OSX på X86? (liten markandsundersökning mm)

Permalänk
Medlem

OSX på X86? (liten markandsundersökning mm)

jo, tänkte höra hur ni ser på OSX på en "vanlig PC" om nu Apple skulle få för sig att släppa katten lös på världen?

Mac-folket argumenterar ofta att det är mycket hårdvaukontrollen som gör det så stabilt även det finns de som hävdar annat..*

till frågorna nu! tänk innnan du väljer röst, pga envalsalternativssystemet fick jag göra en lite konstig vallista.

(* säger inget mer eftersom det på sätt och vis skulle bryta mot en § i reglerna, så inga inlägg om hur eller varför tack. om det ändå är OK att disskutera dess funktion hypotetiskt så hoppas jag en moderator meddelar detta.

åas kan man ju fundera över varför det nu cirkulerar runt en massa "hackade" OSX nätet över, kan det vara så att Apple hoppas på lite gratis hype/reklam/buggtest genom denna "olycka" kanske? debattera!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så länge en PC variant av OSX inte var "stympad", dvs förlorad funktionalitet/applikationer jämfört med Mac varianten, så skulle jag kunna tänka mig använda det.
Sen kommer ju hårdvarustödet in som viktig faktor, Mac OS har väl aldrig varit någon höjdare på exotisk hårdvara
och det är väl det största problemet i PC världen för OSX, så troligen kommer PC varianten av OSX endast fungera riktigt sjysst på Apples PC.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

japp, givetvis är det en teoretisk perfekt fungerande version jag avser här.

ang hårdvarustödet, Apple skulle kanske kunna ha en lista med grejer som garanterat stöds av dem, andra/tredjeparts-hård/mjuk-vara fungerar som nu. (med tillverkarens rekomendationer och rutiner.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kostar samma som för Mac-användare? Hur menar du då egentligen?
Mac OS X kostar ca. 1500:- att köpa i butik, och andelen sålda kopior lär knappast täcka utvecklingskostnaden i sig, utan dessa pengar kommer ju i stort från hårdvaruförsäljningen. Sen hur stor del detta egentligen är vet nog bara Apple själva, men en sak är säker, och det är att varje Mac-användare har betalat bra mycket mer än 1500:- för Mac OS X.

Permalänk
Medlem

VAFAN!

Vad fan ska jag svara på detta då?

Jag säger:
NEJ! OSX ska köras på maskiner från Apple och jag stannar kvar vid Apple

Permalänk
Medlem

Bra argument, Sidde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Kostar samma som för Mac-användare? Hur menar du då egentligen?
Mac OS X kostar ca. 1500:- att köpa i butik, och andelen sålda kopior lär knappast täcka utvecklingskostnaden i sig, utan dessa pengar kommer ju i stort från hårdvaruförsäljningen. Sen hur stor del detta egentligen är vet nog bara Apple själva, men en sak är säker, och det är att varje Mac-användare har betalat bra mycket mer än 1500:- för Mac OS X.

ja samma pris som ett löst nytt paket utan dator kostar. (inte uppgradering, bundle eller studentpaketpris)

sen vet jag inte om det är så verkligen? isf skulle ju minin vara rätt meningslös tex..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
VAFAN!

Vad fan ska jag svara på detta då?

Jag säger:
NEJ! OSX ska köras på maskiner från Apple och jag stannar kvar vid Apple

hehe, nu får jag inte disskutera eller yttra mig om hur bra/dåligt det faktiskt funkar på min dator.. men åas disskuteras Vista friskt i MS-delen när knappast så många betatestare kan ha fått det.. hyckleri!

( ~ moderatorer, säg att vi får dra upp lite löst om ämnet! (förutom hur/vad man måste göra då givetvis) )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Bra argument, Sidde.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Skulle kunna betala för det då jag gärna ser ett snvändarvänligt os som bryter microsofts monopol. Däremot så skulle jag inte överge linux för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle gjärna se OSX till PC, inte säkert att jag skulle använda det men jag skulle fundera på det. Jag kommer däremot aldrig någonsin att ens fundera på att köpa en mac. Den störsa anledningen är priset men det finns fler anledningar t.ex att jag vill bygga min egen dator och det faktum att apple ska kontroller "allt" imponerar inte precis på mig.

Jag tycker att OSX ska släppas fritt (i den mening att man kan köra det på alla datorer) och att apple går över till att vara en mjukvaruutvecklare och OEM på så sätt kan sidde forsätta betala flera tusen kr mer för samma hårdvara samtidigt som alla andra får chansen att använda OSX.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
sen vet jag inte om det är så verkligen? isf skulle ju minin vara rätt meningslös tex..?

En nyhet på 99mac häromveckan visade att komponentpriset på en Mac mini är ~2000 kr, så jo, Apple har bra marginaler på den också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
En nyhet på 99mac häromveckan visade att komponentpriset på en Mac mini är ~2000 kr, så jo, Apple har bra marginaler på den också.

hehe, jo Kineserna blir väll inte feta på att skruva ihop den iof, men det är mer som ska till i det faktiska tillverkningskostnaden än dagspriset på kisel.

/ Jobs ser ut som Pontus Enhörning morbror eller nått..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Läste du artikeln också?

"Leverantören FoxConn bygger Mac mini i kina så själva monteringen kostar inte mer än cirka 70 kronor tror iSuppli vidare."

Permalänk
Medlem

Tror nog jag skulle köra Vista före OSX även om jag tycker OSX är grymt skönt. Vista har sån överlägsenhet i allt förutom utseende jämfört med OSX, Får hoppas dom försöker fixa till windowstjafset lite mer så.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Tror nog jag skulle köra Vista före OSX även om jag tycker OSX är grymt skönt. Vista har sån överlägsenhet i allt förutom utseende jämfört med OSX, Får hoppas dom försöker fixa till windowstjafset lite mer så.

Vad är det som är så överlägset med vista mot osx jag tycker det mesta med visa är skit

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Läste du artikeln också?

"Leverantören FoxConn bygger Mac mini i kina så själva monteringen kostar inte mer än cirka 70 kronor tror iSuppli vidare."

ja, har läst en annan som uppskattade värdet på delarna ännu lägre med. men som sagt, mer än material och personal ingår i slutkostnaden.* däremot tvivlar jag ju inte på att de faktiskt tjänar bra på den.

utveckling, marknadsföring, support, mutor till myndigheter, dokumentförare, översättere, distrubiution, etc, etc.

men tänk vad skönt om man nu bara kunde köpa samma MB och delar samt OSX för det priset. nästan samma kostnad iof, men med valfrihet. (därför jag aldrig skulle få för mig att köpa en "riktig" Mac som byte mot min dator. men en Mini att leka med är det trolig att det kan bli snart.. )

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Tror nog jag skulle köra Vista före OSX även om jag tycker OSX är grymt skönt. Vista har sån överlägsenhet i allt förutom utseende jämfört med OSX, Får hoppas dom försöker fixa till windowstjafset lite mer så.

kommentar att minnas kanske?

Du säger att något som inte finns färdigt är bättre än något som funnits i flera år. Kan påminna dig om att det antagligen hinner komma ännu ett system från Apple innan Microsoft får tummen ur röven och snickrar ihop ett nytt.

Vill gärna ha argument på det du säger, eller ska jag bara tolka det som du är en inkompetent nörd som antar saker utan att testa?

Vad vet vi om vista?
Säkerheten kommer fortfarande bara vara ett skal, inte så att de byggt om kärnan från grunden för att öka säkerheten.
Implementationen utav Internet Explorer 7.0 som tydligen inte ens ska ha CSS 2.0 stöd.
Ikonerna ska tydligen INTE vara vektorgrafik. De vill inte vara förstå på något alltså.
De har skippat en hel del funktionen, som ska komma senare, och verkar ska komma till XP också.
De kommer vara relativt dyrt.
De kommer INTE ha ett nytt cli, det gamla dosskalet ska alltså fortfarande få finnas kvar.

Vad jag kan se kommer vista inte med mycket alls som är nytt eller så. De tar bara saker som redan finns i andra system. Plockar ihop lite saker. Medan andra system utvecklar vidare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Tror nog jag skulle köra Vista före OSX även om jag tycker OSX är grymt skönt. Vista har sån överlägsenhet i allt förutom utseende jämfört med OSX, Får hoppas dom försöker fixa till windowstjafset lite mer så.

Kan du ge något exempel där (förutom programutbud) där Vista har en "sån överlägsenhet" över Mac OS?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk

Jag skulle inte säga nej om Apple erbjöd en version helt utan support till godtyckliga datorer för samma pris.

...men det kommer aldrig hända.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6

...men det kommer aldrig hända.

är inte så säker på det, det är nått skumt med hela den här lilla "läckan" alltså..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
kommentar att minnas kanske?

Du säger att något som inte finns färdigt är bättre än något som funnits i flera år. Kan påminna dig om att det antagligen hinner komma ännu ett system från Apple innan Microsoft får tummen ur röven och snickrar ihop ett nytt.

Vill gärna ha argument på det du säger, eller ska jag bara tolka det som du är en inkompetent nörd som antar saker utan att testa?
Vad vet vi om vista?
Säkerheten kommer fortfarande bara vara ett skal, inte så att de byggt om kärnan från grunden för att öka säkerheten.
Implementationen utav Internet Explorer 7.0 som tydligen inte ens ska ha CSS 2.0 stöd.
Ikonerna ska tydligen INTE vara vektorgrafik. De vill inte vara förstå på något alltså.
De har skippat en hel del funktionen, som ska komma senare, och verkar ska komma till XP också.
De kommer vara relativt dyrt.
De kommer INTE ha ett nytt cli, det gamla dosskalet ska alltså fortfarande få finnas kvar.

Vad jag kan se kommer vista inte med mycket alls som är nytt eller så. De tar bara saker som redan finns i andra system. Plockar ihop lite saker. Medan andra system utvecklar vidare.

Oj vad vi ska ha roligt här med en liten lektion i dom nya funktionerna som indtroduceras iochmed Windows Vista

Vi börjar med dom mest självklara och tar oss igenom dom, Förutom just dessa tillkommer tusen nya saker som helt enkelt gör Vista överlägset i min mening

Internet Explorer 7: Detta kommer dock även fast vad du påstår enligt bloggare som utvecklar det innehålla stöd för CSS 2.0 i sin slutgiltiga release. IE 7 kommer även inte kunna spara något på din hårddisk utan att du ger till godkännande, Det har ett automatiskt skydd mot Phising och såvidare

Sidebar: Nydligen introducerades den igen nu med såkallade Gadgets vilket motsvarar OS X och Konfabulators "widgets". Dessa kan användas för att styra program, Läsa rss, Kolla busstidstabellen. Man kan ha kvar dom i sin SideBar eller dra dom till skrivbordet. Ja ni vet nog själva vad som menas För screenshot på hur den ser ut kan jag rekomendera följande länk:
http://smakofs.members.winisp.net/blog/WindowsSidebar.jpg
Här är en video på dom i action
http://www.winsupersite.com/files/pdc2005-sidebar.wmv
Ni som vill börja skapa egna gadgets kan besöka följande länk:
http://start.com/developer/

En annan intressant aspekt med detta är att dom inte tänker stanna vid vad Apple och Konfabulator gjorde utan även försöka intergrera sina Gadgets på följande sätt

"Gadgets for Start.com (a.k.a. Web or Server-based Gadgets) provide a fast, customizable homepage with a clean user interface – putting the user in control of more of their online experience. Currently in incubation/public preview, Start.com is a place where consumers can customize the web to their liking by adding their own sources of content including RSS web-feeds and web-based Gadgets that extend functionality of their site- anything from custom calendars to service integration. Start.com demonstrates the use of DHTML and ASP.Net Atlas, which separates the data from the UI resulting in significant performance improvements. In addition, Start.com Gadgets can easily support docking into the Windows Sidebar."

"Gadgets for Windows SideShow(tm) (a.k.a. Auxilary Display Gadgets) allow users to view their information on devices. Users can view their data where they want it, whether it is for instant access on the lid of a laptop PC, for notifications on a keyboard display or for convenience on a detached device like a cell phone. Gadgets for Windows SideShow run on the PC and use COM interfaces to send data to devices. This Windows SideShow platform combined with the power of desktop applications allows for new scenarios and opportunities."
Sideshow finns demosterat här
http://www.winsupersite.com/files/pdc2005-sideshow.wmv

Säkerheten i Vista: Som du påpekar har dom tidigare versionerna av Windows inte varit säkra "by default" något som Microsoft ämnar att ändra iochmed Vista. Man har helt enkelt kollat på vilka dom mest effektiva lösningnarna för att hindra virus och dylikt borta från din dator. Dom har bland annat hämtat inspiration från *Nix system och deras lösningar med att man inte kan installera saker utan att ange ditt admin lösenord vilket är varför Vista också inte låter dig ha ett admin konto direkt som du hade i xp och alla windows före det. Vista ämnar också att få program att ändra så ytterst lite det går, Numera går det till exempel inte att ändra i registret och man låter äldre program få ett emulerat register istället för det riktiga. Dock anser jag själv att dom borde ta bort det totalt. Såväl som massor med andra ändringar

Börjar bli trött så jag pastar lite mer och har det lite kortare
Windows Presentation Foundation (Avalon): Dom stora fördelarna med det nya grafiska systemet är följande.

All graphics will be routed through Direct3D, providing a unified avenue for display, and allowing more advanced graphical features.

The system will take advantage of hardware acceleration, making it easier for the computer to handle advanced graphics and video elements.

The graphical subsystem will be vector based, which allows for much better scaling.
Because of better scaling, Windows Vista will be well suited for the next generation of high resolution monitors. WPF insures that as the dots per inch (dpi) on monitors increase, displays will look better rather than smaller.

The system allows windows to be rescaled rather than resized.

The vector rather than pixel based graphics will allow documents to scale more faithfully, improving printer fidelity in Windows Vista (see Metro).

WPF will mark a big change in the amount of control developers and designers have over the layout and appearance of documents in Windows. For example, instead of changing the size or color of a button, one can change its shape or add almost any number of other shapes to its layout to create custom effects such as borders or shading.

More advanced graphical effects, such as blurring and transparency, can provide a better connect with designers, who will be able to apply effects previously only accessible from dedicated graphical design programs.

WPF is designed to have a good deal of prewritten libraries for layout elements, including support for columns and paging.

XPS (Metro): XPS är i kort microsofts svar på adobes pdf.

XPS is a subset of Windows Presentation Foundation, allowing it to incorporate rich vector-graphic elements in documents. The elements used are taken to a lower level (i.e. described in terms of paths) to allow for portability across platforms. In effect, it consists of XAML files, with necessary fonts, zipped in a package.

Nätverk:

Windows Vista is expected to have a brand new networking stack. A significant change is a more complete implementation of IPv6 which is now supported by all networking components, services, and the user interface. Vista also takes advantage of peer-to-peer technology to provide a new type of domain-like networking setup known as a Castle. Castles make it possible for user credentials to propagate across networked computers without a centralized server, making them more suitable for a home network.

The ability to assist the user in diagnosing a network problem is expected to be a major new networking feature. Using technologies such as UPnP, Windows Vista has a greater awareness of the network topology the host computer is in. With this new network awareness technology it can provide help to the user in fixing network issues or simply provide a graphical view of the perceived network configuration.

Iallafall är detta bara ett litet ihopplock av vad vista erbjuder Jag hoppas personligen att det kommer slå igenom och ifall det inte gör det blir det att återvända till OS X

Edit: Clarity förklaras här, http://www.winsupersite.com/files/pdc2005-clarity.wmv

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

rezuth: Dina argument bygger ju i princip på att allt som utlovas kommer att finnas med i den första skarpa releasen av Vista, och att Mac OS X aldrig kommer att släppas i en ny version? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
rezuth: Dina argument bygger ju i princip på att allt som utlovas kommer att finnas med i den första skarpa releasen av Vista, och att Mac OS X aldrig kommer att släppas i en ny version? Eller har jag fel?

Jag har inte fått reda på någon information om vad som väntas komma i nästa version av OS X så tyvärr måste jag bygga mina åsikter på den som finns tillgänglig Men jag kan med all säkerhet förvänta mig att nästa version av OS X kommer vara i samma stil som Vista

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Bla bla meningslös reklam från Redmond...

Jag sa argument för vad som är bättre, inte vad microsoft har skivit att det ska innehålla...
Du uppgav ju bara vad det innehåller.

Och fortfarande. De bygger ett skal runt systemet som säkerhet. Istället för att bygga om.
Bygg om, bygg nytt!

Angående Metro. Jag blir så JÄVLA less på MS. Varför använder de inte en teknik som redan är en standard och alla har. Istället gör de en ny för att de själva misslyckats med PDF hanteringen.

Edit:
För att citera "Borg 64" på 99mac.

"Hela upplägget med Longhornprojektet var väl att MS skulle lansera ett sprillans nytt Windows, ombyggt från grunden. Resultatet verkar dock bli en tämligen klumpig utveckling av XP, fast med större inskränkningar för användaren och mer "storebror-ser-dig"-mentalitet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
VAFAN!

Vad fan ska jag svara på detta då?

Jag säger:
NEJ! OSX ska köras på maskiner från Apple och jag stannar kvar vid Apple

Haha

Hur fasiken kan man älska en grå plåtburk med ett äpple på? Löjligt.

OS X fungerar förövrigt klockrent på diverse intel och amdburkar redan. Med klockrent menar
jag att nätverk, ljud, usb2, firewire, sata osv funkar perfekt. Detta på datorer som Apple
säkerligen aldrig har kört OSX på innan. (t ex P4 2.6 med SSE2, Abit IS7 moderkort med
integrerat realtek-ljud och 3com 10/100 LAN). Operativsystemet är helt stabilt, med undan-
tag för rosetta (till "gamla" ppc-emulerade program) som kan knasa ibland.

Om Apple släpper OSX till alla x86-datorer så kommer det i stort sett bara vara fler drivrutiner
som behövs.

Longhorn är inte baserat på XP, det är baserat på 2003 server.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Hur fasiken kan man älska en grå plåtburk med ett äpple på? Löjligt.

http://www.clubic.com/photo/00072630.jpg > http://www.gtek.se/img_prod/LSCS602SEBL.jpg

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Han suger.

Permalänk
Medlem

Que?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Internet Explorer 7: Detta kommer dock även fast vad du påstår enligt bloggare som utvecklar det innehålla stöd för CSS 2.0 i sin slutgiltiga release. IE 7 kommer även inte kunna spara något på din hårddisk utan att du ger till godkännande, Det har ett automatiskt skydd mot Phising och såvidare :)[/B]

Wow, IE kommer i kapp med verkligheten. Hur gör detta Vista bättre än OSX?

Citat:

Sidebar: Nydligen introducerades den igen nu med såkallade Gadgets vilket motsvarar OS X och Konfabulators "widgets". Dessa kan användas för att styra program, Läsa rss, Kolla busstidstabellen. Man kan ha kvar dom i sin SideBar eller dra dom till skrivbordet. Ja ni vet nog själva vad som menas För screenshot på hur den ser ut kan jag rekomendera följande länk:
http://smakofs.members.winisp.net/blog/WindowsSidebar.jpg
Här är en video på dom i action
http://www.winsupersite.com/files/pdc2005-sidebar.wmv
Ni som vill börja skapa egna gadgets kan besöka följande länk:
http://start.com/developer/

Wow, en Dashboard-kopia som dessutom tar upp hela högra sidan av min skärm och ser allmänt grotesk ut. Jippie.

Citat:

Säkerheten i Vista: Som du påpekar har dom tidigare versionerna av Windows inte varit säkra "by default" något som Microsoft ämnar att ändra iochmed Vista. Man har helt enkelt kollat på vilka dom mest effektiva lösningnarna för att hindra virus och dylikt borta från din dator. Dom har bland annat hämtat inspiration från *Nix system och deras lösningar med att man inte kan installera saker utan att ange ditt admin lösenord vilket är varför Vista också inte låter dig ha ett admin konto direkt som du hade i xp och alla windows före det. Vista ämnar också att få program att ändra så ytterst lite det går, Numera går det till exempel inte att ändra i registret och man låter äldre program få ett emulerat register istället för det riktiga. Dock anser jag själv att dom borde ta bort det totalt. Såväl som massor med andra ändringar

Fortfarande bara MS som kommer ikapp med verkligheten. På vilket sett är detta överlägset OSX (eller valfri modern Linuxdist för den delen?)

Citat:


Börjar bli trött så jag pastar lite mer och har det lite kortare
Windows Presentation Foundation (Avalon): Dom stora fördelarna med det nya grafiska systemet är följande.

All graphics will be routed through Direct3D, providing a unified avenue for display, and allowing more advanced graphical features.

The system will take advantage of hardware acceleration, making it easier for the computer to handle advanced graphics and video elements.

The graphical subsystem will be vector based, which allows for much better scaling.
Because of better scaling, Windows Vista will be well suited for the next generation of high resolution monitors. WPF insures that as the dots per inch (dpi) on monitors increase, displays will look better rather than smaller.

