skivan och installerar XP på raptorn och bootar om ...

Fråga: spelar det nån roll om jag inte har en primär partion på 200GB-hårddisken? Jag kommer bara ha en extended partion med tre logiska partioner för Mandrake. Bryr sig Windows? Bryr sig Linux?
Min fråga är alltså om en hårddisk måste ha minst en primär partion?

Fråga: Windows ser ju inte partionerna i extended partionen eftersom det är Linux-filsystem (Windows har väl bara trott att c: finns), så Windows lär ju inte ändra några enhetsbetäckningar på de i extended (typ kalla den första för c och förskjuta de andra bakåt alfabetiskt). Men hur är det med Mandrake? Mandrake lär väl inte sett c: förrut då det är ntfs och ska väl inte reagera heller?
Alltså kommer Mandrake bry sig om c: försvinner? Sökvägar eller något? Jag är rätt grön på Mandrake ...

Tacksam för hjälp!