Ny 300Gb disk, bra med en enda partion?

Permalänk
Medlem

Ny 300Gb disk, bra med en enda partion?

Hej!

Kort fråga, har köpt en extra 300gb disk till min filserver. Hur funkar det med en enda stor partition med ext3? Funkar det bra eller ska man dela in den?

MVH

Permalänk
Medlem

Om du bara ska använda den som lagringsdisk så funkar det bra med en stor.

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henrikk
Om du bara ska använda den som lagringsdisk så funkar det bra med en stor.

Ska bara vara lagringsdisk. Okej kör på en enda stor. Tack!

Permalänk
Medlem

Jag skulle skapa en LVM-volym på den så att man kan krympa den och lägga till fler partioner om man skulle känna för det i efterhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Jag skulle skapa en LVM-volym på den så att man kan krympa den och lägga till fler partioner om man skulle känna för det i efterhand.

Det där var något nytt för mig. Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

tycker du skippar det och kör en vanlig primär på disken, du har ändå en disk till eller?

men men, http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Det där var något nytt för mig. Hur funkar det?

Det funkar som så att du skapar en virtuell disk/volym på din riktiga disk, i vilken du sedan kan lägga partitioner osv. Det innebär att om du om 3 månader skaffar en till 300 GB-disk så kan du ganska enkelt "dra ut" din existerande LVM-volym till 600 GB, för att därefter resize'a det överliggande filsystemet. Om sedan en av dessa två diskar skulle brinna upp, ja, då drar du ner storleken på LVM'en igen och resize'ar filsystemet igen. Riktigt så enkelt är det kanske inte, du lär få köra lite diagnostik och reparationsverktyg på vägen förstås, men det är i alla fall grunden för det hela.

Kör på ReiserFS om du planerar att göra sånt här, det är överlägset snabbast på att justera storleken på partitioner. Eller, var i alla fall det för något år sedan när jag senast kollade.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tycker du skippar det och kör en vanlig primär på disken, du har ändå en disk till eller?

Varför? Det är stabilt, marginellt mer krångel att sätta upp och ger en överlägsen flexibilitet.