Få tillgång till mina NTSF partitioner i Ubuntu?

Permalänk

Det beror på att han inte hittar satadiskar när han bootar, utan först när allt är uppstartat. Så tyvärr får du alltså mounta om den varje gång du startar om datorn. Själv gjorde jag så att jag skrev in kommandot i en textfil och flaggade den som executable, så kör jag den filen bara.

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

Fan va surt.. men jag får väll göra något liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5

root@ubuntu5:/home/polygon5 # sudo mount /dev/sd1 /media/Z/ -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222 mount: specialenheten /dev/sd1 finns inte

Som synes så funkade det dåligt...

Edit: Kollade även i sys, där fanns (i mappen block) en mapp, sda, som innehåller sda1 & sda5. var det dessa du menade?

Japp. Det betyder nog att du har partition 1 som "extended" (sda1) och på denna en "logisk" partition (sda5) som är din NTFS-partition. Kan det stämma?

Edit: Jag kom på att jag använder evms för att mounta mina SATA-diskar och därför lider inte jag av ditt problem

I detta läge kan du själv säga åt systemet att ladda drivrutinen vid boot (innan fstab används). Om du följer mitt exempel ovan och letar upp SATA-kortet i /sys .. vad får du för utskrift från (motsvarande)?

$ lspci ... 0000:00:0a.0 Unknown mass storage controller: Promise Technology, Inc.: Unknown device 3d18 (rev 02) ... $ cd /sys/bus/pci/devices/0000:00:0a.0 /sys/bus/pci/devices/0000:00:0a.0$ ls -l driver lrwxrwxrwx 1 root root 0 2005-09-25 17:56 driver -> ../../../bus/pci/drivers/sata_promise

i mitt fall är det "sata_promise" som är intressant (du får troligen något annat namn här). Detta namn skall du skriva in på en rad i filen /etc/modules

Permalänk
Medlem

Jag försöker nu mounta en fat32, men det går illa. vad skall jag ändra på?

sudo mount /dev/hdb5 /media/X/ -t fat32 -o nls=utf8,umask=0222

Funkar inte. antar att

-o nls=utf8,umask=0222

spökar..

Edit: läste "man mount" och där står det att fat32 inte stöds.. nått sätt att fixa detta på något vis?

Permalänk
Medlem

vfat istället för fat32...sen "umask=0000" istället för "nls=utf8,umask=0222", så får du skrivrättigheter..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem