Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Aug 2004

Slackware, nybörjarhjälp

Har aldrig kört Linux men blev sugen på att testa. Så jag drog ner slackware och jag har bränt ut det och allt sånt. Sitter och säkerhetskopierar nu, ifall något skulle gå fel.
Jag har kollat igenom gamla slackware trådar och linux i allmänt trådar. Men det är ändå en del jag undrar.

1. Om jag vill välja operativsystem när jag startar, måste jag göra någon speciell inställning då, eller kommer det fram automatiskt?

2. Vad gör jag om något hänger sig under installationen, är det bara att starta om då, eller förstörs något ifall man gör det?

3. Måste man tänka på hur hårddisken är uppbyggd med cylindrar osv när man installerar, eller är det bara att köra?

4. Funkar det med NTSC filsystem?

5. Hur gör jag för greja med rawfiler i linux? Har inte hittat något plug-in till gimp som fixar det.

6. Laddade ner 2 cd skivor, slackware 10.4 tror jag att det var. Finns det några program med eller måste man ladda ner de sen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2002

Re: Slackware, nybörjarhjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasc89
Har aldrig kört Linux men blev sugen på att testa. Så jag drog ner slackware och jag har bränt ut det och allt sånt. Sitter och säkerhetskopierar nu, ifall något skulle gå fel.
Jag har kollat igenom gamla slackware trådar och linux i allmänt trådar. Men det är ändå en del jag undrar.

1. Om jag vill välja operativsystem när jag startar, måste jag göra någon speciell inställning då, eller kommer det fram automatiskt?

2. Vad gör jag om något hänger sig under installationen, är det bara att starta om då, eller förstörs något ifall man gör det?

3. Måste man tänka på hur hårddisken är uppbyggd med cylindrar osv när man installerar, eller är det bara att köra?

4. Funkar det med NTSC filsystem?

5. Hur gör jag för greja med rawfiler i linux? Har inte hittat något plug-in till gimp som fixar det.

6. Laddade ner 2 cd skivor, slackware 10.4 tror jag att det var. Finns det några program med eller måste man ladda ner de sen?

1. Det måste du fixa i Lilo, och det görs i slutskedet av installationen

2. Startar om och gör om allt igen (Det fick iaf jag göra sist när min installation la av)

3. Du måste formatera/partitonera, men det är simpelt om du använder cfdisk, görs innan installationen börjar

4. Läsa, inte skriva (Och det heter NTFS )

5. Ingen aning

6. 10.2 bör det vara, och det finns med en jäkla massa program, även om du kanske behöver ladda hem en del i efterhand. (Kolla in Swaret (http://swaret.sourceforge.net/index.php) för detta, ungefär som Debians apt (tycker jag iaf))

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Aug 2004

Re: Re: Slackware, nybörjarhjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
4. Läsa, inte skriva (Och det heter NTFS )

Blandade visst ihop det med det amerikanska tv systemet
Men måste jag köra fat32 då? Då kan jag ju inte ha filer som är större än 4gig ju, och jag grejar en del med filmredigering, och då ligger ofta filerna direkt från kameran på ganska mycket mer än 4gig. Tror jag skippar linux isåfall. Men tack för svaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2002

Du bör köra antingen ext2/ext3/reiserfs som alla är filsystem för Linux.

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

ext2/ext3 är även användbart i Windows genom www.fs-driver.org