The system allows windows to be rescaled rather than resized.

The vector rather than pixel based graphics will allow documents to scale more faithfully, improving printer fidelity in Windows Vista (see Metro).

WPF will mark a big change in the amount of control developers and designers have over the layout and appearance of documents in Windows. For example, instead of changing the size or color of a button, one can change its shape or add almost any number of other shapes to its layout to create custom effects such as borders or shading.

More advanced graphical effects, such as blurring and transparency, can provide a better connect with designers, who will be able to apply effects previously only accessible from dedicated graphical design programs.

WPF is designed to have a good deal of prewritten libraries for layout elements, including support for columns and paging.

Jag vet inte om Avalon är mer avancerat än Quartz (eller vad motsvarande heteri OSX) men grejen är ju att OSX har haft ett hårdvaruaccelererat GUI i åratal. Vad är det som gör Avalon så enormt mycket bättre? Dessutom så är ju OSX betydligt sexigare än Vista (varför göra allt så grymt mörkt i Vista? Fast om de hade gjort det ljusare så hade jag väl klagat på MS tendenser att kopiera istället)

Citat:

XPS (Metro): XPS är i kort microsofts svar på adobes pdf.

XPS is a subset of Windows Presentation Foundation, allowing it to incorporate rich vector-graphic elements in documents. The elements used are taken to a lower level (i.e. described in terms of paths) to allow for portability across platforms. In effect, it consists of XAML files, with necessary fonts, zipped in a package.

XPS är i kort MS sätt att få en av sina egna standarder att ersätta en fullt duglig öppen sådan. Detta lär innebära att vi Linuxanvändare får begå lagbrott för att kunna läsa dokument.

Citat:

Nätverk:

Windows Vista is expected to have a brand new networking stack. A significant change is a more complete implementation of IPv6 which is now supported by all networking components, services, and the user interface. Vista also takes advantage of peer-to-peer technology to provide a new type of domain-like networking setup known as a Castle. Castles make it possible for user credentials to propagate across networked computers without a centralized server, making them more suitable for a home network.

The ability to assist the user in diagnosing a network problem is expected to be a major new networking feature. Using technologies such as UPnP, Windows Vista has a greater awareness of the network topology the host computer is in. With this new network awareness technology it can provide help to the user in fixing network issues or simply provide a graphical view of the perceived network configuration.

Iallafall är detta bara ett litet ihopplock av vad vista erbjuder Jag hoppas personligen att det kommer slå igenom och ifall det inte gör det blir det att återvända till OS X

Ja, Mac OSX lär ju ha ärvt sin nätverksstack från BSD (tom MS har ju det) och det har ju dessutom nätverksgrejer som underlättar fildelning mm (Bonjour).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Haha

Hur fasiken kan man älska en grå plåtburk med ett äpple på? Löjligt.

OS X fungerar förövrigt klockrent på diverse intel och amdburkar redan. Med klockrent menar
jag att nätverk, ljud, usb2, firewire, sata osv funkar perfekt. Detta på datorer som Apple
säkerligen aldrig har kört OSX på innan. (t ex P4 2.6 med SSE2, Abit IS7 moderkort med
integrerat realtek-ljud och 3com 10/100 LAN). Operativsystemet är helt stabilt, med undan-
tag för rosetta (till "gamla" ppc-emulerade program) som kan knasa ibland.

Windows funkar också klockrent på alla PC. Hur kommer det sig då att Windows alltid krånglar?
Jo, det blir så när man inte har 100% koll på hårdvaran.

Citat:

Om Apple släpper OSX till alla x86-datorer så kommer det i stort sett bara vara fler drivrutiner
som behövs.

Longhorn är inte baserat på XP, det är baserat på 2003 server.

Och Win2003 är baserat på XP.

När det gäller IE7 så hörde jag (när IE6 kom, för 3 år sen?) att de skulle bygga om IE från grunden, men detta verkar inte vara fallet.

Alltså:
M$ filosofi: Bygg ett säkrare skal och släpp som en helt ny produkt!

EDIT:
Förlåt, det var hela 4 år sen den senaste stora uppgraderingen av IE kom

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Que?

Apple har även en icke-holistisk lösning på problemet.. (jag sa ju att de kommer OSX für alles)

( http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/pict0239.jpg )

... ( )

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint