ta bort trasiga paket i ubuntu = pajjar operativet?

Permalänk
Medlem

ta bort trasiga paket i ubuntu = pajjar operativet?

Lanade hos en polare i helgen och då man hade möjlighet att få internet i linux (har 56k softmodem hemma) så tänkte jag köra lite uppdateringar... Eftersom jag annars tankar ner paket från andra håll och installerar så har det gjort att några har blivit "broken" och för att kunna uppgradera så måste man ta bort dom först...

Men det sjuka är att man tydligen måste samtidigt ta bort alla libraries och andra filer som paketen använder sig av som t.ex. "ubuntu-base" samt språk-filer som man måste ha för ett fungerande ubuntu...

Försökte förgäves att installera in det igen innan jag reboota, men när jag väl gjorde det så var det fel med x-servern o.s.v

Det ännu roligare var att jag då körde en rescue på ubuntu för att försöka fixa det, men då fuckar den upp partitionen helt totalt och GRUB funkar inte så jag kunde längre inte komma in i windows :/

Så nu frågar jag i sann Sverker-anda: "Ska de va på de här viset, VA VA VA VA??!!" :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Till att börja med: ubuntu-base, ubuntu-desktop, och många andra är bara sk meta-paket - de innehåller inget.

Det är heller inte nödvändigtvis så att man måste ta bort ett paket som är broken. Det du bör testa först när det inte fungerar är "sudo apt-get install -f". Om den vill ta bort massor av paket så kan du antingen försöka uppgradera paket för paket, eller så kan du låta den ta bort programen och sedan installera tillbaka dem - apt kommer inte slänga konfigurationsfilerna om du inte speciellt säger till, så det ska inte märkas någon skillnad.

Om du har sabbat grub kan du läsa http://ubuntuguide.org/#restoregrubmenuafterwindowsinstallati...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu